"OZI" jeździ na prąd lub na pedały

PS
"OZI" - alternatywa w czasach drożejącego paliwa. Za kierownicą Dominika Nowicka. Fot. Paweł Stachnik
"OZI" - alternatywa w czasach drożejącego paliwa. Za kierownicą Dominika Nowicka. Fot. Paweł Stachnik
NAUKA. Trzy koła, kierownica, łańcuch, pedały i mały silnik, a nad głową niczym dach panel słoneczny. Tak w skrócie opisać można ekologiczny pojazd o napędzie hybrydowym wymyślony i zbudowany przez studentów Akademii Górniczo-Hutniczej.

"OZI" - alternatywa w czasach drożejącego paliwa. Za kierownicą Dominika Nowicka. Fot. Paweł Stachnik

Nietypowy pojazd, będący trójkołowym rowerem o dwóch napędach - klasycznym i elektrycznym, skonstruowali członkowie Koła Naukowego Odnawialnych Źródeł Energii "Grzała" z Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

- Pomysł powstał na zebraniu naszego Koła w grudniu 2009 r. Zgłosiliśmy go do uczelnianego konkursu na grant rektorski i otrzymaliśmy dofinansowanie - mówi koordynatorka projektu Dominika Nowicka. Od początku twórcy (siedmioro studentów kierunku inżynieria środowiska, dziś wszyscy na V roku) wiedzieli, że pojazd musi łączyć w sobie dwa rodzaje napędu: klasyczny rowerowy i elektryczny, ale z zasilaniem słonecznym.

Najpierw powstała wizja pojazdu łącząca te dwa napędy, a następnie przystąpiono do wykonywania obliczeń wymiarów, wytrzymałości, mocy silnika itd. W kwestii szczegółowych rozwiązań konsultowano się z pracownikami naukowymi Wydziałów Mechanicznego i Elektrycznego AGH. Sama budowa odbyła się w pomieszczeniu w domu studenckim Alfa udostępnionym przez władze miasteczka studenckiego. "OZI", bo taką nazwę otrzymał pojazd (skrót od "Odnawialnych Źródeł Inspiracje") powstał m.in. z rurek aluminiowych, dwóch kół od wózka inwalidzkiego, przedniego koła rowerowego z małym silniczkiem ukrytym w piaście, siedzenia z wózka inwalidzkiego, czterech akumulatorów i sporego panelu słonecznego zawieszonego nad głową kierowcy.

Wszystkie niezbędne informacje wyświetlane są na ekranach: stan akumulatora, temperatura otoczenia, ile energii produkuje w tej chwili bateria słoneczna. Ładowanie na słońcu trwa około 5 godzin, gdy zaś słońce zajdzie pojazd można podłączyć do prądu (ładowanie - ok. 10 godz.).

Podczas jazdy próbnej "OZI" osiągnął maksymalną prędkość 30 km na godz. Na pełnych akumulatorach można nim jeździć około 1,5 godz. Podczas jazdy prąd wytworzony z energii słonecznej w panelu płynie do akumulatorów i silnika, a podczas postoju tylko do akumulatorów. Gdy baterie się wyczerpią lub gdy nie świeci słońce, można przejść na tradycyjny napęd rowerowy (tzn. pedały, zębatki, łańcuch i siłę własnych mięśni). Wszystko to sprawia, że "OZI" może stać się komunikacyjną alternatywą w czasach drożejącego paliwa.

Tworzenie pojazdu zajęło siódemce studentów półtora roku. Koszt budowy pojazdu to ponad 13 tys. złotych.

Jakie będą dalsze losy "OZI"-ego? - Zostanie na uczelni i będzie służył kolejnym studentom działającym w Kole Naukowym "Grzała". Chcemy, żeby nasi następcy rozbudowywali go i ulepszali. Docelowo znajdzie się w uczelnianym Małopolskim Centrum Odnawialnych Źródeł i Poszanowania Energii, które powstaje w Miękini pod Krakowem - mówi Dominika Nowicka.

(PS)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie