Nissan tino to propozycja dla wielodzietnych rodzin. Pojazd posiada kilka ciekawych rozwiązań technicznych.
Według producenta, ten właśnie sposób zmiany biegów jest dla tino najodpowiedniejszy, przyczynia się bowiem, oprócz podniesienia stopnia wygody podróży, do znacznego zmniejszenia zużycia paliwa.
CVT to podzespół, który na łeb i na szyję bije konwencjonalne skrzynie biegów. Nie dość, że jest od niej łagodniejszy i bardziej elastyczny, to jeszcze na dodatek gwarantuje płynne przekazywanie mocy na linii: silnik - koła. To w najprostszej konsekwencji prowadzi do tego, że silnik pracuje z najwyższą wydajnością bez względu na to, jakie warunki panują aktualnie na drodze. Na dodatek, z czysto technicznego punktu widzenia CVT jest mniejsza i mniej skomplikowana od tradycyjnych "automatów". Posiada mniejszą liczbę ruchomych elementów, dzięki czemu pracuje ciszej i ekonomiczniej.
Trudno się dziwić, że skonstruowana przez Nissana CVT wykazuje tak dużo walorów. Koncern ma w tym względzie spore doświadczenie. Na dziś jest absolutnym liderem na światowym rynku technologii CVT. Dość powiedzieć, że pierwszy model z tego typu skrzynią biegów (mała micra) pojawił się już w 1992 roku. Później bezstopniową skrzynię biegów wykorzystano w produkcji rodzinnej primery (1999).
Nissan wciąż pracuje nad nowymi odmianami CVT. Ostatnio na terenie Japonii skrzynie tego typu pojawiły się w samochodach z silnikami o dużych gabarytach, w pojazdach z napędem przenoszonym na tylne koła oraz w modelach luksusowych, takich jak: cedric i gloria.
Wróćmy jednak do tino. Jest to dynamiczny kompaktowy samochód typu MPV wyposażony w pięć miejsc oraz zaprojektowany z myślą o konkretnym odbiorcy. Konstruktorzy opracowujący pojazd kierowali się potrzebami oraz sugestiami przeciętnej rodziny japońskiej.
Opisywana powyżej automatyczna skrzynie biegów CVT występuje tylko w tej opcji tino, która posiada 16-zaworowy silnik benzynowy o pojemności 2000 cm sześc., maksymalnej mocy 136 KM przy 5800 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 175 Nm przy 4800 obr./min.
Dynamika jazdy tino to jednak nie tylko zasługa zastosowanej w nim skrzyni biegów oraz silnika. To także specjalnie opracowane dla tego modelu auta zawieszenie. Zapewnia ono znacznie większą stabilność, lepszą kontrolę nad pojazdem i płynniejszą jazdę.
Produkcję nowej almery tino rozpoczną w lecie bieżącego roku zakłady Nissan Iberica w Barcelonie. Ciekawostką jest fakt, że dwulitrowy, oznaczony symbolem SR20DE silnik wytwarzany będzie przez brytyjską fabrykę w Sunderland, zaś opisywana powyżej skrzynia CVT w rodzimej Japonii.
MH
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?