Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Po pierwsze komunikacja! TOP 10 inwestycji transportowych. Kraków czeka na metro, nowe linie tramwajowe i drogi. Są plany, brakuje pieniędzy

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W Krakowie i aglomeracji potrzeba jeszcze wielu inwestycji, które poprawią system transportowy.
W Krakowie i aglomeracji potrzeba jeszcze wielu inwestycji, które poprawią system transportowy.
W projekcie budżetu Krakowa na przyszły rok znalazły się pieniądze na kontynuację przebudowy ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej, czy budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic. Brakuje jednak funduszy na nowe zadania. Lista jest długa, na realizację czekają np. połączenia tramwajowe na Azory, do Złocienia, czy na os. Kliny. Wyzwaniem na kolejne lata ma być też budowa tras samochodowych: Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Miasto przygotowuje się również do budowy premetra. Przejdź do GALERII, by zobaczyć TOP 10 inwestycji, na które czeka Kraków i aglomeracja. Prezentujemy je w ramach naszej akcji "Po pierwsze komunikacja!".

Jakie inwestycje najbardziej poprawiłyby krakowski transport, którego ostatnio znakiem rozpoznawczym są zakorkowane ulice?

- Wśród kluczowych inwestycji, które znacznie poprawiłyby komunikację w Krakowie i aglomeracji wymieniłbym trzy nowe połączenia kolejowe z Krakowa do Myślenic, Niepołomic i Olkusza. To zadania ważne z perspektywy całego województwa. Z perspektywy miasta najbardziej potrzebny jest podziemny transport zbiorowy oraz budowa tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej - wylicza prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej.

Jakie są oczekiwania mieszkańców? Jacek Mosakowski, współzałożyciel i współprowadzący facebookowy profil Platforma Komunikacyjna Krakowa - PKK, komentuje: - Wśród najpilniejszych inwestycji wskazałbym zadania związane z budową tras tramwajowych, takich jak na przykład na osiedle Kliny. Ten rejon jest już zabudowany, a mają powstawać kolejne budynki. Wyjazd stamtąd jest bardzo utrudniony. Tworzą się duże korki. Tramwaj jest tam bardzo oczekiwany. Od wielu lat wyczekiwana jest też linia tramwajowa na Azory, a w przyszłości dalej do rejonu ulicy Chełmońskiego. Drogi dojazdowe z Azorów do centrum są zakorkowane, czy to ulica Wrocławska, czy Łokietka. Mieszkańcy są skazani na autobusy stojące w korkach, opóźnione. Tramwaj w tej części miasta byłby istotną rewolucją komunikacyjną.

Wśród zadań drogowych Jacek Mosakowski wymienia dokończenie budowy północnej obwodnicy Krakowa. - To będzie duża zmiana. Brakuje takiej trasy, która odciąży centrum miasta od ruchu tranzytowego. Dzięki temu rozwiązaniu powinien zmniejszyć się ruch na Alejach Trzech Wieszczów - prognozuje przedstawiciel PKK. - To najważniejsze zadania oprócz budowy metra, czy też premetra, co w przypadku Krakowa jest wskazywane jako inwestycja numer jeden - dodaje.

Pierwszą linię premetra w Krakowie zaproponowano z rejonu stadionu Wisły przez centrum do Nowej Huty. Budowa planowana jest najwcześniej w latach 2029-2033. Szacowany koszt przedsięwzięcia to ok. 3 mld zł. Założenia są takie, że powstanie projekt tunelu, który ma być wykonany w takiej technologii, by mogło tam być premetro albo metro, w zależności od tego, co okaże się bardziej opłacalne. Budowa podziemnej komunikacji będzie możliwa, jeżeli uda się pozyskać zewnętrzne dofinansowanie od rządu, czy z Unii Europejskiej.

- Na początku przyszłego roku powinniśmy uzyskać decyzję środowiskową dla tego zadania. Z drugiej strony w wyniku konsultacji społecznych, w związku z postulatami mieszkańców zmienił się trochę planowany przebieg. Musimy go skorygować od ronda Młyńskiego do Wzgórz Krzesławickich. To oczywistość, że podziemna komunikacja jest potrzebna w Krakowie, ale to nie jest zadanie do zrealizowania w najbliższych latach - wyjaśnia wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Jego zdaniem, gdyby tylko znalazło się zewnętrzne wsparcie, to jeżeliby miałby wskazać trzy zadania, które można byłoby zacząć realizować w najbliższym czasie dla poprawy komunikacji w mieście, wskazałby budowę tras Pychowickiej (od Trasy Łagiewnickiej, która kończy się na ul. Grota-Roweckiego do ul. Księcia Józefa) i Zwierzynieckiej wraz z tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy (od ul. Księcia Józefa do węzła z ul. Balicką) oraz linie tramwajowe z Krowodrzy Górki na Azory oraz trasy tramwajowej z Małego Płaszowa na Rybitwy i do osiedla Złocień.

- Jeżeli pojawiłyby się środki z Krajowego Planu Odbudowy to w pierwszej kolejności moglibyśmy rozpocząć budowę linii tramwajowej na Azory. Pozyskanie funduszy zewnętrznych umożliwiłoby także budowę linii do osiedla Złocień - przyznaje wiceprezydent Andrzej Kulig.

Układ drogowy Krakowa jest na granicy wytrzymałości. Potrzebne są nowe rozwiązania w systemie transportowym dla całej aglomeracji.

Kraków tonie w korkach. Rozpoczynamy akcję "Po pierwsze komunikacja!"

Na razie krakowianie i mieszkańcy Małopolski oczekują na zakończeniu już realizowanych inwestycji, które mają poprawić transport w regionie. W samym Krakowie pod koniec roku ma zostać oddana do użytku rozbudowana al. 29 Listopada. W połowie grudnia zaplanowano natomiast zakończenie budowy Trasy Wolbromskiej, która ma poprawić wyjazd z Krakowa na północ i odciążyć istniejące drogi na granicy z gminą Zielonki. Nowa droga będzie się łączyć z północną obwodnicą Krakowa, realizowaną obecnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Dzięki temu powstanie alternatywna wobec ul. Jasnogórskiej, Łokietka i al. 29 Listopada trasa wylotowa i wjazdowa do Krakowa od strony północnej.

Budowa północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 (12,3 km) ma się zakończyć we wrześniu 2024 r.

Kolejną z priorytetowych inwestycji realizowanych w ostatnich latach w Małopolsce jest też budowa trasy S7 z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego. Dzięki oddaniu we wrześniu prawie 19-kilometrowego odcinka Moczydło - Miechów łączna długość odcinków drogi ekspresowej na północ od Krakowa wzrosła ponad dwukrotnie, do 31,8 km.

Z kolei drugi funkcjonujący fragment tej trasy to otwarty w październiku 2021 r. 13-kilometrowy odcinek między węzłami Szczepanowice i Widoma.

W realizacji pozostaje jeszcze 23,6 km - na odcinku między węzłami Miechów i Szczepanowice (5,3 km, planowane otwarcie w sierpniu 2024 r.) oraz od Widomej do węzła Kraków Nowa Huta (18,3 km, otwarcie w listopadzie 2024 r.).

W sierpniu tego roku rozpoczęto też budowę ponad 10 km obwodnicy Zabierzowa, a kierowcy mają skorzystać z nowej trasy w wakacje 2027 r.

W ostatnich latach w Małopolsce realizowanych było także wiele inwestycji poprawiających transport kolejowy, które mogły być zrealizowane dzięki funduszom rządowym i wsparciu z Unii Europejskiej. Przeszło 1,2 mld zł kosztowały prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. W ramach tego zadania wybudowano m.in. nową parę torów dla kolei aglomeracyjnej w centrum Krakowa, trzy mosty kolejowe nad Wisłą, estakady kolejowe między ul. Kopernika i Miodową w Krakowie, przystanek Kraków Grzegórzki oraz rozbudowano zabytkowy wiadukt nad ul. Grzegórzecką.

W regionie realizowana jest budowa linii kolejowej Podłęże-Piekiełko, która ma stanowić najszybsze połączenie Krakowa z Zakopanem i Nowym Sączem. Poszczególne odcinki kolejowej trasy mają być realizowane do 2030 r. W ramach inwestycji ma zostać wybudowane 58 km nowej linii kolejowej, która zacznie się w Podłężu (gmina Niepołomice) i skieruje na południe. W Szczyrzycu linia ma się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark i na zachód do Mszany Dolnej. W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz, która zostanie zmodernizowana.

Przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawili też ostatnio kolejne plany rozbudowy sieci kolejowej. W najbliższych latach mają być realizowane połączenia pomiędzy Krakowem a Myślenicami, Niepołomicami i Olkuszem. Województwo Małopolskie zamierza natomiast zwiększyć tabor - docelowo o 56 nowe pociągi. Obecnie każdego dnia na tory wyjeżdżają 443 pociągi obsługiwane przez przewoźników: Koleje Małopolskie, Polregio i Koleje Śląskie.

W przypadku inwestycji tramwajowych w Krakowie powstaje linia z ul. Meissnera do Mistrzejowic wraz z tunelem pod rondem Polsadu. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 r.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski