Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

N-ka walczy

Redakcja
Nie da się ukryć, że w zmaganiach polskiej grupy N (samochody seryjne) nastąpiła zmiana warty. Po odejściu Roberta Herby, etatowego nieomal mistrza N-ki, sprawa tytułu jest otwarta. Obecnie o miano najszybszego kierowcy grupy N rywalizuje sześciu zawodników. Ze starej gwardii na placu boju pozostało ich zaledwie trzech: weteran rajdowych tras Wiesio Stec, Bartłomiej Baniowski oraz Darek Poletyło. Reszta to w N-ce nowe twarze, czyli takie, które zasiliły ją nie dalej jak przed rokiem czy dwoma laty.


     Grupę młodych stażem N-kowiczów otwiera ubiegłoroczny wicemistrz Polski Paweł Dytko. Oprócz niego lista obejmuje nazwiska Tomasza Czopika, Marcina Turskiego, Łukasza Sztuki oraz Krzysztofa Tercjaka. Zawodnicy ci w większości korzystają z samochodów "Mitsubishi Lancer". Dytko z V jego ewolucji, Czopik, Sztuka i Tercjak z VI. Tylko Stec, Baniowski i Poletyło używają starszej generacji maszyn (odpowiednio lancera evo III i subaru imprezy WRX), co zdecydowanie odbija się na uzyskiwanych przez tę trójkę wynikach.
     Odmłodzenie N-ki wyraźnie dodało jej wigoru. Walka, jaką toczą między sobą Dytko, Sztuka, Czopik czy Tercjak, przypomina czasy, kiedy to Herba, Świeboda i Kuzaj w rywalizacji o tytuł krzesali iskry z asfaltu. Bardzo dzielnie na tle "młodzieży" radzą sobie weterani (Stec, Baniowski, Poletyło), ale, niestety, ich sprzęt nawet w połowie nie dorównuje samochodom liderów i dlatego "starszyzna" wciąż znajduje się w odwrocie (chociaż mogłaby nie).
     Inauguracyjne zmagania N-ki w RSMP 2000, czyli w Zimowym Rajdzie Dolnośląskim padły łupem dobrze spisującego się Dytki. Przy okazji zawodnik ten wywalczył życiowy sukces, zajmując w rajdzie trzecią pozycję. Tuż za Dytką finiszował czyniący ogromne postępy Tomasz Czopik, zaś za Czopikiem dzielny Wiesław Stec.


     W Warszawie po raz pierwszy w szeregach grupy N pojawił się młody, utalentowany Łukasz Sztuka. Jego wygrana stanowiła nie lada niespodziankę, chociaż dla kogoś, kto uważnie przyglądał się kierowcy rok czy dwa lata wcześniej, wynik uzyskany przez niego podczas trwania Rajdu Warszawskiego nie powinien dziwić. Podobnie zresztą jak druga pozycja Krzysztofa Tercjaka, który dobrą formę sygnalizował już pod koniec sezonu ’99.
     Niewątpliwie największym pechowcem tegorocznych zmagań N-ki jest Marcin Turski. Wygląda na to, że obecnie jest to najszybszy zawodnik tej kategorii (co wynika z analizy uzyskiwanych na OS-ach czasów). Niestety, jak dotąd w osiągnięciu sukcesu przeszkadzały Turskiemu awarie.
     Ciekawostką polskiej N-ki jest fakt powstania pierwszego w naszym kraju garażu, który na wzór zachodnich przygotowuje, a następnie wypożycza samochody poszczególnym zawodnikom. Właścicielem warsztatu jest młodszy z braci Steców Zbigniew, zaś korzystają z jego usług między innymi Czopik i Turski.
     Aktualna tabela grupy N: 1. Dytko/Dytko 12, 2. Czopik/Burkat 10, 3. Sztuka/Cieślar 9, 4. Tercjak/Czekański 6, 5. W. Stec/Mroczkowski, Turski/Horniaczek 5, 6. Baniowski 2, 7. Pineles 1.
Maciej Hołuj
Fot. Autor

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski