Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

O co powinni walczyć małopolscy parlamentarzyści

Redakcja
W walkę o pieniądze na budowę S7 w Krakowie zaangażowali się mieszkańcy. Zorganizowano pikiety protestacyjne, przygotowano kilka petycji do najwyższych władz, a postępy w tej sprawie (a właściwie ich brak) monitowane są na stronie internetowej www.s7wkrakowie.pl Fot. Anna Kaczmarz
W walkę o pieniądze na budowę S7 w Krakowie zaangażowali się mieszkańcy. Zorganizowano pikiety protestacyjne, przygotowano kilka petycji do najwyższych władz, a postępy w tej sprawie (a właściwie ich brak) monitowane są na stronie internetowej www.s7wkrakowie.pl Fot. Anna Kaczmarz
Pieniądze na nowe odcinki dróg i linii kolejowych oraz pilnowanie, by budżet państwa w wystarczających stopniu finansował inwestycje w ramach rządowych programów - to lista zadań dla tych, którzy po 9 października będą przez cztery lata reprezentować nasze województwo w Sejmie i Senacie. Priorytetem dla małopolskich posłów i senatorów powinny być drogi.

W walkę o pieniądze na budowę S7 w Krakowie zaangażowali się mieszkańcy. Zorganizowano pikiety protestacyjne, przygotowano kilka petycji do najwyższych władz, a postępy w tej sprawie (a właściwie ich brak) monitowane są na stronie internetowej www.s7wkrakowie.pl Fot. Anna Kaczmarz

W pierwszej kolejności muszą powalczyć o gwarancje finansowe dla drugiego odcinka drogi ekspresowej S7 w Krakowie, stanowiącej wschodnią obwodnicę miasta.

Ta inwestycja jest gotowa do realizacji, ale zabrakło na nią pieniędzy. Dalsze wstrzymywanie rozpoczęcia prac może skutkować tym, że przygotowania trzeba będzie rozpoczynać od nowa. Na razie w planach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapisano, że ten odcinek przewidziany jest do realizacji po 2013 r. Nie wiadomo jednak, czy kryzys finansów publicznych nie spowoduje znacznie większego opóźnienia, choć budowa miała się rozpocząć w tym roku.

W przypadku S7 trzeba powalczyć także o przyspieszenie przygotowań do budowy tej drogi na terenie całej Małopolski. Chodzi o odcinek od Krakowa w kierunku województwa świętokrzyskiego, ale też od Lubnia w stronę Nowego Targu i Zakopanego. Odsunięcie tych inwestycji na blisko 20 lat oznacza m.in. zaprzepaszczenie zaawansowanych przygotowań do przebudowy kolejnego odcinka "zakopianki" z tunelem pod Luboniem. Wprawdzie te inwestycje raczej nie mają szans na to, by ich realizacja rozpoczęła się w ciągu najbliższych czterech lat, ale reprezentanci Małopolski powinni zrobić wszystko, by wyznaczono dla nich konkretne, bliższe dzisiejszej dacie terminy.

Posłowie i senatorowie z naszego regionu nie mogą zapominać o innych inwestycjach. Trzeba wreszcie znaleźć sposób na znalezienie źródła finansowania północnej obwodnicy Krakowa, przyspieszenie przygotowań do budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, urealnienie koncepcji budowy dwupasmówki do Nowego Sącz czy z Tarnowa w kierunku Kielc.

W przypadku inwestycji kolejowych najważniejsze będą przygotowania do budowy nowej linii, łączącej Podłęże z Piekiełkiem. Dzięki temu połączeniu znacznie skróci się czas podróży pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza i Zakopanego. Nie należy się spodziewać, by do roku 2015 wbito łopaty na budowie nowej trasy, ale warto zabiegać o to, by nie było żadnych barier dla jej realizacji w kolejnej kadencji Sejmu. Przy staraniach o pieniądze na kolej trzeba też pamiętać o odcinkach o mniejszym znaczeniu, których stan techniczny stale się pogarsza.

Przy staraniach o dodatkowe pieniądze nie wolno zapominać o tych już przynależnych Małopolsce w ramach rządowych programów inwestycyjnych. Nie tylko ostatnie lata pokazały, że kwoty wpisane w takim programie, to jedno, a rzeczywistość budżetu państwa - to drugie. Z tego powodu posłowie i senatorowie szczególnie powinni pilnować funduszy na dokończenie zbiornika Świnna Poręba, budowę kolejnych obiektów w ramach Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego, realizację programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły, budowę nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie czy rewaloryzację zabytków Krakowa.

Warto też skutecznie powalczyć o szczególne przepisy pomagające Małopolanom. Chodzi m.in. o ustawę górską, o której mówi się od wielu lat, której projekty już przygotowano, ale która do tej pory nie doczekała się na uchwalenie.

Grzegorz Skowron

Lista priorytetów dla małopolskich posłów i senatorów

* Droga ekspresowa S7 - pieniądze na dokończenie jej w Krakowie, przyspieszenie przygotowań do budowy od Krakowa do granicy województwa świętokrzyskiego oraz od Lubnia w kierunku Nowego Targu

* Beskidzka Droga Integracyjna - przygotowanie inwestycji do realizacji

* Północna obwodnica Krakowa - decyzja o wpisaniu jej do planów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad lub znalezienie innego źródła jej sfinansowania

* Dojazdy do autostrady A4

* Linia kolejowa Podłęże - Piekiełko - przygotowanie inwestycji, gwarancje finansowe

* Dokończenie budowy zbiornika Świnna Poręba

* Program przeciwpowodziowy dla Małopolski

* Budowa nowego Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie

* Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków Krakowa

* Kampus 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego

* Ustawa Górska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski