Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niepalący pracownik jest dla pracodawcy cenniejszy niż palacz

Jan Matoga
Motywacja. Nawet do 40 minut dziennie poświęca swojemu nałogowi palący pracownik, rocznie „puszczając z dymem” 22 dni płatnego urlopu, a jeden na czterech uzależnionych rujnuje swoje zdrowie i skraca życie o 20 lat. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na walkę z tym nałogiem i motywuje pracowników do rzucenia palenia.

Uzależnienie od nikotyny przestało być prywatną sprawą pracowników w 2010 roku. Wtedy wprowadzono w Polsce całkowity zakaz palenia w zamkniętych obiektach. Tam, gdzie nie utworzono palarni (a nie ma takiego obowiązku), pracownicy wychodzą „na dymka” przed firmę. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na inwestycję we wsparcie pracowników w walce z nałogiem.

Bardzo popularną formą motywowania do rzucenia palenia są programy antynikotynowe, które przynoszą korzyści zarówno pracodawcy jak i zatrudnionym, jeżeli oparte są na nagradzaniu za osiągnięty efekt. Firma zyskuje realne oszczędności, ponieważ znikają przerwy na papierosa, a pracownicy dodatkową motywację w walce z coraz bardziej uciążliwym nałogiem - zazwyczaj jest to atrakcyjna nagroda, którą oferuje firma lub wybierają sami zainteresowani. Taki program wprowadziła firma Geoban SA., należąca do hiszpańskiej Grupy Santander. W ramach projektu każdemu pracownikowi, który zdecydował się na rzucenie palenia, wręczona została aktywna Karta Sodexo Lunch Pass, zasilana co miesiąc odpowiednią kwotą.

- Organizacja prozdrowotnych programów dla pracowników nie kosztuje zbyt wiele, a zdecydowanie podnosi atrakcyjność firmy, a także wpływa na podniesienie zaangażowania zatrudnionych. Efekty naszego programu antynikotynowego mówią same za siebie. Do tej pory w zaangażowało się w niego ponad 85 proc. palących pracowników. A 30 osobom udało się całkowicie zerwać z nałogiem. Co ważne, wielu pracowników zrezygnowało z „towarzyszenia” osobom palącym - twierdzi Radosław Krasowski, Human Resources Director, Geoban SA.

Palenie to duży problem dla firmy, z drugiej jednak strony znacznie bardziej tragiczne w skutkach jest dla samych palaczy. Jak wynika z badań, jeden na czterech palaczy skraca swoje życie o 20 lat i umiera przed 65 rokiem życia. Rolą pracodawcy jest odpowiednia motywacja zatrudnionych do pracy nad sobą. Niezwykle ważna jest również edukacja, jako pomoc i wsparcie w walce z nałogiem, a także nagroda w zasięgu ręki, która zmobilizuje do wytrwania w postanowieniu.

Dzięki programom skoncentrowanym na nagradzaniu za efekty pracodawca może walczyć z nałogiem nikotynowym, ograniczać absencję pracowników, wpływać na wzrost zaangażowania, czy motywację do osiągnięcia lepszych wyników sprzedaży. - Skuteczny program antynikotynowy powinien być skoncentrowany na nagrodzie, która będzie atrakcyjna dla pracowników i stanowić będzie pożądaną alternatywę dla ich nałogu.
System zachęt w postaci podarunku za zrealizowany cel i wytrwanie w nim pomaga bowiem wzmocnić wewnętrzną motywację pracownika i osiągnąć sukces - prywatny i zawodowy. Dlatego warto inwestować we wsparcie zatrudnionych i wspólnie z nimi pokonywać przeszkody, bo każdy pracodawca wie, że palenie szkodzi również firmie, a __niepalący pracownik to cenny pracownik
- mówi Magda Wiśniewska, ekspert ds. zarządzania efektywnością pracowników Sodexo Benefits and Rewards Services.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski