Obraz "doskonałej" matki w mediach

AGN
Nastawione przeciwko macierzyństwu przesłanie płynące ze współczesnych mediów ja sama i matki mojego pokolenia odbieramy jako brutalną propagandę. Kobiece magazyny, politycy i programy telewizyjne kuszą słowem i obrazem, usiłując nas przekonać, abyśmy na pierwszym miejscu, ponad wszystkim stawiały siebie i abyśmy nie pozwoliły małżeństwu i macierzyństwu zepchnąć nas z tej drogi.

Fot. Ingimage

Heidi Bratton

Media wmawiają nam, że my, nowoczesne matki, wyzwolone z obowiązku zajmowania się domem i dziećmi, powinnyśmy przyjąć ten model - cieszyć się wolnością! Mówi się nam, że powinnyśmy domagać się i zdobywać to wszystko oraz starać się, aby otrzymać to natychmiast. A jeśli nie mamy wszystkiego, czego oczekujemy, powinnyśmy pracować dłużej, a zarobione pieniądze przeznaczać na opłacenie tych, którzy będą zajmować się naszym domem i dziećmi, a my wtedy będziemy miały czas, aby gonić za tym wszystkim, czego pragniemy.

Codziennie konfrontuję się z obrazem "doskonałej" matki, jak choćby ta na wakacjach, pokazywana w reklamie w telewizji. Seksowna, szczupła, w modnych spodniach, chichocząca do telefonu komórkowego, podczas gdy dwójka jej dzieci spokojnie bawi się opodal (kiedy ja rozmawiam przez telefon, to moje dzieci płaczami się pod nogami) . A ta w telewizji ciągle wisi na telefonie i flirtuje z wesołym, przystojnym mężczyzną (który może jest, a może nie jest jej mężem i ojcem jej dzieci), który grilluje w ogrodzie przy basenie. Media mówią nam, że powinnyśmy mieć dzieci, ale jednocześnie że musimy zachować figurę szesnastoletniej modelki; że powinnyśmy grillować i wyjeżdżać na luksusowe wakacje; wdawać się w romanse, a wszystko to robić z uśmiechem i nigdy nie zapomnieć o świetnej fryzurze.

Jako profesjonalny fotografik w pełni zdaję sobie sprawę, że media, zwłaszcza za pomocą obrazu, wywierają ogromny wpływ na kształt naszych oczekiwań. Media właśnie, będąc głosicielami naszych kulturowych pragnień, są głównymi, bezkarnymi i niekwestionowanymi sabotażystami naszej zdolności dojścia do poprawnej i właściwej wizji tego, czym powinno być macierzyństwo. Bo która z nas nie chciałaby wyglądać jak mama z tej reklamy?

Wyjechać na wakacje, romansować, śmiać się i jeść takie rzeczy jak ona? Patrząc na nią nie bierzemy pod uwagę faktu, że to wszystko to odpowiednia aranżacja. Oczekiwania z tym związane są fałszywe. "Mama" na reklamie prawdopodobnie ma szesnaście lat. Odgrywa swoją rolę dla potrzeb marketingu, a obok niej stoi zupełnie obcy jej mężczyzna, któremu ktoś zapłacił za to, żeby zachowywał się jak członek tej rodziny, a przez to, abym ja czuła się niespełniona i niepewna w roli matki - i ostatecznie żebym kupiła ten telefon, który tam reklamują.

Autor programu American Photography; A Century of Images wyjaśnia kulisy działania mediów, potęgujących nasze pragnienia, mówiąc, że "dziś za normalny i autentyczny przyjmujemy styl prezentowany w reklamach Calvina Kleina oraz obraz zdrowych, szczupłych, seksownych matek opalających się na plaży i bawiącej się opodal dwójki czystych, szczęśliwych dzieci". Ten obraz macierzyństwa nie jest jednak prawdziwszy od tego, jaki prezentowano w reklamach telewizyjnych w latach pięćdziesiątych. Tam odwoływano się do białych kobiet ze średnich klas społeczeństwa, "udomowionych", których jedynym zmartwieniem było to, żeby ładnie ubrać swoje dzieci i dobrze wysmażyć kotlety. Narrator w tym samym programie informuj e widzów, że fotografia reklamowa oraz pokazy mody mają ukazać nam, jak sami chcielibyśmy wyglądać, jak żyć, a nie jak to jest w rzeczywistości.

My zaś dajemy się złapać na to podpowiadanie nam, czego oczekujemy i jesteśmy głęboko rozczarowani, gdy odkryjemy, że to wszystko nie ma nic wspólnego z realnym życiem. Choć odczucia i oczekiwania, jakie rodzą się w nas po obejrzeniu takich obrazów są czymś rzeczywistym, to jednak faktem jest, że zrodziły się na bazie kłamstwa.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3