MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nie całkiem darmowe

Redakcja
Ulotki Telekomunikacji Polskiej reklamujące plany taryfowe "Darmowe Weekendy" oraz "Darmowe Wieczory i Weekendy" mogły wprowadzać konsumentów w błąd.

Telekomunikacja Polska wprowadzała w błąd klientów

Ulotki Telekomunikacji Polskiej reklamujące plany taryfowe "Darmowe Weekendy" oraz "Darmowe Wieczory i Weekendy" mogły wprowadzać konsumentów w błąd.

   Powyższą opinię wydał wczoraj prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że - niezależnie od tego, czy spółka odwoła się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - musi wycofać kwestionowane ulotki. Ma też zamieścić stosowne ogłoszenie w prasie. Na TP SA nie nałożono kary finansowej, bo takiej możliwości nie przewiduje Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Jeśli jednak firma nie zastosuje się do prawomocnej decyzji UOKiK, grozi jej nawet do 10 tys. kary za każdy dzień zwłoki.
   Dlaczego ulotki rozsyłane do klientów przez TP SA w listopadzie 2003 r. mogły wprowadzać w błąd? Napisano w nich, że konsument, wybierając plany taryfowe "Darmowe Weekendy" oraz "Darmowe Wieczory i Weekendy", może dzwonić bezpłatnie na numery stacjonarne w całej Polsce w godzinach 20 - 8 w tygodniu oraz bez ograniczeń w soboty, niedziele i święta. Nie zawierały jednak informacji, że bezpłatne połączenia dotyczą wyłącznie rozmów wykonywanych w sieci TP SA, a nie do innych operatorów. W rezultacie wielu klientów, nieświadomych tego faktu i zachęconych reklamą, zapłaciło wyższe rachunki telefoniczne m.in. za połączenia z sieciami komórkowymi. W takiej sytuacji znalazł się m.in. jeden z naszych Czytelników, w którego sprawie interweniowaliśmy w ubiegłym roku. Przedstawiciele TP SA tłumaczyli wówczas, że dokładna informacja znajdowała się na stronie internetowej firmy, klienci mogli też uzyskać ją w telepunktach.
   Sprawą zajęła się delegatura UOKiK w Katowicach. Stwierdziła, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Jak ustalono przy okazji, ulotki nie informowały, że usługa jest dostępna dopiero od 1 stycznia 2004 r., a pracownicy
TP SA nie informowali osób, które zamówiły nowe plany taryfowe w grudniu 2003 r., że mogą z nich skorzystać dopiero od nowego roku.
   TP SA jest rekordzistką, jeśli chodzi o ilość postępowań dotyczących naruszenia zbiorowych interesów konsumentów prowadzonych przez UOKiK - dotyczy jej ok. 20 spraw. W styczniu 2001 r. urząd nałożył na spółkę najwyższą w historii karę w wysokości 54,1 mln zł za to, że nie wykonała decyzji urzędu o zaniechaniu praktyk monopolistycznych (chodziło o pobieranie zbyt wysokich opłat za połączenia międzymiastowe z wpływów, za które operator pokrywał deficyt spowodowany niskimi opłatami abonamentowymi oraz niskimi cenami rozmów lokalnych). TP SA kary tej jednak nie zapłaciła, gdyż Urząd Antymonopolowy uchylił decyzję UOKiK.
(B.CH.)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski