Nowa szansa dla dwupasmówki z Krakowa do Bielska-Białej

GRZEGORZ SKOWRON
Były dwa warianty Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (żółty i zielony). Wybrano nowe rozwiązanie (linia przerywana). Od Kęt do Kalwarii Zebrzydowskiej BDI pobiegnie zielonym szlakiem, a dalej do Krakowa trasą żółtą. INFOGRAFIKA ELŻBIETA RZYCZNIAK
Były dwa warianty Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (żółty i zielony). Wybrano nowe rozwiązanie (linia przerywana). Od Kęt do Kalwarii Zebrzydowskiej BDI pobiegnie zielonym szlakiem, a dalej do Krakowa trasą żółtą. INFOGRAFIKA ELŻBIETA RZYCZNIAK
Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, która ma zastąpić wysłużoną drogę krajową nr 52, nadal nie ma w planach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Krakowski oddział GDDKiA otrzymał jednak zielone światło dla przygotowań do tej inwestycji.

Były dwa warianty Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (żółty i zielony). Wybrano nowe rozwiązanie (linia przerywana). Od Kęt do Kalwarii Zebrzydowskiej BDI pobiegnie zielonym szlakiem, a dalej do Krakowa trasą żółtą. INFOGRAFIKA ELŻBIETA RZYCZNIAK

INWESTYCJE. Powstał trzeci wariant przebiegu Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Czy znajdą się na nią pieniądze?

To daje nadzieję, że gdy gotowe będą projekty, znajdą się pieniądze w budżecie państwa lub unijnych programach.

Będą projekty

- Przygotowujemy się do złożenia wniosku o decyzję środowiskową dla Beskidzkiej Drogi Integracyjnej - przyznaje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Za dwa tygodnie planowane jest spotkanie projektantów, samorządowców i drogowców, po którym będzie wiadomo, ile i jakie warianty przebiegu nowej dwupasmówki zostaną wskazane we wniosku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

To ona - w swojej decyzji środowiskowej - wskaże wariant najbardziej optymalny, ale tylko pod kątem ochrony przyrodniczej.

W trakcie konsultacji społecznych mieszkańcom miejscowości, przez które ma przebiegać nowa droga, prezentowano dwie koncepcje. Teraz GDDKiA gotowa jest przyjąć trzeci przebieg.

- To wariant mieszany, połączenie pierwszego i drugiego. Przebieg nowej drogi jest bardziej spłaszczony, wydaje się najbardziej optymalny - podkreśla Iwona Mikrut. Zaznacza jednak, że wszystkie warianty zostaną poddane ocenie środowiskowej, nie tylko ten najnowszy.

Możliwe protesty

GDDKiA konsekwentnie jednak pomija pomysł sprzed kilku lat, aby nowej drogi nie doprowadzać do "zakopianki", ale wcześniej skierować ją na Skawinę. To umożliwiłoby jeszcze większe skrócenie dojazdu do Krakowa z miejscowości w zachodniej Małopolsce.

Bez dyskusji odrzucono także pomysł sprzed roku, aby od Głogoczowa BDI poprowadzić dalej, a nie kończyć jej na "zakopiance". W ten sposób można byłoby ominąć Kraków od południa i włączyć nową dwupasmówkę do autostrady A4 dopiero w rejonie Wieliczki.

Nierozwiązany został także problem protestów w Wadowicach, bo nadal żaden z wariantów nowej drogi nie zyskał akceptacji mieszkańców.

W każdej z rozważanych koncepcji BDI przebiega po południowej stronie papieskiego miasta. Jego władze chcą natomiast, aby poprowadzona została na północ od centrum. Pomysł ten został szybko odrzucony ze względu na bliskie położenie terenów objętych ochroną Natura 2000.

Wprawdzie GDDKiA sprzeciwu Wadowic nie musi uwzględniać, ale za to powinna liczyć się z blokowaniem inwestycji na etapie uzyskiwania pozwoleń na budowę.

Tylko pieniędzy brak

Ciągle najważniejszym problemem jest jednak brak pieniędzy. - BDI nie jest ujęta w rządowym programie budowy dróg krajowych. Czynione są starania, aby została tam wpisana, bo bez tego nie będzie zapewnionego finansowania inwestycji - mówi Iwona Mikrut.

O jakie kwoty może chodzić? GDDKiA twierdzi, że obecnie trudno je podać. Bliżej da się je określić dopiero, gdy powstaną projekty budowlane, a więc przy uzyskiwaniu pozwolenia na budowę. Trzy lata temu padały jednak szacunki kosztów BDI - od 2,9 do 3,3 mld zł.

Beskidzka Droga Integracyjna będzie mieć - w zależności od wariantu - od 61 do 64 kilometrów i po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Nie wiadomo jeszcze, czy będzie to droga ekspresowa, ale nawet jeśli otrzyma niższą kategorię, to wjazd na nią będzie możliwy jedynie na co najwyżej kilkunastu bezkolizyjnych węzłach. Nowa trasa ma sprawić, że z Bielska do Krakowa dojedziemy w godzinę, czyli dwa razy szybciej niż obecnie.

grzegorz.skowron@dziennik.krakow.pl

Konsultacje ciągle trwają

Jeszcze tylko przez tydzień (do 21 listopada) można zgłaszać uwagi dotyczące planowanego przebiegu Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Obecne konsultacje ograniczone są jednak tylko do tych, którzy podczas wcześniejszych prezentacji zgłaszali wnioski dotyczące zmian w dokumentacji projektowej. Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła raport z konsultacji społecznych i to ich uczestnicy mogą się z nim zapoznać oraz zgłosić dodatkowe uwagi.

Dokumentacja dotycząca BDI oraz raport z konsultacji są dostępne w siedzibie GDDKiA w Krakowie przy ul. Mogilskiej 25, w pokoju nr 2 (na parterze), od wtorku do czwartku, w godzinach 10-12. Ewentualny kontakt telefoniczny możliwy jest pod numerem 12 417 28 45.

Kościoły zdrowego ciała, siłownie obeszły przepisy

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
oto jest pytanie

będzie czy nie będzie ?

P
Paweł

Wariant może być optymalny, a nie "najbardziej optymalny". Analogicznie jak minimalny, a nie najbardziej minimalny.

e
edek

zbliżają sie wybory....
trzeba czymś ciemny lud kupić1

m
mieszkaniec gminy

Autor pisze ,że dwa razy szybciej.To się zgadza.Teraz trzeba jechać ok.3 godziny i przebijać się przez ciągle zatłoczone miasteczka zachodniej Małopolski.

a
arek

A nie dałoby się ominąć Wadowic? Nie chcą drogi, to nie będą mieć. Po co ich zmuszać? Poprzedni projekt BDI już Wadowiczanie utopili, przez co cierpi cały region. Nie można pozwolić, żeby pogrzebali także ten projekt. Albo niech zmienią swoje władze, albo niech się pogodzą z tym, że ta droga ominie Wadowice.

a
ads

Masz gierkówkę. Nowej na Kielce dluuugo nie zobaczymy

t
turysta

Dlatego ze My do Warsiawy Lotem albo fura zaprzegnieta w konie a Warsiawiaki niech stoja w korkach jak nie chca jechac z PKP.

K
Klex

Ja bym nie liczył że Majchrowski coś zmieni.
Trzeba jego zmienić.

X
XXX

A kiedy dwupasmówka w stronę Warszawy? Znowu nic się nie dzieje w północnej stronie Krakowa.
Dlaczego?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3