Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie wystarczy tylko płacić. Trzeba też motywować

Jan Matoga
Fot. 123rf
Warunki pracy. Rok 2016 był, według ekspertów rynku pracy, okresem dalszego zaostrzania rywalizacji o pracowników.

Rynek świadczeń pozapłacowych w Polsce systematycznie rośnie - pracodawcy podnoszą kwoty przeznaczone na świadczenia oraz wydłużają ich listę. Z badania „Drogowskaz Motywacyjny 2016” wyłania się pięć trendów, które wskazują, w jakim kierunku powinna podążać motywacja pracowników, aby zwiększać ich lojalność i efektywność pracy, a także budować pozytywny wizerunek pracodawcy.

Wyzwanie dla pracodawców

Wyzwaniem dla pracodawców w 2016 roku staje się uatrakcyjnienie oferty zatrudnienia tak, aby pogodzić cele biznesowe z potrzebami pracowników. Kluczowe stają się działania, które pomogą firmom stać się atrakcyjnym pracodawcą i wesprą je w przyciąganiu, pozyskiwaniu i zatrzymywaniu najlepszych fachowców. Motywowanie pracowników rozpoczyna się już podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Trzeba także zadbać o ich zaangażowanie oraz efektywność i tak zarządzać środowiskiem pracy, by zminimalizować rotację w firmie. Sodexo Benefits and Rewards Services razem z niezależnym instytutem Millward Brown przeprowadziła badanie „Drogowskaz Motywacyjny 2016”, z którego wyników wyłaniają się najważniejsze trendy motywacji na 2016 rok.

Inwestuj w motywację

Firmy, dostrzegając znaczenie motywacji, co roku podnoszą budżet przeznaczany na ten cel. Potwierdzają to wyniki raportu - średnia kwota przeznaczona na wszystkie świadczenia pozapłacowe na jednego pracownika w ciągu roku wynosi już prawie 840 zł, czyli o 6,5 proc. więcej niż przed rokiem.

To dobra wiadomość dla pracowników, którzy dostaną więcej, ale jednocześnie duże wyzwanie dla pracodawców, związane jest z tym, jak optymalnie wykorzystać środki finansowe, aby realizować cele biznesowe firmy. Tym bardziej, że większość firm (74 proc. ankietowanych) deklaruje utrzymanie już wysokich budżetów na tym samym poziomie co przed rokiem, a co piąta (18 proc.) zapowiada ich wzrost. Wyniki raportu wskazują jednoznacznie, że nastąpiła zmiana myślenia wśród pracodawców - nie mówimy już o wydatkach na motywację, ale o inwestycji w rozwój i zysk firmy.

Każdemu według potrzeb

Zespoły pracowników stają się coraz bardziej różnorodne, zarówno pod względem wieku jak i doświadczenia czy zainteresowań. Trudno wprowadzić dla wszystkich te same motywatory i oczekiwać, że dla każdego będą one w równym stopniu atrakcyjne. O ile w roku ubiegłym w koszyku wynagrodzeń pozapłacowych firmy miały średnio 4,8 świadczeń, to teraz ich liczba zwiększyła się do 5,3, a im większe przedsiębiorstwo, tym koszyk pełniejszy.

- Istotne jest, by umożliwić pracownikom samodzielny wybór motywatorów, na przykład za pośrednictwem platform do zarządzania świadczeniami pozapłacowymi - tłumaczy Magdalena Słomczewska, Kierownik Kategorii Motywacja Pracowników z Sodexo Benefis and Rewards Services. - Pracodawcy najchętniej inwestują w uniwersalne rozwiązania, takie jak karty podarunkowe czy kupony. To dzięki nim pracownik wybiera wymarzony prezent.

Inwestycja w motywację zatrudnionych to rozbudowany proces biznesowy. Mimo, iż brzmi to skomplikowanie, wcale takie być nie musi. W praktyce każda okazja jest dobra do pokazania pracownikowi, że jest ważny dla firmy. Wyniki raportu pokazują, które okazje w ciągu roku warto wykorzystać i które powinny znaleźć się w planie motywacyjnym. Najważniejszą okazją dla dodatkowej motywacji zespołu niezmiennie od lat pozostaje Boże Narodzenie - w tym świątecznym okresie aż 90 proc. firm decyduje się na przyznanie pracownikom świadczeń pozapłacowych. Od kilku lat wysoką pozycję zajmują również Święta Wielkanocne, które dla ponad 50 proc. organizacji są okazją do włączenia świadczeń pozapłacowych do systemu wynagrodzeń. Tradycja świątecznej motywacji jest powszechna zarówno w firmach polskich, jak i międzynarodowych, prywatnych i państwowych, bez względu na ich wielkość.

Wspieraj pracownika także poza pracą

Nie samą pracą człowiek żyje, dlatego takie pojęcia jak Work-Life-Balance i Well-being (dbałość o dobre samopoczucie) stają się coraz bardziej istotne zarówno dla pracowników jak i pracodawców. Aż 68 proc. firm koncentruje swoje wysiłki na umożliwieniu pracownikom równoważenia życia zawodowego i prywatnego, poprzez oferowanie świadczeń, które są związane z samopoczuciem pracowników. Najczęściej pracodawcy proponują dofinansowanie kultury, czyli takie świadczenia, które umożliwiają uczestnictwo w konkretnych wydarzeniach kulturalnych lub upoważniające do kupna ze zniżką biletu np. do kina, teatru lub na koncert. O ile w 2014 roku dofinansowanie kultury oferowało 29 proc. firm, to w 2015 roku już 37 proc. Kluczem do dobrego samopoczucia jest również utrzymywanie dobrej kondycji fizycznej. 31 proc. pracodawców proponuje pracownikom dofinansowanie sportu lub rekreacji.

Obierz kurs na realizację celów

Nastąpił czas, kiedy rola, jaką pełnią świadczenia pozapłacowe zmienia się. Firmy zaczynają postrzegać motywację zespołów jako inwestycję, a także narzędzie do budowania ich zaangażowania i efektywności. Dla-tego głównym powodem oferowania świadczeń pozapłacowych jest motywacja, która wyprzedziła popularną do tej pory opiekę socjalną. Aż 37 proc. pracodawców przyznało, że dodatki do pensji mają wpływ na zaangażowanie i efektywność ich załóg oraz pomagają przyciągnąć talenty, bo podstawowe wynagrodzenie przestaje być jedynym kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze danej firmy.

Badanie „Drogowskaz Motywacyjny 2016” przeprowadził instytut badawczy Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services w styczniu 2016 roku. Badanie przeprowadzono na próbie ogólnej firm N=900 respondentów - osób odpowiedzialnych w firmach i instytucjach za przyznawanie pracownikom świadczeń pozapłacowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski