Producent obiecywał, że nie poczujemy opóźnienia reakcji typowego dla turbodiesli o dużej mocy. Rzeczywiście - C5 nawet na niskich obrotach prowadził się przyjemnie, a gwałtowniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia owocowało zdecydowanym "odejściem" wciskającym pasażerów w fotele.
Mocny turbodiesel w C5
Pierwsze wrażenia są więc pozytywne, a silnik do dużego C5 pasuje jak ulał. Osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 370 Nm już przy 1500 obrotów na minutę. Układ wspomagają dwie identyczne pod względem rozmiarów turbosprężarki o stałej geometrii. Do 2700 obrotów na minutę działa tylko jedna z nich. Powyżej 2700 obr/min zostaje uruchomiona druga. Cały ten proces jest sterowany elektronicznie. Warto wspomnieć, że common rail trzeciej generacji zastosowany w tym motorze podaje paliwo pod ciśnieniem zwiększonym do 1800 barów.
Nowy turbodiesel montowany w C5 spełnia normę Euro IV jest oczywiście wyposażony w filtr cząstek stałych. Został zaprojektowany przy współpracy PSA Peugeot Citroe¨n i Ford Motor Company. Jest produkowany w Tremery we Francji. Już tego lata trafi do sprzedaży. Cena w Polsce topowej wersji "exclusive" wynosić będzie 135 600 zł.
Nowy silnik uzupełnia gamę diesli oferowanych w C5 (mamy do dyspozycji także 1,6 HDi 110 KM oraz 2,0 HDi 138 KM).
Nowa skrzynia biegów w C4
Większa przyjemność z jazdy, mniejsze zużycie paliwa i możliwość wyboru sposobu zmiany przełożeń - taka jest nowa skrzynia biegów montowana w citroenie C4. Na razie tylko w wersjach ze sprawdzonym i docenionym silnikiem 1,6 HDi.
Sterowana elektronicznie i 6-przełożeniowa skrzynia będzie dostępna na rynku od września. My mieliśmy sposobność poznać jej walory w pięknej scenerii okolic zamku Dampierre pod Paryżem. Pedału sprzęgła w takiej wersji C4 nie znajdziemy. Mamy jednak do dyspozycji różne tryby zmiany przełożeń. Możemy to robić przy pomocy manetek pod kierownicą lub tradycyjnie umiejscowionej dźwigni działającej w trybie zautomatyzowanym lub sekwencyjnym.
Warto korzystać z obu sposobów na przemian w zależności od sytuacji na drodze i naszego nastroju. Nowa skrzynia dostosowuje się do stylu jazdy. Tryb "sport" zwiększa szybkość zmiany przełożeń, co będzie odpowiadało kierowcom preferującym dynamiczny styl jazdy. Mówiąc krótko, w trybie mechanicznym zachowujemy kontrolę nad zmianą przełożeń za pomocą manetek przy kierownicy lub sekwencyjnej dźwigni; w trybie zautomatyzowanym wybór biegów w pełni powierzamy układom elektronicznym. W każdym momencie możemy zmienić tryb działania skrzyni. Co więcej, jesteśmy na bieżąco informowani o wybranym przełożeniu (na wyświetlaczu). (RED)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?