Nagroda Teatralna im. Wyspiańskiego w rękach teatrów nieinstytucjonalnych. "Budowali markę teatralnego Krakowa"

Julia Kalęba
Julia Kalęba
"Król Maciuś Pierwszy" Teatru Nowego Proxima zadebiutował na scenie w październiku 2019 roku.
"Król Maciuś Pierwszy" Teatru Nowego Proxima zadebiutował na scenie w październiku 2019 roku.
Piotr Sieklucki z Teatrem Nowym Proxima, trupa Komedianty, twórcy spektaklu „Ale babki! Krótka historia kobiet: od PRL-u aż do dziś” (Teatr Proscenium – to niektórzy z laureatów 9. edycji konkursu o Nagrodę Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego. Dramaturg patronuje wyróżnieniu dedykowanemu najlepszym zjawiskom i wydarzeniom teatralnym, których miejscem powstania i prezentacji jest Kraków.

FLESZ - Etapy znoszenia obostrzeń

Nagroda główna, cztery nagrody specjalne i dwie indywidualne. W dziewiątej edycji Kapituła Nagrody pod przewodnictwem prof. Jacka Popiela rozstrzygała łącznie pomiędzy 49 wnioskami, które wpłynęły w dwóch kategoriach.

Kraków to miasto teatrów. To miasto Wyspiańskiego, Swinarskiego, Kantora, Jarockiego, Wajdy. Miasto Modrzejewskiej, Solskiego i Osterwy. Na deskach krakowskich teatrów pierwsze kroki stawiało wiele aktorek i aktorów. Dla jednych Kraków i krakowska Akademia Sztuk Teatralnych były tylko początkiem drogi artystycznej, skąd wyruszyli w świat, a dla innych najlepszym miejscem do pracy i życia. Jedni i drudzy budowali siłę i markę teatralnego Krakowa. W tym gronie są też laureaci tegorocznej 9. edycji Konkursu o Nagrodę Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego

– mówi Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Wśród laureatów twórcy niezależnych teatrów

To m.in. Piotr Sieklucki, aktor i dyrektor Teatru Nowego Proxima, do którego powędrowała nagroda główna. Kapituła doceniła realizację programu Teatr Nowego Widza, w ramach którego na scenie Teatru Nowego Proxima miały miejsce w 2019 roku premiery dwóch spektakli „Król Maciuś Pierwszy” oraz „Było sobie życie” adresowanych do najmłodszej publiczności. Reżyserem obu spektakli jest Piotr Sieklucki.

Dziś, w dobie kryzysu obejmującego świat, w czasach rosnącego zagrożenia ze strony nie tylko populizmu, ale i nacjonalistycznych ciągot, koniecznością wydaje się edukowanie młodych ludzi. Chcemy ich uczyć, czym jest system polityczny, demokracja, władza

– tłumaczył twórca przed premierą "Króla Maciusia Pierwszego".

Nagrody specjalne otrzymali twórcy spektaklu „Naturgemälde” powstałego w Krakowskim Centrum Choreograficznym - Marta Wołowiec, Monika Węgrzynowicz, Marcin Janus, Grzegorz Kaliszuk, a także Trupa Komedianty, w składzie Agnieszka Cianciara-Fröhlich, Jonathan Fröhlich, Katarzyna Gazdowicz, Łukasz Łęcki oraz Dariusz Brojek (gościnnie) i Zygmunt Magiera (kierownictwo muzyczne) za spektakl „Mieszczanin szlachcicem” wg Moliera. Kolejne wyróżniania zostały przyznane Paulinie Dziubie, Sarze Gawlik i Ziucie Zającównie, twórczyniom spektaklu „Ale babki! Krótka historia kobiet: od PRL-u aż do dziś” Teatru Proscenium oraz
Szymonowi Budzykowi i zespołowi aktorskiemu spektaklu „Zobacz ciało”.

Z kolei dwoma indywidualnymi nagrodami specjalnymi wyróżniono Krzysztofa Bochenka za rolę w spektaklu „Śmierć pięknych saren” w reżyserii Jana Szurmieja na scenie Teatru Bagatela oraz Ziutę Zającównę za pomysł i reżyserię spektaklu „Ale babki! Krótka historia kobiet: od PRL-u aż do dziś” Teatru Proscenium (STeN).

Laureaci otrzymali nagrody w wysokości 30 tys. zł (nagroda główna), 15 tys. zł (pierwsza nagroda specjalna), 10 tys. zł (kolejne trzy nagrody specjalne), natomiast twórcy indywidualni otrzymali po 5 tys. zł.

Więcej nagród specjalnych

Początkowo nagroda była przyznawana tylko w jednej kategorii – za szczególne osiągnięcia lub wydarzenia w dziedzinie teatru w minionym roku kalendarzowym (jako nagroda indywidualna lub zespołowa). W tej kategorii nagradzani są artyści lub spektakle powstałe na dowolnej scenie Krakowa, przygotowane przez teatr instytucjonalny lub nieinstytucjonalny.

Doceniając jednak siłę oddziaływania licznych zespołów i teatrów nieinstytucjonalnych, poszerzyliśmy formułę konkursu, tworząc obok nagrody głównej – nagrodę specjalną, dedykowaną wyłącznie teatrom nieinstytucjonalnym. W tym roku, w obliczu pandemii, udało nam się ponownie poszerzyć formułę konkursu, dzięki czemu członkowie Kapituły Nagrody Teatralnej im. Stanisława Wyspiańskiego mogli, poza nagrodą główną i specjalną, zarekomendować osoby lub zespoły do uhonorowania dodatkowymi nagrodami specjalnymi

– mówi Katarzyna Olesiak, dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego UMK.

Wideo

Materiał oryginalny: Nagroda Teatralna im. Wyspiańskiego w rękach teatrów nieinstytucjonalnych. "Budowali markę teatralnego Krakowa" - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie