Nienasycony, czyli - jaki?

jar
Ostatnio na opakowaniach niektórych produktów spożywczych podawana jest m. in. informacja o tym, ile w danym produkcie jest tłuszczów nasyconych i nienasyconych. Ponieważ mi akurat, a podejrzewam, że wielu innym osobom także, te terminy niewiele mówią - prosiłabym o ich wyjaśnienie - pisze do nas Maria Kasprzyk.

   
   Każdy produkt żywnościowy zawiera różne rodzaje tłuszczów, w różnych proporcjach i o różnej kompozycji kwasów tłuszczowych. Nie ma pożywienia, które zawierałoby tylko jeden rodzaj kwasu tłuszczowego. Istotna jest natomiast równowaga, jaką w codziennym jadłospisie uzyskuje się pomiędzy łączną ilością spożywanego tłuszczu a jego rodzajami. To, czy tłuszcz jest nasycony czy nie, zależy od ilości wodoru w cząsteczce, zbudowanej głównie z węgla. Jeśli we wzorze chemicznym kwasu tłuszczowego o zmniejszonej ilości wodoru występuje tylko jedno podwójne wiązanie między atomami węgla - mówimy, że jest to kwas tłuszczowy jednonienasycony. Występuje on w znacznych ilościach w oliwie z oliwek oraz w oleju rzepakowym bezerukowym. Tłuszcze jednonienasycone nazywane są niekiedy MUFA, od angielskiego skrótu swej nazwy - Monounsaturated Fatty Acids.
   Z kolei PUFA - Polyunsaturated Fatty Acids - to kwasy tłuszczowe wielonienasycone (posiadające więcej podwójnych wiązań między atomami węgla). To właśnie one powodują, iż tłuszcz jest płynny. Występują prawie we wszystkich olejach roślinnych - głównie w słonecznikowym, sojowym i kukurydzianym, w margarynach z tych olejów oraz w rybach morskich. PUFA obniżają poziom cholesterolu we krwi oraz przeciwdziałają procesom zakrzepowym w naczyniach, dlatego też wskazane jest, aby właśnie one dominowały wśród spożywanych przez nas tłuszczów. Dietetycy doradzają spożywanie 1 - 2 łyżek oleju roślinnego dziennie, najlepiej w niezmienionej formie, a więc w postaci dodatku np. do sałatek (niestety, tłuszcz roślinny po utwardzeniu - gdy przybierze postać margaryny - traci zdolność rozpuszczania cholesterolu.
   Nasycone kwasy tłuszczowe (SAFA - Saturated Fatty Acids) występują przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego, zwłaszcza w maśle, mięsie, serze i śmietanie oraz w oleju palmowym i kokosowym. Spożywanie tego typu tłuszczów powyżej określonego limitu prowadzi do wzrostu poziomu cholesterolu we krwi.
   Dużo uwagi poświęca się w ostatnich latach także tzw. kwasom tłuszczowym typu trans, działającym podobnie, jak nasycone kwasy tłuszczowe. Powstają one podczas procesu utwardzania olejów roślinnych, w trakcie produkcji niektórych margaryn (zwłaszcza tych w kostkach, przeznaczonych do pieczenia i smażenia).
    (JAR)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3