Już dzisiaj nastąpi uroczyste przekazanie do użytku nowej linii kolejowej Stryszów - Zembrzyce.
Tory trzeba było przełożyć, bo dawny szlak kolei wiódł po dnie budowanego zbiornika wodnego w Świnnej Porębie. Jak wyliczył inwestor - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie te prace kosztowały 514,4 mln zł, co stanowi prawie 1/4 całej kwoty przeznaczonej na budowę zbiornika i zapory z inwestycjami towarzyszącymi.
Dla wybudowania linii należało usypać tzw. nasyp hydrotechniczny (ponad 2 mln metrów sześc. kruszywa). Masa nasypu stanowi także tzw. przyporę geologiczną i skutecznie podpiera aż 23 z 74 osuwisk w sąsiedztwie przyszłego zbiornika.
Na 9-kilometrowym odcinku wybudowano dwa potężne mosty kolejowe.
Większy z nich w Zem-brzycach na Skawie, to 7-przęs-łowa konstrukcja łukowa o długości ok. 400 m. To największy most kolejowy w Polsce.
Równolegle do torów wybudowana została droga, a na niej, w Dąbrówce, most drogowy.
W dniu otwarcia trasy mieszkańcy będą mogli pojechać pociągiem bezpłatnie. Odjazd z Suchej Besk. o godz.13.39 a ze Stryszowa o godz.14.03.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?