Ponieważ większość decyzji wydanych zostało na rok, nie ma możliwości wprowadzenia nowych opłat w przypadku podpisanych już umów
W efekcie zmiany sposobu naliczania opłat, jak podano w Urzędzie Miasta, w przypadku reklam stawki są w tym roku od 47 do 53 procent niższe niż w ubiegłym, a jeśli chodzi o obiekty handlowe - od 14 do 30 procent niższe. Pieniądze uzyskiwane z opłat, zgodnie z przepisami, przeznaczane są wyłącznie na bieżące utrzymanie dróg. W ubiegłym roku uzyskano na ten cel niespełna 3,5 miliona z opłat za reklamy i prawie 1,5 miliona za obiekty handlowe znajdujące się w pasie drogowym, czyli w sumie było prawie 5 milionów. Rozporządzenie sprawiło, że tegoroczne dochody wyniosłyby o około 2 miliony zł mniej. Przepisy dopuściły jednak możliwość podwyższenia stawek o 100 procent w pasie dróg w centrum miasta i 50 procent w rejonach przyległych do centrum. W Krakowie postanowiono więc z tego skorzystać, gdyż - jak podano - "pozwoliłoby to na uzyskanie dochodów z tego tytułu przynajmniej na ubiegłorocznym poziomie".
W strefie I, w której będą obowiązywać stawki o 100 procent wyższe od podstawowych, znalazł się obszar ograniczony ulicami: al. 29 Listopada (od ul. Prandoty, w kierunku Rzeszowa), al. Słowackiego, Mickiewicza, Krasińskiego, Konopnickiej, Kamieńskiego (od al. Powstańców Śląskich do ul. Na Zjeździe), ul. Na Zjeździe, Podgórską, Kotlarską, al. Powstania Warszawskiego, Beliny-Prażmowskiego, Rakowicką (od pętli do ul. Prandoty), ul. Prandoty oraz rondo Czyżyńskie, al. Jana Pawła II (od ronda Czyżyńskiego do ul. Bulwarowej), ul. Bulwarowa, Kocmyrzowska (od Bulwarowej do Bieńczyckiej), Bieńczycka, Armii Krajowej, Bronowicka, Czarnowiejska, Wadowicka, Zakopiańska. II strefa, gdzie wprowadzono 50-procentową podwyżkę, obejmuje pasy drogowe ulic: Bora-Komorowskiego, Bratysławskiej, Broniewskiego, Brożka, Conrada, Ćwiklińskiej, Dąbrowskiej, Grota-Roweckiego, Jana Pawła II (oprócz I strefy), Kamieńskiego (także oprócz I strefy), Kapelanka, Kijowskiej, Kocmyrzowskiej (bez I strefy), Lipskiej, Lublańskiej, Meissnera, Mikołajczyka, Młyńskiej, Monte Cassino, Mogilskiej, Nawojki, Nowohuckiej, Nowosądeckiej, Obrońców Krzyża, Ofiar Dąbia, Okulickiego, Opolskiej, Prądnickiej, Saskiej, al. Solidarności (oprócz I strefy), Stoczniowców, Surzyckiego, Teligi, dr. Twardego, Wielickiej, Witosa, Wrocławskiej, Wybickiego i Zakopiańskiej. Reszta miasta znajduje się w strefie III, w której żadne zmiany w opłatach nie będą wprowadzane.
Według szacunków Miejskiego Zarządu Dróg - rocznie wydaje się w Krakowie około 2,5 tysiąca decyzji dotyczących obiektów handlowych w pasie drogowym i ok. 2 tys. w przypadku reklam. Ponieważ większość decyzji wydawanych jest przeważnie na rok, zdaniem prawników, nie ma obecnie możliwości wprowadzenia podwyżki w przypadku podpisanych już umów. Nowy cennik dotyczyć więc już będzie wyłącznie nowych starających się, a na większą skalę zacznie działać dopiero w przyszłym roku.
Zgodnie z rozporządzeniem - za metr kwadratowy obiektu handlowego lub reklamowego (liczona jest powierzchnia rzutu) - według stawek z rozporządzenia - trzeba płacić od niespełna 20 do nieco ponad 70 groszy dziennie. (J.ŚW)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?