MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nie dajmy zaskoczyć się zimie

Redakcja
Pierwsza połowa listopada, to czas kiedy szybko pogarsza się pogoda i wraz z nią warunki do jazdy na drogach. Coraz więcej kierowców wymienia wówczas opony z letnich na zimowe. To wbrew pozorom nie jest łatwe zadanie. Jak najlepiej dobrać i używać zimowe ogumienie, aby bezpiecznie przetrwać do wiosny?

- bezpieczeństwo

Zbliża się długi okres zimowy i choć w Polsce nie ma obowiązku ustawowego wymiany opon z letnich na zimowe, jak jest to w wielu krajach zachodnich, to w trosce o bezpieczeństwo powinniśmy tego dokonać. Opony zimowe zbudowane są z innych niż letnie mieszanek gumowych i mają specjalną rzeźbę bieżnika umożliwiającą radzenie sobie na śliskich, zaśnieżonych nawierzchniach.

Większość kierowców pozwala się zaskoczyć zimie i decyduje się wymienić opony na zimowe dopiero wówczas, gdy warunki na drogach są już bardzo trudne. Zaczyna się nerwowe szukanie serwisów, które są w tym czasie obciążone pracą i przez to terminy czekania na usługę często są kilkunastodniowe. Dlatego warto pamiętać, że kluczowym sygnałem do wymiany opon jest spadek temperatury do 7 stopni Celsjusza

Jak dobrze wybrać?

Opona samochodowa jest jedynym elementem pojazdu mającym bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Kontakt ten to powierzchnia nie większa niż dłoń dorosłego człowieka. Obrazuje to, jak ważne jest odpowiednie dobranie ogumienia do typu pojazdu i warunków atmosferycznych, aby zapewnić komfort i przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy.

Przy wyborze opon zimowych w pierwszej kolejności musimy określić w jakich warunkach drogowych będziemy się najczęściej poruszać. Jeśli mieszkamy w aglomeracji miejskiej, gdzie nawierzchnie są dobrze odśnieżane i często przemieszczamy się po drogach szybkiego ruchu, wybierzemy opony o łagodniejszym bieżniku np. asymetrycznym. Cechują się one wyższym komfortem użytkowania ze względu na znaczną redukcję hałasu podczas toczenia. Takie opony dedykowane są pojazdom wyższej klasy o wysokich osiągach i wyposażanych w szerokie ogumienie niskoprofilowe. Dobranie do nich opon o innych rozmiarach byłoby trudne ze względu na określoną szerokość obręczy koła i wymogi homologacyjne producenta pojazdu.

Tereny małych miast czy wsi z podrzędnymi drogami, na których pługi odśnieżające goszczą rzadziej wymagają zastosowania ogumienia o bardziej agresywnym kierunkowym bieżniku. Łatwiej radzą one sobie w terenach bardziej zaśnieżonych zapewniając lepszą przyczepność. Charakterystyka ich bieżnika umożliwia lepsze "wgryzanie" się opony w śnieg, co z kolei przekłada się na lepszą przyczepność i mobilność.

Jeśli nie jesteśmy pierwszym właścicielem samochodu i nie znamy jego całej historii, przy wyborze opon nie sugerujmy się oznaczeniami tych, które są zamontowane na kołach. "Pojazdy, szczególnie te sprowadzane, często mają zamontowane opony nieprawidłowo dopasowane. Prawidłowy wybór rozmiaru podpowie nam naklejka fabryczna umieszczona we wnęce drzwi kierowcy lub na klapce wlewu paliwa. Dobrą wskazówką jest także instrukcja obsługi pojazdu." - radzi Robert Puchała z Grupy Motoricus.

Stan techniczny

Oprócz prawidłowego doboru opony równie istotnym aspektem jest jej stan techniczny. Z punktu widzenia obowiązującego prawa bieżnik opony nie może mieć głębokości mniejszej niż 1.6 milimetra. Na ustalenie tego pozwala wskaźnik zużycia TWI (Tread Wear Indicator). Jest to wystający element znajdujący się w rowkach opon, który pozwala określić graniczną głębokość bieżnika.
"Nie zaleca się jednak czekania do momentu takiego stanu. Opona zimowa zachowuje swoje parametry przekładające się na bezpieczeństwo, gdy bieżnik ma głębokość nie mniejszą niż 4 milimetry" - mówi Robert Puchała. "Ze względów finansowych kierowcy często także decydują się na zakup opon używanych. Opona taka pomimo, że optycznie wydaje się być w dobrym stanie technicznym, to jednak może mieć wady ukryte wynikające ze złej eksploatacji. W trosce o nasze bezpieczeństwo nie zaleca się takiego rozwiązania, tym bardziej, że obecnie wybór ogumienia na rynku jest bardzo szeroki" - dodaje Puchała.

Prawidłowe ciśnienie

Kontrola ciśnienia w oponach jest często bagatelizowana przez kierowców. Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności pojazdu i wydłuża drogę hamowania, co przyczynia się do zwiększenia niebezpieczeństwa spowodowania wypadku.

Zaniżone ciśnienie powoduje również szybsze zużywanie się ogumienia i zwiększenie zużycia paliwa. Dlatego powinniśmy regularnie sprawdzać ciśnienie szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Wartość ciśnienia przewidzianego przez producenta naszego auta możemy sprawdzić na fabrycznej naklejce umieszczanej najczęściej we wnęce drzwi kierowcy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski