To dobra informacja dla pasażerów komunikacji miejskiej. Już jutro zakończy się kolejny etap prac przy budowie nowego torowiska, które biec będzie od ul. Lipskiej nad torami kolejowymi do ul. Wielickiej. W związku z tym tramwaje znów będą mogły dojeżdżać do pętli Mały Płaszów.
Przez ostatni miesiąc tramwaje linii 20, jadące z Cichego Kącika, musiały kończyć kursy na przystanku „Gromadzka”. W tym miejscu podstawiane były zastępcze autobusy numer 720, które wiozły podróżnych na trasie Kuklińskiego – Lipska – Mały Płaszów. Ze względu na roboty budowlane zajęta została też znaczna część tarczy skrzyżowania ul. Lipskiej z ul. Saską.
Właśnie w tym miejscu trwało bowiem m.in. łączenie starych szyn z nowymi, które będą biec w stronę ul. Wielickiej. Podobne prace wcześniej wykonywane były na drugim końcu budowanej nowej linii, czyli właśnie od strony ul. Wielickiej. – Od piątku linia 20 wróci na swoją stałą trasę do Małego Płaszowa. Tymczasowa linia autobusowa 720 zostanie zlikwidowana – zaznacza Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. I dodaje, że w ramach wykonanych prac od strony ul. Lipskiej zabudowane zostały rozjazdy torów, które teraz tworzą skrzyżowanie.
– Zmieniła się też geometria całego skrzyżowania – przesunięte zostały choćby przystanki i przejścia dla pieszych – dodaje Piotr Hamarnik. Urzędnikom bardzo zależało na zakończeniu tego etapu robót przed weekendem, aby nie kumulować utrudnień z tymi, które pojawią się w Podgórzu.
Już w poniedziałek rusza tam bowiem kolejna część modernizacji torów w ul. Na Zjeździe, przez co tramwaje jadące z Bieżanowa i Kurdwanowa w stronę centrum miasta dojadą tylko do ul. Dworcowej. Na szczęście uda się ponownie uruchomić ruch do Małego Płaszowa, co przynajmniej trochę usprawni ruch w mieście.
W kolejnym etapie robót przy budowie nowej linii pracownicy firmy Mota-Engil (główny wykonawca) skupią się głównie na kontynuowaniu prac nad samą estakadą, która jest głównym elementem całej inwestycji wartej około 150 mln zł. Mierzyć będzie około 600 metrów i to właśnie po niej nad torami kolejowymi będą poruszać się tramwaje. Oprócz szyn, stworzona zostanie na niej także ścieżka pieszo-rowerowa.
– Trwa obecnie budowanie filarów i przęseł tej konstrukcji – wyjaśniają urzędnicy z ZIKiT. Robotnicy cały czas pracować będą również nad układem drogowym od ul. Gromadzkiej.
Linia Lipska – Wielicka zgodnie z harmonogramem gotowa ma być do września przyszłego roku. Jeszcze niedawno była nadzieja, że zostanie uruchomiona nawet w tym roku, ale okazało się, że nie będzie to możliwe m.in. przez niespodziewane znaleziska. Odkopane zostały np. dodatkowe uzbrojenia podziemne, które należało przebudować, a to zabierało dodatkowy czas i opóźniało wykonywanie następnych etapów robót. – Tramwaje pojadą estakadą najpóźniej latem przyszłego roku, być może wcześniej – informuje Piotr Hamarnik.
Na nową trasę zostaną skierowane dwie lub trzy linie tramwajowe. Wśród nich na pewno linia nr 50. Wagony jadące od strony Kurdwanowa i Bieżanowa będą więc skręcać w prawo (przy ul. Wielickiej, między dotychczasowymi przystankami „Kabel” i „Dworcowa”). Tu też powstanie pierwszy przystanek. Następnie tramwaj zatrzyma się na samej estakadzie, na wysokości stacji kolejowej Płaszów. Ostatni przystanek będzie się znajdował przy skrzyżowaniu z ulicami Lipską i Saską. Przynajmniej o kilka minut skrócić ma się przejazd na trasie z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki.
Napisz do autora:
[email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?