MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nie lubi czytać…

Redakcja
Czytelniczka: Moja córka jest w trzeciej klasie i jest dobrą uczennicą. Ale to typowy ścisłowiec - zdecydowanie bardziej woli matematykę niż polski. Wyjątkowo nie lubi czytać. W szkole powiedziano, że może mieć dysleksję i że trzeba ją zgłosić na badanie do psychologa.

Z problemem do psychologa

Psycholog: Jeśli córka ma skłonności do dysleksji, to będzie potrzebowała dwóch badań: psychologicznego i pedagogicznego.
Dysleksja polega na pojawieniu się trudności w czytaniu, które nie są spowodowane upośledzonym wzrokiem ani zaburzeniami intelektualnymi. Dysleksja występuje u uczniów o dobrych i bardzo dobrych zdolnościach intelektualnych.
Wiele osób, w tym niektórzy nauczyciele, nie wierzy w dysleksję i twierdzi, że "dziecko dyslektyczne" tak naprawdę jest leniuchem albo po prostu nie lubi się uczyć polskiego i innych języków. Rzeczywiście dyslektycy zwykle nie przepadają za czytaniem, ale dlatego właśnie, że natrafiają przy tym na zdecydowanie większe trudności niż inne dzieci.
Istnieje kilka typów dysleksji, które mają różną etiologię i objawy. Daje się jednak opisać świat widziany oczami dyslektyka. U dyslektyków zwykle nieco inaczej funkcjonuje uwaga. Dzieci dyslektyczne obejmują jednym aktem uwagi znacznie szersze pole, co w trakcie czytania może sprawiać problemy, ponieważ spostrzegają wiele literek na raz, czego skutkiem jest spowolnienie czytania. Trochę to wygląda tak, jakby widziały wyraz jednocześnie od początku i od końca.
W umyśle dyslektyka nie pojawiają się też dźwięki. Dyslektyk myśli przede wszystkim obrazami. Gdy ktoś np. mówi: "Wszedł kotek na płotek", to dyslektyk widzi oczami wyobraźni kotka, który wskakuje na płot. W czytaniu jednak to się nie zawsze sprawdza, ponieważ niektóre słowa nie są możliwe do wyobrażenia - "tu, gdzieś, z, czemu," itp. Dlatego dyslektycy mogą mieć trudność z rozumieniem tekstu.
Wszystko to sprawia, że motywacja dzieci dyslektycznych do czytania jest bardzo słaba. Na szczęście opracowano wiele sposobów radzenia sobie z trudnościami dyslektycznymi, o których z pewnością więcej powie pedagog podczas odpowiedniego badania. MARCIN FLORKOWSKI
Autor jest psychologiem, pracuje w poradni psychologiczno-pedagogicznej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski