Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odpowiedzialność sprzedawcy za towar niezgodny z umową

Mateusz Kierok, aplikant radcowski
Twój prawnik radzi. W obrocie gospodarczym gwarancja i odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność towaru z umową przyznane konsumentom są często mylone.

Niejednokrotnie bowiem sprzedawcy przy wydawaniu towaru informują, iż „gwarancja” np. na buty wynosi 2 lata, przy czym nie wskazują obowiązków gwaranta ani nie załączają do towaru jakiegokolwiek dokumentu gwarancyjnego. Czy w takiej sytuacji rzeczywiście dochodzi do udzielenia gwarancji na nabywany towar?

Odpowiedzialność sprzedawcy za towar niezgodny z umową rodzi się z mocy ustawy z chwilą nabycia przez konsumenta określonego towaru.

Powstaje ona niezależnie od sprzedawcy, chyba że niezgodność towaru istniała w chwili zawierania umowy sprzedaży i kupujący o niej wiedział lub, oceniając rzecz rozsądnie, powinien był wiedzieć. Okres trwania odpowiedzialności wynosi 2 lata od dnia wydania towaru.

W tym czasie konsument może realizować swe uprawnienia z tytułu niezgodności towaru, takie jak: nieodpłatna naprawa albo wymiana niezgodnego towaru na nowy, w dalszej zaś kolejności obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy, co wiąże się z koniecznością zwrotu pieniędzy przez sprzedającego (art. 8 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, dalej jako „ustawa”). W ustawie szczegółowo określono tryb i terminy, których zachowanie warunkuje skuteczne dochodzenie roszczeń.

Powyższych regulacji dotyczących odpowiedzialności za niezgodność towaru nie stosuje się względem zobowiązań gwarancyjnych. Gwarancja sprzedawcy udzielana jest nieodpłatnie, ale przede wszystkim dobrowolnie. Sprzedawca samodzielnie kreuje tego typu zobowiązanie względem konsumentów, ustalając swobodnie charakter przyznanych im roszczeń, tryb i warunki ich dochodzenia, a także czas trwania gwarancji i jej zakres terytorialny, które powinny zostać szczegółowo i zrozumiale uregulowane – co do zasady – w dokumencie gwarancyjnym.

Gwarancji można także udzielić w reklamie, o ile przedstawia obowiązki sprzedawcy (gwaranta) i uprawnienia kupującego. Zatem ilekroć sprzedający informuje nas przy wydawaniu towaru o „gwarancji”, to w zdecydowanej większości przypadków będzie mylnie wskazywał na ustawową odpowiedzialność sprzedającego za niezgodność towaru z umową. Dopiero dołączenie dokumentu gwarancyjnego (karty, regulaminu etc.), ewentualnie precyzyjne oświadczenie zawarte w reklamie, będzie potwierdzało skuteczne udzielenie przez sprzedawcę gwarancji.

ul. Kielecka 1, Kraków

www.kancelariaprawnajr.pl

Więcej porad eksperckich znajdą Państwo na blogu kancelarii: http://kancelariaprawnajr.pl/blog/

Bezpłatne telefoniczne konsultacje prawne w sprawach dotyczących treści niniejszego artykułu dla Czytelników w dniu ukazania się artykułu w godzinach 14–16.30, pod numerem: 12 417 10 64.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski