MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Odszkodowanie za brak prądu

Redakcja
Osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci musi posiadać tytuł prawny do korzystania z przyłączanego obiektu i dopiero wtedy złożyć wniosek o określenie warunków przyłączenia.

Za co odpowiada dostawca energii elektrycznej?

Energię elektryczną kupujemy od przedsiębiorstw energetycznych, które ją wytwarzają, przesyłają lub nią handlują. Przedsiębiorstwa energetyczne mają monopol na tego rodzaju usługi. Występowanie monopolu oznacza dla konsumenta brak możliwości wyboru dostawcy, a w praktyce również brak wpływu na - określone przez dostawcę - warunki umowy, w tym także na cenę.
 Jeśli zostały spełnione warunki techniczne dostawy prądu, przedsiębiorstwo energetyczne zawiera umowę z odbiorcą. Tym odbiorcą jest najczęściej indywidualny konsument - właściciel domu jednorodzinnego, lokator budynku spółdzielczego lub komunalnego - posiadający indywidualny licznik i rozliczający się na podstawie jego wskazań z dostawcą. Wszystkie sprawy związane z realizacją takiej umowy obie strony (tj. dostawca i konsument) rozstrzygają między sobą na zasadach określonych w umowie i w obowiązujących przepisach.
 W umowie takiej powinny być określone strony ją zawierające, miejsce dostarczenia i odbioru energii elektrycznej oraz miejsce pomiaru, zobowiązanie do sprzedaży i odbioru określonej ilości i jakości dostarczanej energii oraz jej ceny i stawki opłat taryfowych, warunki wprowadzania ich zmian, sposoby prowadzenia rozliczeń i obliczania należności oraz terminy regulowania należności. Ponadto w umowie należy określić termin rozpoczęcia sprzedaży energii elektrycznej, jej moc umowną, standardy jakościowe obsługi odbiorców (częstotliwość 50 Hz z maksymalnymi odchyleniami od -0,5 Hz do + 0,2 Hz), a także obowiązki i prawa stron dotyczące dokonywania pomiaru i kontroli poboru energii elektrycznej oraz odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy.
 Dostawca zwykle zapisuje też w umowie obowiązki odbiorcy energii elektrycznej, w których zobowiązuje odbiorcę do pobrania mocy i energii elektrycznej zgodnie z umową, terminowego regulowania należności za energię elektryczną oraz innych należności związanych z dostarczaniem tej energii. Odbiorca prądu - we własnym interesie - powinien dołożyć starań, aby urządzenia pomiarowe nie uległy uszkodzeniu (zabezpieczenie przed uszkodzeniem plomb), a w przypadku zauważenia usterek w układzie pomiarowo-rozliczeniowym - niezwłocznie poinformować przedsiębiorstwo energetyczne. Korzystający z dostawy prądu powinien umożliwić upoważnionym przedstawicielom przedsiębiorstwa energetycznego dostęp do licznika, elementów sieci i urządzeń znajdujących się na terenie lub w obiekcie odbiorcy w celu przeprowadzenia prac eksploatacyjnych lub usunięcia awarii.
 Mało kto wie, że konsument ma prawo do odszkodowania od przedsiębiorstwa dostarczającego energię za przerwę w dostawie prądu. Musi jednak udowodnić dostawcy szkodę, jaką poniósł z powodu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przez dostawcę, podać wysokość szkody oraz udowodnić związek przyczynowy między niewykonaniem dostawy a szkodą.
 Pamiętajmy ponadto, iż nieuiszczenie rachunku w ciągu 14 dni od dostarczenia go odbiorcy lub w wyznaczonym terminie płatności rachunku okresowego powoduje konieczność zapłacenia odsetek ustawowych i może narazić odbiorcę na przerwę w dostawie prądu.
 Urządzenia pomiarowe, rejestrujące ilość dostarczonego prądu, stanowią własność dostawcy, który na swój koszt ma je obowiązek zakupić i zainstalować u odbiorcy. Także kontrola działalności licznika, a zatem jego konserwacja, należy do obowiązków dostawcy. Warto przypilnować, aby nasz licznik był odpowiednio zaplombowany, co uniemożliwia samowolne dokonywanie zmian czy regulacji, a brak plomby lub jej uszkodzenie, nie zgłoszone dostawcy, może nas narazić na niemiłe konsekwencje. Wszelkie wątpliwości związane z nieprawidłowym działaniem licznika należy zgłaszać właścicielowi - przedsiębiorstwu energetycznemu, które w ciągu 14 dni od zgłoszenia ma obowiązek licznik skontrolować. Jeżeli zastrzeżenie było zasadne, to koszt wymiany licznika ponosi przedsiębiorstwo energetyczne, jeżeli natomiast nie stwierdzi się błędów w funkcjonowaniu licznika - koszt kontroli pokrywa odbiorca.
 Dostawca energii elektrycznej odpowiada na zasadzie ryzyka za "szkody wyrządzane na osobie lub mieniu", np. spowodowane przez porażenie prądem, chyba że szkoda taka powstała na skutek działania siły wyższej bądź wyłącznie z winy poszkodowanego albo osoby trzeciej, za którą dostawca nie ponosi odpowiedzialności. Przedsiębiorstwo energetyczne odpowiada za szkody wyrządzane wszystkim osobom, nie tylko odbiorcom energii.
 Szczegółowe przepisy precyzujące zasady kupowania prądu konsumenci mogą znaleźć w:
 - ustawie Prawo energetyczne z 10 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 54/97, poz. 348 i nr 158/97, poz. 1042 oraz Dz.U. nr 94/98, poz. 594);
 - rozporządzeniu ministra gospodarki z 3 grudnia 1998 r. "w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz zasad rozliczeń w obrocie energią elektryczną, w tym rozliczeń z indywidualnymi odbiorcami w lokalach" (Dz.U. nr 153/98, poz. 1002);
 - rozporządzeniu ministra gospodarki z 21 października 1998 r. "w sprawie szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci elektroenergetycznych, pokrywania kosztów przyłączenia, obrotu energią elektryczną, świadczenia usług przesyłowych, ruchu sieciowego i eksploatacją sieci oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców" (Dz.U. nr 135/98, poz. 881).

(Opr. WES)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski