MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Podniebna praca, ziemskie zarobki

Redakcja
Kiedyś praca w PLL LOT owiana była legendą - krążyły opowieści o niezwykłej urodzie polskich stewardes, wysokich dietach w dewizach, jakie otrzymują one na zagranicznych trasach. Zazdroszczono im - niedostępnej dla mas - możliwości zwiedzania świata. Dziś zawód stewardesy, związany z częstym byciem poza domem, ciągłą dyspozycyjnością, nie pociąga już tak, jak dawniej. Zwłaszcza że zarobki, nawet w zagranicznych liniach lotniczych, nie są bynajmniej niebotyczne.

1400 euro netto za miesiąc (przy 38-godzinnym, a od kwietnia przyszłego roku - 28-godzinnym tygodniu pracy i możliwości brania nadgodzin) - tyle zarabia początkująca stewardesa/steward w tanich liniach lotniczych Ryanair, które od półtora roku prowadzą w Polsce bardzo intensywną rekrutację pracowników. Naborem kandydatów zajmują się polskie agencje pośrednictwa pracy, m.in. KM HR i Logart.
Personel pokładowy do zagranicznych linii lotniczych (z wyjątkiem irlandzkich) rekrutuje też agencja Amax Aviation z Dublina. Obiecuje ona wynagrodzenie w wysokości 18-28 tys. funtów brutto rocznie. - Kandydaci muszą doskonale mówić po angielsku - podkreśla Aidan Maxwell, szef Amax Aviation. - Zorganizowaliśmy niedawno rekrutację w Dublinie, na którą zgłosiło się wielu tutejszych Polaków. Niestety, połowa z nich odpadła podczas egzaminu z języka. Przyjmujemy osoby w wieku minimum 20 lat, ze średnim wykształceniem, o proporcjonalnej sylwetce. Znajomość drugiego języka obcego jest dodatkowym atutem. Kandydat musi też być zupełnie zdrowy.
Ryanair poszukuje ludzi w wieku 18-35 lat, o wzroście 157 do 185 cm. Kandydaci nie muszą mieć dyplomu wyższych studiów - wystarczy średnie wykształcenie. - Przedstawiciele linii lotniczych zwracają uwagę na to, czy kandydaci są odpowiednio do sytuacji i schludnie ubrani, a także czy są zadbani. Natomiast uroda nie ma wielkiego znaczenia - powiedziałabym, że do tej pracy dostają się osoby o zupełnie zwyczajnym wyglądzie. Sylwetka musi być proporcjonalna. Bardzo duże znaczenie ma umiejętność "sprzedania się", tzw. pozytywny wizerunek i entuzjazm do tej pracy - mówi Sylwia Żurawska z pośrednictwa Logart.
Podstawowym wymogiem jest bardzo dobra znajomość angielskiego, przynajmniej na poziomie FCE. - My, jako agencja, sprawdzamy wstępnie, czy kandydat potrafi się porozumieć w tym języku. Potem podczas rozmowy kwalifikacyjnej przedstawiciel Ryanaira ma odpowiednio dużo czasu, by się zorientować, czy kandydat mówi płynnie, czy nie robi poważniejszych błędów gramatycznych, czy zna angielskie czasy oraz jaki jest jego zasób słownictwa - opowiada Sylwia Żurawska. - Kandydat dostaje też do przeczytania tekst po angielsku, który jest związany z pracą w liniach lotniczych. Przykładowo może on dotyczyć pożaru na pokładzie samolotu czy lądowania awaryjnego. Potem przez kilka minut trzeba odpowiadać na pytania związane z tekstem. Jest to okazja, by wykazać się znajomością słownictwa dotyczącego przyszłej pracy.
Kandydaci muszą umieć pływać - po to, by podczas awaryjnego lądowania móc pomóc pasażerom. Osoby, które mają słabszy wzrok, nie są dyskwalifikowane - pod warunkiem, że mogą pracować w szkłach kontaktowych.
Rekrutację dla Ryanaira prowadzi też warszawska agencja KM HR. - Osoby, które przejdą z sukcesem przez proces rekrutacji, zostaną zatrudnione w jednej z baz tego przewoźnika w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Hiszpanii, Niemczech, Belgii, Włoszech lub Szwecji. Muszą to być więc ludzie zdecydowani na wyjazd z kraju - stwierdza Marta Małopolska z KM HR.
Osoby zakwalifikowane do pracy muszą przejść przez szkolenie, za które, niestety, muszą zapłacić z własnej kieszeni. W zależności od firmy, która je organizuje, koszt takiego 5-6-tygodniowego kursu waha się od 1850 do 2250 euro. Osobom, które nie dysponują taką kwotą, Ryanair oferuje oprocentowaną pożyczkę, którą następnie trzeba spłacić z pensji.
O pracę w zawodzie stewardesy/stewarda starają się przeważnie ludzie młodzi, w wieku od 21 do 28 lat, w większości kobiety. Wielu kandydatów ma za sobą studia wyższe - filologiczne, prawnicze, techniczne, ekonomiczne i inne. Mniej więcej połowa osób, która przeszła pozytywnie przez rekrutację… nie podejmuje pracy. Słomiany zapał?
- W firmie Ryanair panuje bardzo duża rotacja. Wielu młodych ludzi z rocznym doświadczeniem odchodzi do innych przewoźników, którzy lepiej płacą - dodaje Sylwia Żurawska. - Tanie linie lotnicze są traktowane jako przystanek w karierze.
ALEKSANDRA NOWAK
KM HR
Al. Jerozolimskie 44
00-024 Warszawa
(VI piętro, pokój 624)
tel. 022 433-79-42
faks 022 433-79-47
e-mail: [email protected]
Logart
Ul. Armii Krajowej 41
96-314 Baranów
tel.: 022 2442 994
faks 022 201 33 56
tel. kom. 609 997499
e-mail: [email protected]
Amax Aviation
93 a Dublin Industrial Estate
Glasnevin
Dublin 11
Ireland
tel. 353 (0) 1 8603801/2/4
faks 353 (0) 1 8603803
e-mail: [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski