Plac Centralny: tiry pędzą, budynki drżą, piesi się boją

Marzena Rogozik
Marzena Rogozik
Ciężarówki czy śmieciarki pędzą aleją Jana Pawła II tuż przy pl. Centralnym w dzień i w nocy. Często przekraczają prędkość
Ciężarówki czy śmieciarki pędzą aleją Jana Pawła II tuż przy pl. Centralnym w dzień i w nocy. Często przekraczają prędkość fot. Michał Gąciarz
Nowa Huta. Na drodze krajowej 79 ciężarówki wciąż przekraczają prędkość. Urzędnicy bezradnie rozkładają ręce.

Po mieście ciężarówki mogą jeździć z prędkością 50 km/h, ale na al. Jana Pawła II rozpędzają się nawet do 70 km/h albo i więcej. Mieszkańcy skarżą się na straszny hałas i boją się o swe bezpieczeństwo. - Ludzie czekają przy przejściu dla pieszych od strony osiedli Centrum A lub D, a auta ciężarowe jadą tamtędy tak szybko, że strach stać tuż przy jezdni, szczególnie z małymi dziećmi - żali się Wacław Walicki, mieszkaniec Nowej Huty.

W tym miejscu trzy lata temu doszło do tragicznego wypadku. Ogromna betoniarka u zbiegu al. Jana Pawła II i placu Centralnego śmiertelnie potrąciła 83-letniego mężczyznę.

Problem z ciężarówkami przy największym placu Nowej Huty trwa od lat. - W 2000 r. w ciągu jednego dnia naliczyłem ich kilkadziesiąt, a teraz jest jeszcze gorzej - mówi Maciej Twaróg, aktywista z Nowej Huty. Zwraca uwagę, że samochody ciężarowe jeżdżą w dzień i w nocy, a ruch w ostatnich miesiącach potęgują również kursujące do spalarni śmieciarki.

„Nie” dla tirów przy zabytkach

Mieszkańcy najbardziej boją się o dzieci przechodzące przez pasy w rejonie pl. Centralnego, ale także o zabytkowe budynki wokół placu. Silne drgania, które wywołują tiry, mogą według nich uszkodzić konstrukcję cennych dla dzielnicy budynków. - Nie wiem, czy urzędnicy mają jakiś pomysł, by to rozwiązać - zastanawia się Maciej Twaróg. - Ale nie wyobrażam sobie, że po placu, który wkrótce obejmie park kulturowy, będą jeździć ciężarówki. O tę przestrzeń musimy dbać i radykalnie ograniczyć ruch w bezpośredniej bliskości zabytków. Tylko wtedy idea parku będzie miała sens - zwraca uwagę Twaróg.

W 2015 r. wykonano już pierwszy etap opracowania „Parku Kulturowego Nowa Huta”, w tym roku na powstać drugi: diagnoza i wytyczne dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu. Na tym etapie nikt nie pomyślał jednak o ruchu ciężarówek.

Tego samego zdania co nowohucianie jest kierownik Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków. - Tiry nie powinny jeździć przez zabytkową okolicę, tak jak nie jeżdżą przez Rynek Główny - tłumaczy Halina Rojkowska-Tasak. Dodaje, iż zdaje sobie sprawę, że Nowa Huta ma inny układ komunikacyjny niż centrum. - Jeśli jednak jest możliwość puszczenia ruchu inną trasą, to popieramy takie rozwiązanie - zapewnia.

Tymczasem Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu nie pozostawia złudzeń: w rejonie placu Centralnego przebiega droga krajowa 79, więc nie ma szans, by wyeliminować z niej ciężarówki. - Ograniczyliśmy jednak ich przejazd (znakami tonażowymi - maksymalnie do 7 ton - przyp. red.) przez Andersa i al. Solidarności i skierowaliśmy je wzdłuż al. Jana Pawła II - wyjaśnia Michał Pyclik z ZIKiT.

Na al. Jana Pawła II limitu ciężaru samochodu z ładunkiem nie ma. - Jednak ma ona odpowiednią nośność i mniejszą zabudowę - tłumaczy Pyclik.

Z kolei Piotr Hamarnik z ZIKiT przypomina, że zgodnie z prawem ciężarówki mogą jeździć po mieście z maksymalną prędkością 50 km/h. - Nawet gdy znaki dopuszczają 70 km/h, ciężarówek to nie dotyczy - tłumaczy.

Przyznaje także, że na odcinku rondo Czyżyńskie - plac Centralny prędkość przekraczają zarówno kierowcy ciężarówek, jak i samochodów osobowych. Po przebudowie odcinka od ronda Mogilskiego do Nowej Huty na al. Jana Pawła II podniesiono maksymalną prędkość do 70 km/h. Kierowcy więc pozwalają sobie na coraz więcej.

Nadzieja w budowie obwodnicy

Urzędnicy nie mogą zakazać wjazdu tirów na al. Jana Pawła II i na razie nie widzą dobrego rozwiązania tej sytuacji. - Gdy powstanie wschodnia i północna obwodnica Krakowa oraz droga ekspresowa S7, ciężarówki zostaną skierowane tam, a plac Centralny będzie odciążony - wyjaśnia Hamarnik.

Potwierdza to Jan Machowski z magistratu. Podkreśla, że miasto zabiega o przyspieszenie tych wielkich inwestycji drogowych, które mogłyby znacznie ograniczyć tranzyt przez Nową Hutę. Do tego czasu można liczyć wyłącznie na wzmożone kontrole kierowców.

O tym policji i straży miejskiej co jakiś czas przypomina przewodniczący Rady Dzielnicy XVIII Stanisław Moryc. - Problem powraca, dlatego prosimy służby o pomoc i egzekwowanie przepisów - tłumaczy. Przyznaje również, że mimo obowiązujących przepisów kierowcy ciężarówek z przyzwyczajenia wjeżdżają także tam, gdzie im nie wolno. - Takie nadużycia pomaga nam wykryć monitoring miejski na placu Centralnym - dodaje Stanisław Moryc.

- Policjanci dokładają wszelkich starań, by zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa - zapewnia z kolei Krzysztof Łach zkrakowskiej policji. Jak mówi, nie ma możliwości, by patrol pełnił wtym rejonie służbę bez przerwy, ale kontrole są tam prowadzone podobnie jak w innych miejscach.

Koronawirus fake news. Oto największe absurdy.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

m
mik

raczej wiekiem się różnią Rynek gł od Placu Centralnego.

g
głos

triy miały nie wjeżdżać na plac dookoła, ale nie wzdłuż jana pawla II, tu już oko przymkneli, a teraz mowią ze sie starają, co mogą? nic nie mogą. Miasto sobie zorbi co zechce, triów "nie wyeliminuje" i koniec, bo to się opłaca. Ale jak s7 wybudują to może nie będą chceili stać na światłach przez rondo i plac, tylko pojadą obwodnicą i trasą. cała w tym nadzieja

h
hutnik

Plac Centralny to taki Rynek Główny dla Nowej Huty. I z tym, że po rynku nie mogą jeździć samochody nikt nie dyskutuje. W czym jest huta gorsza od centrum? Tu może jeździć co chce i gdzie chce, parkować gdzie się żywnie podoba, wjeżdżąć na chodniki, niszczyć je. Dlaczego inne są przepisy dla każdej dzielnicy? Może wystarczyłby fotoradar by łapać te ciężarówki, które za szybko jeżdżą po placu, wlepiac mandaty i egzekwować przestrzegania przepisów. To nie jest trudne, a zgodne z przepisami i jakieś rozwiązanie zastępcze to jest, zanim S7 skończą...

G
Gość

Jaby oddzielili Nową Hutę od Krakowa, to by NH lepiej prosperowała. Niestety musi ona (kombinat) zarobić na Kraków, który jest pasożytem, ponieważ nie ma przemysłu.

G
Gość

Prawdą jest, że jak szybciej jadą, to przynajmniej mniej smrodzą, gdyż jadą na wyższym biegu (a więc na niższych obrotach). Uważam, żę na Al. Jana Pawła II (może poza otoczeniem samego Placu Centralnego) powinno być wolno jeździć ciężarówkom 70 km/h (a zwłaszcza AUTOBUSOM, gdyż 50 km/h dla autobusu to zdecydowanie za mało dla ekonomicznej i ekologicznej eksploatacji). Szkoda, że nie wykonano przejścia podziemnego na Placu Centralnym. Tylko tramwaj im wolniej jedzie, tym mniej zużywa prądu (a prąd wytwarzany jest przez spalanie węgla, a więc dymienie) i mniej hałasuje, więc to tramwajom powinno się dać limit 40 km/h i basta. Należy budować przejścia podziemne, gdyż jak będziemy wiecznie ograniczać szybkości, to stężenie spalin tak wzrośnie, że 2-krotnie więcej ludzi umrze na raka płuc (zakładając, że będize jeździć ta sama liczba aut, ale wolniej). By było lepsze powietrze, samochody powinny jeździć szybciej a przede wszystkim - powinno być ich mniej, i to głównie osobówek.

o
ooo tak

to odbry pomysł, niech postawią, będzie bezpieczniej, a i policja zarobi ;)

R
Rit

a pieski uciekają z podkulonym ogonem, kury gdaczą, a koty miauczą. Ze strachu oczywiście. Bo straszne te tiry.

k
krk

Dlaczego na Tych ulicach nie postawi sie RADAROW? Problem bedzie natychmiast rozwiazany.!

S
Staszek

100 tys ludzi straciło pracę przez poltykę komuchów. Miasto w tym Majchrowski i jego banda nie potrafiło zagospodarować tych ludzi i stworzyć im warunki do normalnej pracy. Mittal płaci podatki i zjada je Majchrowski nie dając nawt ogryzka Nowej Hucie przez cztery kadencje. To nie jest dobry gospodarz.

H
Hutas

ZIKiT, MPK, MPO, MPWiK , Urzedy, Uczelnie, przetargi, komuchy i starcy to wszystko z rodzinami głosuje na Majchrowskiego.
Mieszkańcy Krakowa muszą dobrze być zorganizowani w starcu z bandą Majchrowskiego -oj nie będzie łatwo.

k
krk

Nie tiry woza zaopatrzenie ale dostawczaki. To zupelnie inne gabaryty!

p
poprzewracane

Żeby towary rozwozić rowerami towarowymi. Może ktoś skonstruuje też rower-śmieciarkę.

K
Krakus

"Ruch potęgują jeżdżące do spalarni smieciarki"
Przecież Machlojski obiecał, że spalarnia nie zostanie uruchomiona przed otwarciem obwodnicy.

m
mik

ten nowohutas to jakis stary słoik,taki roszczeniowy

N
NH

Szczególnie w Nowej Hucie, niesamowicie żądaniowe. Najczęstszy tekst to "płace podatki i żądam" a kto nie płaci ? Dzielnica czerwonych emerytów z kombinatu i rozpitej młodzieży.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3