Fot. Grzegorz Kowalówka
Autor - pasjonat car audio, dwukrotny Mistrz Europy EASCA oraz EMMA oraz wielokrotny - w tym tegoroczny - Mistrz Polski - opowiada o swojej fascynacji dźwiękiem i motoryzacją.
- Tytuł Mistrza Europy w najbardziej prestiżowych zawodach car audio to duże osiągnięcie. Co sprawiło, że zafascynowała Pana tego typu rywalizacja i jak doszedł Pan do tak imponujących wyników?
- Motoryzacja jest moją pasją od zawsze. Wszystko zaczęło się od motocykli - jeździłem nimi na zloty i zawody organizowane w Polsce i innych krajach - szczególnie skandynawskich - a tam miałem okazję zobaczyć perfekcyjnie wyglądające i brzmiące samochody. Zafascynowała mnie ta perfekcja i postanowiłem zbudować swój ideał. Wiadomo, początki były bardzo trudne, ale nie poddawałem się. Outlander to trzeci projekt w mej skromnej "stajni" a już planuję kolejny, gdyż nie lubię spoczywać na laurach. Opracowanie takiego pomysłu trwa 2-3 lata a kolejne a kolejne lata daję sobie na uczestniczenie w różnych zawodach i konkurencjach. Poświęcam tej pasji wiele czasu i bardzo duże środki. Ale satysfakcja jest wielka. Lubię pokazać swoje dzieło szerszej społeczności a zarazem konkurować z zawodnikami krajowymi i zagranicznymi - zawsze czymś staram się ich zaskoczyć i ciągle podwyższam sobie poprzeczkę.
- Jak został przygotowywany Outlander?
- Aby móc delektować się dźwiękiem z nowego sprzętu audio, należało zadbać o odpowiednią izolację od hałasów z zewnątrz i wewnątrz auta, wygłuszając karoserię. Najpierw wnętrze ogołocono do blachy, by specjalnymi matami, chlorokauczukiem i pianką poliuretanową na nowo wygłuszyć całą karoserię: drzwi, podłogę, dach, przegrodę czołową a nawet bagażnik. W kolejnym etapie założono nową instalację elektryczną dla instalacji car audio multimedia i dołożono dwa dodatkowe akumulatory żelowe. Wnętrze, deska rozdzielcza oraz cała tapicerka wraz z fotelami i kanapą zostały przemodelowane i obite włoską alcantarą najwyższej jakości, zaś pozostałe plastiki wygłuszono i poddano hydrografice, tak, aby uzyskać efekt karbonu. Znikły klamki a drzwi otwierają się za sprawą pneumatycznych przycisków.
Jednak najważniejszą zmianą i istotą tego projektu był sprzęt audio: Outlander otrzymał jeden z najdoskonalszych radioodtwarzaczy na świecie: Alpine F1 Status typ DVI-9990R wraz z dwoma procesorami dźwięku firmy Alpine F1 Status, których moc obliczeniowa przewyższa możliwości komputerów zastosowanych w pierwszych wahadłowcach kosmicznych NASA. Wzmacniacze cyfrowe i analogowe obsługują 16 głośników, indywidualnie sterowanych i kontrolowanych przez cyfrowe procesory dźwięku. Daje to możliwość stworzenia sceny dźwiękowej oraz niezwykle precyzyjnego strojenia brzmienia. Całości dopełnia samochodowe multikino z przestrzennym dźwiękiem i dwoma monitorami dla pasażerów.
Samochód otrzymał też pneumatyczne zawieszenie Air Ride z funkcją samo poziomowania i cyfrowym regulatorem z osprzętem dla zawieszenia Air Ride, który zapewnia znakomity komfort jazdy. W najwyższej klasy układzie hamulcowym znajdziemy tarcze 355 oraz 330 z zaciskami sześcio i czterotłokowymi. Oczywiście wszystkie modernizacje musiały spełniać ostre kryteria bezpieczeństwa i funkcjonalności auta.
- Sam opis brzmi ekscytująco i nieco... skomplikowanie. Ale słuchając muzyki, jak w pierwszym rzędzie w filharmonii można zapomnieć o całym świecie. Proszę jednak opowiedzieć na czym właściwie polegają Mistrzostwa Europy EASCA (European Auto Sound Competence Association) i czym różnią się od siebie poszczególne eliminacje? Przecież w każdej z nich uczestniczy Pan prezentując ten sam samochód?
- Zawody, w których bierze udział kilkuset zawodników z 5 państw : Włoch, Niemiec, Słowacji, Czech i Polski, rozpoczynają się eliminacjami krajowymi. Z tych eliminacji podczas finału mistrzostw danego kraju wybiera się dwóch najlepszych zawodników, którzy mają prawo reprezentować swój kraj na Mistrzostwach Europy. Zawodnicy konkurują w trzech konkurencjach, a ocenie podlega, jakość brzmienia systemu car audio oraz ciśnienie akustyczne wytworzone poprzez system car audio. Zawody organizacji EASCA dzielą się na kilka konkurencje.
- Poziom mistrzostw jest bardzo wysoki, rywalizacja niezwykle zacięta a zawodnicy dysponują świetnymi samochodami i sprzętem najwyższej jakości - co ostatecznie decyduje o wygranej?
- Jeżeli chodzi o konkurencje SQL to kluczem do sukcesu jest idealne zestrojenie swojego systemu car audio, dopracowanie szczegółów oraz jak największa liczba uzyskanych punktów na arkuszu ocen podczas odsłuchu auta przez sędziów.
- Dziękujemy za rozmowę - nie pozostaje nam nic innego, jak życzyć Panu trafnego wyboru oraz kolejnych świetnych pomysłów i sukcesów w zawodach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?