Na akustycznej mapie Czyżyn niebieskim kolorem zaznaczono miejsca, gdzie hałas przekracza aż 75 decybeli Wizualizacja z archiwum Rady Dzielnicy XIV Czyżyny
OCHRONA ŚRODOWISKA. Nowohucka i aleja Pokoju to ulice, przy których duży ruch samochodów utrudnia życie
- W ramach prac przeanalizowane zostaną również interwencje mieszkańców dotyczące hałasu, które wpłynęły do Wydziału Kształtowania Środowiska w ostatnich czterech latach - zapowiada Jan Machowski z Urzędu Miasta Krakowa. Dodaje, że obecnie trwa weryfikacja złożonych wniosków.
Jedną z dzielnic, które postanowiły skorzystać z szansy na wskazanie wyjątkowo głośnych miejsc, były Czyżyny. Rada tamtejszej dzielnicy w oparciu o raport Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska złożyła wniosek o podjęcie działań mających na cele obniżenie hałasu w następujących lokalizacjach:
* aleja Generała Bora Komorowskiego od strony Osiedla na ul. Cieślewskiego,
* ul. Nowohucka - na wysokości budynków przy ul. Wysockiej 2A, 2B, 2C,
* aleja Pokoju (bloki 87, 89),
* ul. Stella Sawickiego od ul. Florera w kierunku alei Jana Pawła II po stronie os. Dywizjonu 303( bloki 7, 8, 9),
* aleja Jana Pawła II na wysokości kościoła pw. św. Judy Tadeusza.
- Wskazane przez nas miejsca są newralgiczne. Niewykluczone, że w przyszłości należałoby rozważyć budowę w tych punktach ekranów akustycznych - mówi Wojciech Krzysztonek, przewodniczący "14". Jego zdaniem w części przypadków sytuacja mogłaby znacząco poprawić się po dokonaniu nasadzeń zieleni.
W obecnym projekcie programu ochrony Krakowa przed hałasem jego autorzy zauważyli, że jeśli miasto podjęłoby stosowne działania w rejonie Nowohucka - al. Pokoju - rondo Czyżyńskie, hałas mógłby zostać obniżony nawet o 10 decybeli.
Lista koniecznych zadań jest jednak długa: egzekwowanie ograniczeń prędkości, cicha nawierzchnia, koordynacja sygnalizacji, szlifowanie torowiska czy wymiana taboru komunikacji zbiorowej.
- Chcemy podjąć różne działania mające na celu przywrócenie dopuszczalnych poziomów hałasu w miarę możliwości finansowych gminy - twierdzi Jan Machowski z UMK.
Szacuje się, że obecnie około 34 tysiące krakowian (niemal 5 proc. mieszkańców) żyje na terenach, gdzie hałas drogowy jest większy od dopuszczalnego.
Okazuje się jednak, że walka z hałasem do najtańszych nie należy. Według wstępnych szacunków położenie cichej nawierzchni to 45 zł za tonę, przebudowa przeciętnego skrzyżowania na rondo to koszt minimum 5 mln zł, a ogólne koszty uspokojenia ruchu to 4,5 mln zł za kilometr drogi.
- Decyzje o zastosowaniu jakichkolwiek rozwiązań powinny zapaść po szczegółowych analizach, gdyż ewentualne koszty są rzeczywiście ogromne - apeluje Wojciech Krzysztonek.
Jeśli w Twojej dzielnicy dzieje się coś ciekawego, skontaktuj się z reporterem "Dziennika"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?