Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Parada Kit Carów

Redakcja
Jeśli bazą do zbudowania samochodu rajdowego będzie co najmniej 25 tysięcy egzemplarzy danego modelu, jeśli silnik w takim aucie to silnik wolnossący o pojemnosci 2000 cm. sześć, jeśli zakres przeróbek obejmie, między innymi: układ wtryskowy, układ wydechowy oraz karoserię pojazdu, jeśli napęd auta przenoszony będzie na jego przednią oś i wreszcie jeśli powstanie minimum 20 sztuk identycznie przygotowanych samochodów, to ńwówczas mieć będziemy do czynienia z najczystszą formą Kit Cara.

Naczelną ideą przyświecającą powstaniu tej kategorii samochodów miały być znacznie niższe koszty ich budowy, od kosztów jakie ponieść musiał konstruktor samochodu czteronapędowego. I chociaż praktyka przyniosła zgoła przeciwne doświadczenia, moda na Kit Cary nie słabnie. Wręcz odwrotnie. Powstaje ich coraz więcej i więcej, są coraz doskonalsze i coraz skuteczniej rywalizują ze swoimi czteronapędowymi rywalami (zwłaszcza na suchej, asfaltowej nawierzchni).
Na przestrzeni kilku ostatnich lat przyzwyczailiśmy się do obecności Kit Carów na trasach rajdów całego świata (w tym także Polski). Kibic wymienia ich nazwy jednym tchem: skoda felicia, renault clio maxi, renault megane maxi, peugeot 306 maxi, fiat cinquecento abarth, seat ibiza (dwukrotny rajdowy mistrz świata F-2) czy peugeot 106 i 106 maxi. W tym roku powyższy spis zostanie znacznie powiększony, bowiem swoje rajdowe życiorysy rozpoczyna grupa zupełnie nowych Kit Carów. Oto stają przed Państwem w szykownej paradzie.
Skoda octavia Kit Car pojawiła się w rajdowych MŚ w sierpniu ubiegłego roku (Neste Finland Rally), ale był to występ nieudany i chyba dlatego sprawa nieco przycichła. Od tego czasu bracia Czesi udoskonalili swoją rajdówkę i zapewne w ulepszonej wersji octavia pojawi się na trasach kilku tegorocznych eliminacji rajdowych mistrzostw świata (coraz głośniej mówi się o skodzie octavii WRC!).
Octavia Kit Car to samochód o wymiarach: 4511/1770/1690 mm, wadze 960 kilogramów, rozstawie osi 2512 mm, czterocylindrowym, rzędowym silniku o pojemności skokowej 1998 cm sześć i mocy maksymalnej 250 KM przy 8000 obr/min. Auto posiada sześciostopniową, sekwencyjną skrzynię biegów, samoblokujący się dyferencjał oraz wentylowane tarcze hamulcowe o wymiarach: 366 mm (przód) i 280 mm (tył). Oprzyrządowanie skody to produkty najznamienitszych firm, niewiele mających wspólnego z czeskim przemysłem motoryzacyjnym: Sparco (fotele), Castrol (oleje), Michelin (ogumienie) oraz Proflex (zawieszenie).
Hyundai coupe Kit Car zaprezentował się w ubiegłym roku na trasie jednej z eliminacji rajdowych mistrzostw świata - Rajdzie Nowej Zelandii. Samochód z całą pewnością jest jednym z najbardziej egzotycznych Kit Carów w zestawie prezentowanym przez nas. Jego wymiary to: 4340/1730/2475 mm, zaś waga 1055 kilogramów. Hyundai coupe Kit Car wyposażony jest w silnik o pojemności 1998 cm sześć. oraz mocy maksymalnej 247 KM przy 7700 obr/min. Jest to jednostka napędowa o czterech cylindrach, szesnastu zaworach i podobnie jak w skodzie przenosząca swoją moc na przednie koła za pomocą sześciostopniowej, sekwencyjnej skrzyni biegów. Hyundai używa zawieszenia firmy Proflex i ogumienia Michelina.
Niezwykle ciekawy Kit Car powstał na bazie suzuki baleno station wagon. Do wielkich rzadkości należy samochód rajdowy, którego sportową ideę wciśnięto w karoserię typu kombi. Równie ciekawie jak sam samochód przedstawia się pakiet parametrów suzuki baleno station wagon Kit Car. Oto on: wymiary: 4345/1690/2480 mm, waga 992 kilogramy, silnik: pojemność 1995 cm sześć, moc 265 KM przy 8300 obr/min.
Station wagon posiada sześciostopniową, sekwencyjną skrzynię biegów firmy Monster, zawieszenie typu Show, oraz wentylowane tarcze hamulcowe o wymiarach: 355 mm (przód), 265 mm (tył). Samochód zadebiutował w ubiegłorocznym Rajdzie Nowej Zelandii, a więc dokładnie tam, gdzie doszło do inauguracji sportowej kariery wspomnianego wcześniej hyundaia coupe.
Ford escort RS 2000 Kit Car Evo II to konsekwencja ciągłego rozwoju techniki rajdowej. Samochód nabrał zupełnie nowego wyglądu dzięki dopuszczonym przez regulamin FIA przeróbkom nadwozia. Masywne błotniki o wystających nadkolach i potężny przedni spojler to elementy, które dodały escortowi agresywnego uroku. Z wszystkich omawianych powyżej aut, escort dysponuje największą mocą silnika: 282 KM przy 8500 obr/min. To robi wrażenie i wystawia dobre świadectwo inżynierom Forda, którzy owe monstrum zbudowali z tej samej co konkurencja pojemności skokowej 1998 cm sześć.
Wymiary forda escorta RS 2000 Kit Car Evo II to: 4140/1830/1378 mm, zaś waga 960 kilogramów(!). Escort używa sześciostopniowej, sekwencyjnej skrzyni biegów X-trac, amortyzatorów Bilsteina, hamulców tarczowych o rozmiarach: 355 mm (przód), 265 mm (tył) oraz ogumienia firmy Michelin.
Dzięki narodzinom wciąż nowych Kit Carów, skazana przez wielu na śmierć F-2 nadal egzystuje i ma się dobrze. Spora w tym zasługa konstruktorów francuskich, spod rąk których wychodzi największa liczba rajdówek. Reanult clio maxi, megane maxi peugeot 306 maxi, 106 maxi, citroen ZX, zaś ostatnio citroen xsara to aktualny stan posiadania Francuzów. Samochody ścigają się nie tylko na terenie Francji. Można je spotkać wszędzie tam, gdzie idea lekkich, zwinnych i szybkich aut nie odeszła jeszcze do lamusa.
Maciej Hołuj
Fot: Autor

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski