Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mija rok i nie ma parkingów park&ride. Miasto czeka na pieniądze

Piotr Tymczak
Tak ma wyglądać parking park&ride w Bieżanowie
Tak ma wyglądać parking park&ride w Bieżanowie Wizualizacja: Miejska Infrastruktura
Inwestycje. Obecnie miejscy urzędnicy planują, że naziemne parkingi w Bieżanowie i na Kurdwanowie powstaną w przyszłym roku

W tym roku miały powstać trzy nowe parkingi park&ride - w Małym Płaszowie, Bieżanowie i na Kurdwanowie. Nic jednak nie wyszło z tych planów.

- Kwestia budowy parkingów w Krakowie wygląda tak, jakby ktoś świadomie ten projekt chciał storpedować - komentuje radny miasta Grzegorz Stawowy (PO). - Proponuje się kontrowersyjne lokalizacje dla parkingów - tak jak pod placem Biskupim, z czego się miasto wycofało. W przypadku parkingów park&ride dzieje się niewiele. W tym roku miasto powinno wybudować chociaż jeden z nich. Tymczasem dużo się mówi o planach, a niewiele się robi - przyznaje radny Stawowy.

Za budowę park&ride (zostaw samochód i przesiądź się na komunikację zbiorową) odpowiada Miejska Infrastruktura, nazywana spółką parkingową. - Budowa trzech parkingów została przygotowana przez tę spółkę. Mają być realizowane w ramach dofinansowania z funduszy unijnych. Czekamy na ich przyznanie - informuje Jan Machowski w krakowskiego magistratu.

Parkingi mają zostać wybudowane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Przedsięwzięcia znalazły się na liście 119 kluczowych inwestycji ZIT. W przypadku trzech parkingów przewidywany termin, w którym będzie możliwe złożenie wniosku o dofinansowanie, to czwarty kwartał tego roku.

Miejska Infrastruktura ma prawomocne decyzje dla parkingów o ustaleniu lokalizacji celu publicznego (wraz z opracowanymi programami funkcjonalno-użytkowymi), a także decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach. W wykazie projektów ZIT w przypadku tych trzech parkingów jako przewidywany termin rozpoczęcia realizacji wpisano przyszły rok, a zakończenie wyznaczono na początku 2018 roku.

- To okres na wszystko, łącznie z rozliczeniem. Liczymy jednak, że parkingi w Bieżanowie i na Kurdwanowie powstaną w przyszłym roku - wyjaśnia Jan Machowski.

Nie wiadomo na razie, jaka będzie ostateczna decyzja co do parkingu w Małym Płaszowie, który został oprotestowany przez okolicznych mieszkańców. Ich wątpliwości ostatnio podzieliło Ministerstwo Infrastruktury, które zwróciło uwagę, że polityka związana z budową parkingów P&R powinna być podporządkowana lokalizowaniu ich maksymalnie na zewnątrz miasta, aby ograniczyć wjazd samochodów w układ ulic. Niedawno pojawiły się plany przedłużenia linii tramwajowej z Małego Płaszowa w kierunku Rybitw. To spowodowałoby budowę nowej pętli tramwajowej, przy której powinien powstać park&ride.

Spółka Miejska Infrastruktura zaczęła natomiast przygotowania do budowy parkingu P&R wraz z terminalem autobusowym w Bronowicach.

Planowane parkingi park&ride:

Bieżanów - na działce gminnej w środku pętli tramwajowej. Wjazd na parking z ul. Barbary; przewidywana liczba miejsc postojowych - 110, przewidywana liczba stanowisk rowerowych - 10/20. Szacowany całkowity koszt projektu to 4,18 mln zł, a szacowany wkład UE - 2,4 mln zł.

Kurdwanów - na działce gminnej pod estakadą pętli tramwajowej Kurdwanów. Wjazd z ul. Halszki; liczba miejsc - 172, liczba stanowisk rowerowych - 8/16. Koszt - 6,67 mln zł, wkład UE - 2,4 mln zł.

Mały Płaszów - na działce gminnej w bezpośrednim sąsiedztwie pętli tramwajowej Mały Płaszów. Wjazd z ul. Lipskiej bocznej, miejsca - 171; stanowiska rowerowe - 14/28. Koszt - 4,88 mln zł, wkład z UE - 2,4 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski