Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy chcą metra, więc miasto musi szukać pieniędzy na budowę

Piotr Tymczak
Wstępne koncepcje metra są planowane w północnej części miasta, ale za budową podziemnej komunikacji są wszystkie dzielnice
Wstępne koncepcje metra są planowane w północnej części miasta, ale za budową podziemnej komunikacji są wszystkie dzielnice
Komunikacja. Wyniki referendum pokazały, że najbardziej zaniedbana pod względem komunikacyjnym jest północna część Krakowa.

Krakowian, którzy brali udział w referendum, najbardziej podzieliła sprawa budowy metra. Za tym rozwiązaniem było 55 proc. mieszkańców i to mimo faktu, że nie wiadomo nawet, jak miałoby ono przebiegać. Tak czy inaczej, sygnał jest jednoznaczny; większość jest za tym, aby metro powstało. A to oznacza, że decyzja jest wiążąca dla władz miasta. Teraz powinno powstać tzw. studium wykonalności, które określiłoby, gdzie znajdą się przystanki oraz jaki byłby koszt budowy i utrzymania metra.

Wiemy już, jak w tej sprawie głosowały poszczególne dzielnice Krakowa (patrz ramka). W każdej z nich było więcej zwolenników niż przeciwników. Największa różnica „za” i „przeciw” pojawiła się w części północnej: XV Mistrzejowice (3267 więcej zwolenników), IV Prądnik Biały (2841) i III Prądnik Czerwony (2126). Czy przebieg metra oznacza też potencjalny konflikt między dzielnicami?

– Bardzo potrzebujemy nowych rozwiązań transportowych. Cieszymy się, że koncepcja pierwszej linii metra zahacza o naszą dzielnicę – mówi Piotr Serafin, przewodniczący Mistrzejowic.

– Północna część Krakowa jest od lat niedoinwestowana pod względem komunikacji. Stąd tak dużo zwolenników metra w naszej dzielnicy. Szkoda tylko, że koncepcja pierwszej linii nas omija – komentuje Jakub Kosek, przewodniczący Prądnika Białego. Tam głosów za metrem było najwięcej – 11 804.

Najmniejsza różnica między zwolennikami i przeciwnikami metra jest w dzielnicach w centrum. Zdaniem Stanisława Albrichta, autora koncepcji metra w naszym mieście, to tylko potwierdza, że najważniejsze jest skomunikowanie osiedli położonych na obrzeżach ze Śródmieściem.

Według Albrichta 45 proc. mieszkańców było przeciw budowie metra głównie ze względu na koszty inwestycji, a później utrzymania podziemnej komunikacji. Ekspert uważa, że na tak głosowały osoby, które były w Warszawie albo innych miastach Europy i poznały zalety metra, a jednocześnie ci, którzy chcą, aby Kraków rozwijał się, zwiększając liczbę mieszkańców, miejsc pracy, a także podróży komunikacją miejską. – To wizja miasta bogatego, w którym metro jest niezbędne. Same tramwaje nie wystarczą. Do centrum więcej ich już nie wjedzie – przekonuje Albricht.

Koszt budowy pierwszej linii metra z Nowej Huty przez centrum do Bro­nowic o długości 19 km szacuje się na 6–10 mld zł. Prezydent Jacek Majchrowski przyznaje, że miasto nie ma takich pieniędzy. – Możemy zapłacić za koncepcję i projekty – wyjaśnia.

Plan miasta jest taki, aby pieniądze zdobyć z funduszy unijnych i od prywatnego inwestora. Budową metra jest m.in. zainteresowana francuska firma Alstom. W kwestii dofinansowania urzędnicy rozmawiali też z przedstawicielami rządu.

Zdaniem zwolennika metra w Krakowie Grzegorza Stawowego, szefa klubu PO w Radzie Miasta zabiegom o zdobycie finansowania dla metra powinno towarzyszyć ogłoszenie przetargu na opracowanie studium wykonalności budowy podziemnej komunikacji. Stawowy liczy też, że może jeszcze w czerwcu prezydent pod głosowanie Rady Miasta podda projekt nowego studium zagospodarowania Krakowa. W tym dokumencie wpisano schematy trzech linii metra.

– Dobrze byłoby, aby przetarg na opracowania studium wykonalności dla metra został ogłoszony jesienią tego roku – mówi Albricht. Ocenia on, że prace projektowe trwałyby około półtora roku i jeżeli znalazłyby się pieniądze, to budowę pierwszej linii można byłoby rozpocząć w 2018 r. Alstom mógłby ją wykonać w ciągu czterech lat.

POBIERZ ZESTAWIENIE WYNIKÓW Z PODZIAŁEM NA DZIELNICE

ZA - PRZECIW

I STARE MIASTO
5769 - 5449

II GRZEGÓRZKI
5066 - 4786

III PRĄDNIK CZERWONY
8548 - 6422

IV PRĄDNIK BIAŁY
11804 - 8963

V KROWODRZA
6226 - 5948

VI BRONOWICE
4892 - 3859

VI ZWIERZYNIEC
3957 - 3425

VIII DĘBNIKI
9447 - 8034

IX ŁAGIEWNIKI
2668 - 2298

X SWOSZOWICE
3609 - 2583

XI WOLA DUCHACKA
8174 - 7100

XII BIEŻANÓW-PROKOCIM
9033 - 7697

XIII PODGÓRZE
4476 - 4441

XIV CZYŻYNY
4658 - 3463

XV MISTRZEJOWICE
8660 - 5393

XVI BIEŃCZYCE
5591 - 4097

XVII WZGÓRZA KRZESŁAWICKIE
2855 - 1878

XVIII NOWA HUTA
7423 - 6103

Napisz do autora
[email protected]

POBIERZ ZESTAWIENIE WYNIKÓW Z PODZIAŁEM NA DZIELNICE

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski