MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Obiekt męskiego pożądania

Redakcja
Audi A5 to obiekt pożądania wielu miłośników motoryzacji, marzących o luksusowym samochodzie ze sportowym temperamentem. Koncern z Ingolstadt właśnie zaprezentował polskim dziennikarzom najnowszą wersję tego modelu. Trzeba przyznać, że lista zmian jest całkiem długa. Modyfikacje objęły zarówno nadwozie, jak i napęd, a także urządzenia służące informacji i rozrywce, czyli tzw. Infotainment.

Stylistyka

W sylwetce audi a5 pojawiły się nowe akcenty. Osłona chłodnicy ma teraz ukośnie ścięte górne narożniki. Jej poprzeczne listwy i pierścienie logo marki zgodnie z zamysłem projektantów mają przypominać płaskorzeźby. Inaczej wyglądają zderzaki: mocno zaznaczone poprzeczki wlotów powietrza, zmieniona kratownica, płaskie reflektory przeciwmgielne....

Dzięki ostremu wyprofilowaniu krawędzi pokrywa komory silnika, jest, jak to określono, "bardziej plastyczna", a cały przód auta ma sprawiać wrażenie "bardziej płaskiego i szerszego". Zmianom poddano także reflektory: i kształt zewnętrzny, i wewnętrzną strukturę. Inaczej prezentują się światła tylne. Na życzenie klienta mogą mieć formę ciągłych pasów diodowych.

Zmiany stylistyczne praktycznie nie wpłynęły na gabaryty pojazdu. Nowe audi A5 jest dłuższe od poprzedniego o... milimetr. Sportback ma teraz długość 4,71 m, coupé i cabriolet - 4,63 m. Powiększyła się za to paleta kolorów nadwozia. Jest ich obecnie 16.

Wnętrze

We wnętrzu "a-piątki" znajdziemy nową kierownicę (opcjonalnie - ze spłaszczonym wieńcem) z nowymi dźwigienkami. Elementy obsługowe otrzymały wąskie, chromowane obramowania. Zmianom poddano ponadto m.in. kluczyk zapłonu, dźwignię automatycznej skrzyni biegów, przyciski klimatyzacji. Wszystkie wyświetlacze mają teraz podświetlenie w białym kolorze. Na konsoli środkowej pojawił się nowy lakier. Nowa jest tapicerka oraz elementy dekoracyjne. Zmieniła się także kolorystyka wnętrza.

Silniki

Do napędzania samochodów z rodziny A5 przewidziano trzy silniki benzynowe i cztery wysokoprężne. Całkowicie zmodyfikowana została już podstawowa jednostka, 1.8 TFSI (170 KM). Dzięki innowacjom w sterowaniu zaworami i ich skokiem, nowym rozwiązaniom w układzie wtryskowymi i turbosprężarce, audi z tym czterocylindrowym silnikiem (A5 coupé) ma zużywać średnio tylko 5,7 litra paliwa na 100 km - o 21 proc. mniej niż dotychczas. 1.8 TFSI potrafi przyspieszyć audi A5 coupé w 7,9 sekundy od zera do 100 km/godz. i dalej, aż do prędkości 230 km/h.

Nowością w "benzynowej" ofercie A5 jest silnik 3.0 TFSI V6, doładowywany kompresorem i rozwijający moc 272 KM. A5 coupé napędzane tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w 5,8 sekundy; przy 250 km/h powstrzymywane jest przez elektroniczny ogranicznik. Średnie zużycie paliwa według danych fabrycznych wynosi 8,1 litra na 100 km.

Również silniki wysokoprężne poddano daleko idącym modyfikacjom. 2.0 TDI w wersji z manualną skrzynią biegów i mocą 177 KM w A5 coupé ma według producenta zadowalać się średnio 4,7 litrami paliwa na 100 km. Dwulitrowy "tedeik" przyspiesza A5 coupé z manualną skrzynią biegów w 8,2 sekundy od zera do 100 km/h i dalej, do maksymalnej prędkości 230 km/h.

Ofertę silników uzupełniają trzy diesle V6 o pojemności skokowej 3.0 l każdy. A5 coupé z silnikiem o mocy 204 KM i przekładnią multitronic przyspiesza od zera do 100 km/h w ciągu 7,1 sekundy; prędkość maksymalna - 235 km/godz. Średnie zużycie paliwa - 4,9 litra paliwa na 100 km.
Najmocniejsza wersja silnika 3.0 TDI rozwija moc 245 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego. A5 coupé z tym silnikiem i przekładnią S tronic rozpędza się do setki w ciągu 5,8 sekundy. Prędkość maksymalna jest oczywiście ograniczona elektronicznie - do 250 km/godz. Średnie zużycie paliwa, według producenta - 5,7 litra na 100 km.

Trochę później pojawi się wersja clean diesel; A5 z tą jednostką będzie pierwszym coupé na rynku z silnikiem wysokoprężnym spełniającym wymagania normy Euro 6).

Jednostki 1.8 TFSI i 2.0 TDI współpracują standardowo z manualną skrzynią biegów. Przekładnia multitronic oferowana jest dla silnika 3.0 TDI o mocy 204 KM. W przypadku A5 cabriolet można ją wybrać także dla 2.0 TFSI, w wersji sportback i coupé - dla 2.0 TDI. Siedmiobiegowy S tronic, połączony w każdej konfiguracji ze stałym napędem na wszystkie koła (quattro) montowany jest w coupé i sportback 2.0 TFSI, w wersji cabriolet - opcjonalnie. W przypadku silnika 3.0 TDI o mocy 245 KM oraz 3.0 TFSI, który pojawi się nieco później, S tronic będzie należał do wyposażenia seryjnego.

Podwozie

A5 otrzymało nowy układ kierowniczy, który swoje wspomaganie reguluje zależnie od prędkości jazdy i może współpracować z nowym asystentem kontroli pasa ruchu.

"A-piątki" są standardowo wyposażane w koła z obręczami aluminiowymi o średnicy 17-cali, ale opcjonalnie klienci będą mieli do wyboru aż 17 wariantów alufelg!

Wspomaganie kierowcy

Seria A5 wykorzystuje liczne, wyrafinowane systemy wspomagające pracę kierowcy. Niektóre z nich rozszerzono teraz o nowe funkcje. Do wyposażenia seryjnego należy m.in. nowy system, który na podstawie ruchów kierownicy i innych parametrów rozpoznaje zmęczenie kierowcy i w odpowiedniej chwili zaleca mu odpoczynek. Nowy audi active lane assist ułatwia pozostanie na właściwym pasie ruchu. Adaptive cruise control wykorzystuje technikę radarową, aby utrzymać auto w stałej odległości od jadącego z przodu pojazdu. Przy prędkości poniżej 30 km/h aktywuje hamowanie z pełną siłą w razie zagrożenia uderzeniem w tył innego pojazdu.

Znacznie udoskonalone zostały systemy Infotainment. Audi we wszystkich wariantach modeli A5 montuje seryjnie radio z odtwarzaczem CD i ośmioma głośnikami. W opcji dostępny jest m.in. system MMI Navigation plus z dużym twardym dyskiem, siedmiocalowym kolorowym monitorem, grafiką 3D, odtwarzaczem DVD oraz z uproszczoną i ułatwioną obsługą.

Audi S5

Zmianom uległy również najwyższe modele serii 5 - S5 sportback, coupé i cabriolet. Rozpoznamy je po nowych światłach, zmienionych detalach nadwozia i nowych lakierach. W podobnym zakresie, jak w przypadku A5, zmieniono również wnętrza tych aut.

Każdy S5 może być teraz wyposażony w silnik 3.0 TFSI o mocy 333 KM. Zastąpił on jednostkę 4.2 l V8, w porównaniu z którą powinien spalać o jedną piątą mniej paliwa (8,1 litra na 100 km) przy zachowaniu imponujących osiągów. S5 coupé z takim silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w 4,9 sekundy i rozwija ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 250 km/godz.

Najważniejszą nowością techniczną w audi S5 jest napęd quattro ze środkowym mechanizmem różnicowym z kołem koronowym oraz elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski