Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Motocykl dla każdego uprawnionego

(Łs, aip)
Kierowcy z prawem jazdy kategorii B mogą mogą przesiąść się na lekki motocykl
Kierowcy z prawem jazdy kategorii B mogą mogą przesiąść się na lekki motocykl Fot. Janusz Wójtowicz
Prawo. Rzeczywistość okazała się mniej niebezpieczna niż oceniano

Za sprawą ustawy, która weszło w życie 24 października ub. roku, każdy, kto przynajmniej od trzech lat posiada prawo jazdy kategorii B, może zająć miejsce za kierownicą motocykla, pod warunkiem, że jego silnik ma do 125 ccm pojemności i nie rozwija więcej niż 15 KM mocy.

Uzasadnione obawy?

Nowe regulacje najwyraźniej zmieniły spojrzenie Polaków na jednoślady. Sprzedaż motorowerów drastycznie spadła. Towarzyszyły jej jednocześnie potężne wzrosty sprzedaży w segmencie motocykli z silnikami do 125 ccm - zarówno nowych, jak i używanych. Korzyści wynikające z eksploatacji lekkiego motocykla są ewidentne. Jednocylindrowe silniki pobierają zaledwie 2-3 litry paliwa na 100 kilometrów, zwinną maszyną można sprawnie przecisnąć się nawet przez największy korek, miejsce do parkowania znajdujemy błyskawicznie i nie musimy uiszczać opłaty za parkowanie.

Jak by tego było mało, prosta konstrukcja motocykli przekłada się na niskie koszty opieki serwisowej, przegląd techniczny kosztuje 63 zł, a przy pełnych zniżkach za roczne OC dla jednośladu nie zapłacimy nawet 100 zł.

Zmianę przepisów krytykowali między innymi policjanci oraz przedstawiciele Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. W ich ocenie, pomysł był ryzykowny, gdyż jazda nawet słabym i lekkim motocyklem istotnie różni się od prowadzenia samochodu, a brak odpowiedniego przeszkolenia miał przyczynić się do wzrostu liczby tragicznych wypadków.

Lęki raczej niepotrzebne

Tak się nie stało. Z danych Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji w Warszawie wynika, że w okresie od stycznia do sierpnia 2014 roku doszło do 1790 wypadków z udziałem motocyklistów (w ogólnym ujęciu, bez rozróżniania klas pojemnościowych). Zginęły w nich 192 osoby, a 1885 odniosło rany. W takim samym okresie bieżącego roku doszło do 1603 wypadków, w których zginęły 172 osoby, a 1682 doznało mniej lub bardziej poważnych obrażeń ciała.

Powtórzył się więc scenariusz z wybranych krajów Europy zachodniej, gdzie również zaobserwowano spadek liczby zdarzeń z udziałem motocyklistów po ułatwieniu dostępu do jednośladów z silnikami o pojemności 125 ccm.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski