Obraz "doskonałej" matki w mediach

AGN
Udostępnij:
Nastawione przeciwko macierzyństwu przesłanie płynące ze współczesnych mediów ja sama i matki mojego pokolenia odbieramy jako brutalną propagandę. Kobiece magazyny, politycy i programy telewizyjne kuszą słowem i obrazem, usiłując nas przekonać, abyśmy na pierwszym miejscu, ponad wszystkim stawiały siebie i abyśmy nie pozwoliły małżeństwu i macierzyństwu zepchnąć nas z tej drogi.

Fot. Ingimage

Heidi Bratton

Media wmawiają nam, że my, nowoczesne matki, wyzwolone z obowiązku zajmowania się domem i dziećmi, powinnyśmy przyjąć ten model - cieszyć się wolnością! Mówi się nam, że powinnyśmy domagać się i zdobywać to wszystko oraz starać się, aby otrzymać to natychmiast. A jeśli nie mamy wszystkiego, czego oczekujemy, powinnyśmy pracować dłużej, a zarobione pieniądze przeznaczać na opłacenie tych, którzy będą zajmować się naszym domem i dziećmi, a my wtedy będziemy miały czas, aby gonić za tym wszystkim, czego pragniemy.

Codziennie konfrontuję się z obrazem "doskonałej" matki, jak choćby ta na wakacjach, pokazywana w reklamie w telewizji. Seksowna, szczupła, w modnych spodniach, chichocząca do telefonu komórkowego, podczas gdy dwójka jej dzieci spokojnie bawi się opodal (kiedy ja rozmawiam przez telefon, to moje dzieci płaczami się pod nogami) . A ta w telewizji ciągle wisi na telefonie i flirtuje z wesołym, przystojnym mężczyzną (który może jest, a może nie jest jej mężem i ojcem jej dzieci), który grilluje w ogrodzie przy basenie. Media mówią nam, że powinnyśmy mieć dzieci, ale jednocześnie że musimy zachować figurę szesnastoletniej modelki; że powinnyśmy grillować i wyjeżdżać na luksusowe wakacje; wdawać się w romanse, a wszystko to robić z uśmiechem i nigdy nie zapomnieć o świetnej fryzurze.

Jako profesjonalny fotografik w pełni zdaję sobie sprawę, że media, zwłaszcza za pomocą obrazu, wywierają ogromny wpływ na kształt naszych oczekiwań. Media właśnie, będąc głosicielami naszych kulturowych pragnień, są głównymi, bezkarnymi i niekwestionowanymi sabotażystami naszej zdolności dojścia do poprawnej i właściwej wizji tego, czym powinno być macierzyństwo. Bo która z nas nie chciałaby wyglądać jak mama z tej reklamy?

Wyjechać na wakacje, romansować, śmiać się i jeść takie rzeczy jak ona? Patrząc na nią nie bierzemy pod uwagę faktu, że to wszystko to odpowiednia aranżacja. Oczekiwania z tym związane są fałszywe. "Mama" na reklamie prawdopodobnie ma szesnaście lat. Odgrywa swoją rolę dla potrzeb marketingu, a obok niej stoi zupełnie obcy jej mężczyzna, któremu ktoś zapłacił za to, żeby zachowywał się jak członek tej rodziny, a przez to, abym ja czuła się niespełniona i niepewna w roli matki - i ostatecznie żebym kupiła ten telefon, który tam reklamują.

Autor programu American Photography; A Century of Images wyjaśnia kulisy działania mediów, potęgujących nasze pragnienia, mówiąc, że "dziś za normalny i autentyczny przyjmujemy styl prezentowany w reklamach Calvina Kleina oraz obraz zdrowych, szczupłych, seksownych matek opalających się na plaży i bawiącej się opodal dwójki czystych, szczęśliwych dzieci". Ten obraz macierzyństwa nie jest jednak prawdziwszy od tego, jaki prezentowano w reklamach telewizyjnych w latach pięćdziesiątych. Tam odwoływano się do białych kobiet ze średnich klas społeczeństwa, "udomowionych", których jedynym zmartwieniem było to, żeby ładnie ubrać swoje dzieci i dobrze wysmażyć kotlety. Narrator w tym samym programie informuj e widzów, że fotografia reklamowa oraz pokazy mody mają ukazać nam, jak sami chcielibyśmy wyglądać, jak żyć, a nie jak to jest w rzeczywistości.

My zaś dajemy się złapać na to podpowiadanie nam, czego oczekujemy i jesteśmy głęboko rozczarowani, gdy odkryjemy, że to wszystko nie ma nic wspólnego z realnym życiem. Choć odczucia i oczekiwania, jakie rodzą się w nas po obejrzeniu takich obrazów są czymś rzeczywistym, to jednak faktem jest, że zrodziły się na bazie kłamstwa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie