Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pojedziemy obwodnicą

Jolanta Białek
Nowy szlak komunikacyjny przecina m.in. wojewódzką - ul. Krakowską, gdzie powstało rondo
Nowy szlak komunikacyjny przecina m.in. wojewódzką - ul. Krakowską, gdzie powstało rondo Archiwum
Drogi. Dobiega końca pierwszy etap budowy obejścia Gdowa. Nowa trasa wojewódzka powinna zostać otwarta w drugiej połowie lipca. Inwestycja będzie kontynuowana w następnych latach.

Odbiór techniczny obwodnicy Gdowa przez pracowników Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie zaplanowano na 1 lipca.

- Potem wszystkie dokumenty trafią do nadzoru budowlanego, który musi wydać pozwolenie na użytkowanie drogi. To może trochę potrwać. W wariancie optymistycznym - obwodnica zostanie udostępniona dla ruchu w okolicach 20 lipca. Natomiast, jeśli procedury przeciągną się, to otwarcie nastąpi kilka lub kilkanaście dni później - informuje Roman Leśniak z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.

Pierwszy odcinek obwodnicy Gdowa budowano od jesieni 2012 roku. W ramach inwestycji wartej blisko 30 mln zł w rejonie ulicy Krakowskiej, Łapanowskiej i Grzybowskiej przybyło prawie 5 km nowego asfaltu. Droga powstała z funduszy unijnych (ok. 80 proc. kosztów) oraz pieniędzy województwa małopolskiego.

Trasa, będąca obejściem dla dróg wojewódzkich nr 966 i 967 omija gdowskie zabudowania od strony północnej i wschodniej. Nowy szlak komunikacyjny ma dwa pasy ruchu, każdy o szerokości 3,5 m oraz 1,5 m pobocza. Na trakcie położono bardzo rzadką w Polsce - tzw. cichą nawierzchnię (zwaną też - porowatą), która ma zapewnić lepsze odprowadzanie wody oraz zmniejszyć hałas powodowany przez samochody.

Na obwodnicy powstały ronda (na ulicach Krakowskiej i Bocheńskiej) oraz bezkolizyjne skrzyżowania. W związku z tą inwestycją w Gdowie wybudowano też drogowy wiadukt (nad traktem prowadzącym w rejon cmentarza).

Do końca tego roku ma zostać opracowana wielowariantowa koncepcja przebiegu drugiego i ostatniego odcinka obwodnicy Gdowa. W podobnym terminie ZDW chce uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla wyznaczenia trasy o długości około 2,2 km. Budowa drogi, które potrwa 1,5-2 lata, ma ruszyć w przyszłym roku.

Nadal nie ma pewności, czy na potrzeby tej inwestycji powstanie nowy most na Rabie. To rozwiązanie o wiele lepsze dla ruchu (i mające poparcie mieszkańców), ale także znaczenie droższe. Za drugi etap obwodnicy w tej wersji trzeba będzie zapłacić 50-55 mln zł, natomiast jeśli nowy trakt powiedzie po starym moście, koszt prac będzie o około 30 mln zł mniejszy.

- Na razie wszystko wskazuje na to, że na potrzeby obwodnicy powstanie jednak nowy most na Rabie - twierdzi wójt Gdowa Zbigniew Wojas.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski