Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Państwowa agencja zachęca: róbcie biznes z Chińczykami

Zbigniew Bartuś
Współpraca gospodarcza. Chiny wyprzedziły Rosję w rankingu największych partnerów importowych Polski i są coraz ważniejszym klientem dla polskich przedsiębiorców. To szansa rozwoju. Małopolanie nie mogą jej przeoczyć

- Przedsiębiorcy z Małopolski powinni zwrócić swój wzrok w stronę Chin. Szybko rosnąca zamożność mieszkańców tego kraju przekłada się na coraz wyższe wydatki na dobra konsumpcyjne, lekarstwa czy żywność. Ważne, by nie odkładać decyzji o współpracy z chińskimi firmami, bo konkurencja rośnie - radzi Adrian Leung, dyrektor departamentu bankowości korporacyjnej w HSBC Bank Polska SA, Brytyjczyk o chińskich korzeniach.

Londyński bank współorganizuje w Polsce cykl spotkań, w trakcie których przedsiębiorcy mogą się dowiedzieć od praktyków i ekspertów, jak robić interesy z Chińczykami. Ostatnie takie spotkanie odbyło się w miniony wtorek w Krakowie.

Chiny stają się coraz ważniejszym klientem dla polskich przedsiębiorców - właśnie wyprzedziły Rosję w rankingu największych partnerów importowych Polski. Sytuacja u naszych wschodnich sąsiadów jest mocno niestabilna i niepewna, rynek rosyjski długo jeszcze pozostanie hermetyczny (lub co najmniej trudny).

Nic dziwnego, że coraz więcej polskich przedsiębiorców szuka alternatywnych klientów i partnerów do współpracy. Wielu zerka coraz śmielej w kierunku Państwa Środka. Ich obawy budzi jednak znaczna odległość, odmienność kulturowa, a także nieznajomość realiów prawnych i gospodarczych. Dorzucić do tego trzeba nieufność oraz mnóstwo mitów, stereotypów i uprzedzeń.

Z pomocą przedsiębiorcom przychodzi Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), w ramach której działa Centrum Współpracy Polsko-Chińskiej. Wraz z Ośrodkiem Enterprise Europe Network Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) realizuje ono rządowy program GoChina, służący wsparciu polskich przedsiębiorców na rynku chińskim i koordynacji działań państwowych podmiotów (w tym ministerstw) w tym zakresie.

Na poświęconej programowi stronie gochina.gov.pl można znaleźć najważniejsze informacje o Chinach i ich gospodarce, w tym głównych branżach produkcyjnych, regionach gospodarczych, współpracy z zagranicą, chińskiej kulturze biznesu, przepisach. Znajdziemy tam również historię stosunków polsko-chińskich i opis ich aktualnego stanu, listę polskich placówek dyplomatycznych i gospodarczych (z kontaktami) oraz praktyczne rady dla inwestorów, importerów i eksporterów. Do tego - stale aktualizowany kalendarz wydarzeń, w tym wspieranych przez rząd wyjazdów i misji gospodarczych, a wszystko pod hasłem "Polska dyplomacja ramię w ramię z przedsiębiorcami".

W ramach GoChina PAIiIZ rozpoczęła właśnie nabór firm na CEEC EXPO, które odbędzie się 7--12 czerwca 2015 r. w chińskim Ningbo. CEEC, czyli Central and Eastern European Countries' Products Expo 2015, to targi towarów eksportowych z państw Europy Środkowej i Wschodniej. Organizowane są przy okazji 14. edycji China International Consumer Goods Fair.
Obecność handlowców, agentów, importerów, przedstawicieli chińskich sieci dystrybucji daje możliwość nawiązania kontaktów służących wejściu na rynek chiński. PAIiIZ oferuje też dedykowane spotkania biznesowe, przygotowane na podstawie profilu danej firmy.

Impreza odbywa się w jednym z najzamożniejszych miast Państwa Środka. Z założenia prezentowane mają być towary rynkowe, a szczególnie artykuły spożywcze, biżuteria, kosmetyki, nowoczesne wzornictwo wyrobów rynkowych (szkło, kryształ itp.), towary konsumpcyjne codziennego użytku, dzieła sztuki, prezenty, produkty ochrony zdrowia, artykuły gospodarstwa domowego itp.

Jak wyjaśnia agencja, poza wymiarem biznesowym impreza ma mieć także istotny walor wizerunkowy, promujący Polskę jako kraj posiadający interesującą ofertę eksportową dla chińskich klientów. Targom towarzyszyć będzie wiele istotnych wydarzeń, m.in. konferencja na poziomie ministerialnym dotycząca współpracy handlowo-inwestycyjnej i tydzień wymiany kulturalnej.
W ramach misji gospodarczej do Chin PAIiIZ współpracuje z Wydziałem Promocji Handlu i Inwestycji w Szanghaju. Na targach agencja zapewnia m.in. bezpłatną powierzchnię dla wyselekcjonowanych firm w ramach polskiego stoiska narodowego (ok. 9 mkw. na firmę) i bezpłatny transport towarów. Zgłoszenia należy składać do 3 kwietnia poprzez formularz: www.gochina.gov.pl/Ningbo_2015.

Eksperci zwracają uwagę, że choć Chiny pozostają krajem wielkich kontrastów, a miliony ludzi, zwłaszcza na wsi, nadal żyją w nędzy, to rodząca się tam klasa średnia błyskawicznie się bogaci. Średnie płace we wschodnich prowincjach Państwa Środka dorównują naszym, a kilkunastomilionowy Szanghaj osiągnie w ciągu dekady poziom życia… USA.

Komentuje dla nas
Adrian Leung, dyrektor departamentu bankowości korporacyjnej w HSBC Bank Polska:

Małopolska to szybko rozwijający się rynek szeroko rozumianego outsourcingu. Nie możemy jednak zapomnieć, że nadal silny jest przemysł chemiczny i stalowy, bazujący m.in. na wyśmienitej kadrze naukowej. To między innymi te branże będą korzystały na dalszym rozwoju infrastruktury w Chinach.

Aczkolwiek przedstawiciele innych sektorów również powinni zwrócić swój wzrok w stronę Chin. Szybko rosnąca zamożność mieszkańców tego kraju przekłada się na coraz wyższe wydatki na dobra konsumpcyjne, lekarstwa czy żywność. Ważne, by nie odkładać decyzji o współpracy z chińskimi firmami na później. Potencjał tego rynku znają przedsiębiorcy z całego świata, konkurencja rośnie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski