reklama

Nie zabrali namiotów, pogubili drogę, ale parafianie z Mogiły szybko przyszli z pomocą [WIDEO]

Marzena RogozikZaktualizowano
Czesi, mimo drobnych problemów, są zachwyceni ciepłym przyjęciem
Czesi, mimo drobnych problemów, są zachwyceni ciepłym przyjęciem Fot. Marzena Rogozik
Nowa Huta. Ponad setka autokarów przywiozła do opactwa w Mogile około 5 tys. czeskich pielgrzymów. Z ogromnym wyzwaniem logistycznym organizatorzy i mieszkańcy poradzili sobie doskonale, choć nie obyło się bez drobnych wpadek.

- Plany były całkiem inne, ale rzeczywistość je zweryfikowała - wyjaśnia Teresa Smolnik, wolontariuszka z Mogiły. - Wyszliśmy jednak z opresji obronną ręką - śmieje się. Ale w poniedziałek wieczorem wcale nie było im do śmiechu.

WIDEO: Paula i Aniela - siostry Elżbietanki z Jabłonkowa w Czechach

Autor: Marzena Rogozik

Pierwsze problemy pojawiły się już podczas przyjazdu. Pielgrzymi z Czech mieli zakwaterować się grupami, ale jedna z nich przyjechała pierwszym autokarem, a na kolejną trzeba było czekać aż trzy godziny.

Część pielgrzymów miała się zakwaterować w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym „Wisła”. - Kiedy doprowadziłam na miejsce pierwszą, 10-osobową grupę okazało się, że nie mają namiotów - wspomina pani Teresa. Dla działkowców, którzy starali się dopiąć wszystko na ostatni guzik to był nie lada problem. Byli przekonani, że koordynatorzy zgodnie z umową przekazali pielgrzymom, że mają zapewnione miejsca noclegowe, ale namioty muszą zabrać ze sobą. Nowohucianie zachowali jednak zimną krew, mimo że kolejna 30-osobowa grupa także nie przywiozła namiotów.

Działkowcy natychmiast zadzwonili do znajomych, którzy przywieźli tyle namiotów, ile mieli i w nich ulokowali mężczyzn. Czternaście dziewcząt zakwaterowali na karimatach w dużej wiacie, która pierwotnie planowana była jako miejsce do spożywania posiłków i wspólnych zabaw. Drobne problemy z zakwaterowaniem nie zniechęciły pielgrzymów, którzy po męczącej podróży, zamiast iść odpocząć, zaczęli śpiewać, grać i tańczyć w ogrodzie.

Choć do ostatniej chwili miejsc noclegowych było mniej niż pielgrzymów, udało się ulokować wszystkich. - W ostatniej chwili pomógł nam klub sportowy „Wanda”, który udostępnił halę sportową - podkreśla o. Wincenty Zakrzewski, proboszcz parafii w Mogile. - Nie wysłaliśmy części pielgrzymów na drugi koniec Krakowa, bo chcieliśmy by byli w swoim Czeskim Centrum Narodowym, które działa na terenie naszego opactwa - dodaje.

Największą pomyłkę zaliczyli jednak pielgrzymi z USA, którzy wczoraj zawitali do cystersów. Mieli zameldować się w kościele pw. św. Bartłomieja w Mogilanach, a przyjechali do kościoła pod tym samym wezwaniem, ale... w Mogile.

Były też mniejsze kłopoty. - Niektórzy nie wzięli jakiejś drobnej, ale potrzebnej rzeczy jak choćby ręczników, ale bracia cystersi użyczyli im swoich - opowiada Tereza Ondruszová, tłumaczka czeskiej grupy.

Pielgrzymi już po pierwszym dniu chwalą gościnność nowohucian. - Moja siostra, która mieszka u rodziny przy ul. Grąby jest zachwycona tym jak została przyjęta, a najbardziej chwali pyszne śniadanie - śmieje się Anna Sýkorová.

Właśnie z jedzeniem pielgrzymi z Czech nie mieli żadnych problemów. Wszyscy najedli się do syta, a tradycyjny bigos, którym zostali poczęstowani tuż po przyjeździe Czesi zgodnie uznali za wyjątkowo pyszny.

](http://www.dziennikpolski24.pl/aktualnosci/swiatowednimlodziezy2016/ "<centre></centre>")

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

n
nowohucianka

Hołoty !!! jak można , chyba większej jak u nas to nigdzie nie ma .

j
joanna

trzeba umieć czytać ze zrozumieniem a potem komentować...

W
Wanda

p Teresa Smolnik moja sąsiadka z bloku opowiada głupoty a wy wypisujecie w gazecie zero organizacji jak by nie działkowcy to pani Smolnik miała by wszystkich w domu Zero dno pani Smolnik dziękujemy

n
nh

O tych czechow u nas masa ale jacy kulturalni mili usmiechnieci, bardzo to cieszy. Wszyscy sie bali holoty a tu taka niespodzianka

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.