MKTG SR - pasek na kartach artykułów

„Politico”: chińska firma zarządza kluczową częścią portu w Gdyni. Już raz nie udało się rozładować amerykańskiego ładunku. Co dalej?

Jerzy Mosoń
Jerzy Mosoń
Chińczycy płacą za dzierżawę 20 ha gdyńskiego portu tylko 294 tys. zł rocznie. Umowę podpisali w 2007 r. na 82 lata. Mają stąd także oko na stocznię Marynarki Wojennej i bazę polskich sił specjalnych
Chińczycy płacą za dzierżawę 20 ha gdyńskiego portu tylko 294 tys. zł rocznie. Umowę podpisali w 2007 r. na 82 lata. Mają stąd także oko na stocznię Marynarki Wojennej i bazę polskich sił specjalnych 123rf.com/profile_nightman1965
Chińska firma Hutchison Port Holdings od lat kontroluje Gdyński Terminal Kontenerowy, skąd niedaleko do bazy polskich sił specjalnych i stoczni marynarki wojennej. Portal „Politico” zauważa także, że niedaleko odbywa się rozładunek pomocy wojskowej dla Ukrainy. Wszystko to może budzić obawy o bezpieczeństwo – sugeruje serwis. Co na to polskie władze?

Spis treści

Gdyński Terminal Kontenerowy, którym zarządzają Chińczycy, zajmuje powierzchnię 20 hektarów, a co więcej rozciąga się na powierzchni 600 metrów nabrzeża w porcie Gdynia. Obiekt służy do przeładunku kontenerów i ciężkich ładunków. Czy jest się czym martwić? Serwis sugeruje, że jak najbardziej i przypomina o pewnym zdarzeniu z sierpnia zeszłego roku.

Amerykanie mieli problem z rozładunkiem sprzętu w polskim porcie

Latem 2023 roku niedaleko Gdyńskiego Terminala Kontenerowego miało dojść do rozładunku sprzętu przeznaczonego dla amerykańskiej armii. Towar przypłynął jednak ogromnym statkiem, którego dziób nie zmieścił się w wyznaczonej strefie, wbijając się 50 metrów w obszar kontrowany przez Chińczyków z firmy Hutchison. Nic nie dały prośby, ani nawet interwencja polskiego zarządu portu Gdynia. Do rozładunku nie doszło.

Jak ochronić infrastrukturę krytyczną w rejonie Bałtyku?

Według serwisu wojna trwająca na Ukrainie jest sygnałem alarmowym dla polskich władz, które obecnie zastanawiają się, jak zabezpieczyć obiekty należące do infrastruktury krytycznej kraju.

W marcu Komisja ds. Wojsk Specjalnych polskiego Parlamentu, pod przewodnictwem posła Marka Biernackiego z rządzącej koalicji zajmowała się właśnie ochroną obiektów infrastruktury krytycznej na polskich obszarach morskich. Szczególną uwagę poświęcono ochronie farm wiatrowych i portowi w Gdyni. Efekt?

–Komisja sporządziła opinię dla premiera, wskazując, że brakuje otoczenia prawnego dla dużych inwestycji, które powinny być chronione w ramach infrastruktury krytycznej – mówił Biernacki w wystąpieniu dla mediów.

„Chińskie nabrzeże” stanie się elementem infrastruktury krytycznej?

Najważniejsze jednak, że Marek Biernacki, w wypowiedzi dla „Dziennika Gazeta Prawna” oświadczył, iż wystąpi do dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa o formalne uznanie za obiekt infrastruktury krytycznej tzw. chińskiego nabrzeża, będącego częścią portu w Gdyni, a wydzierżawionego spółce z chińskim kapitałem.

Jeśli teren kontrolowany przez Chińczyków trafi na listę infrastruktury krytycznej, to Hutchison będzie musiał złożyć rządowi specjalny raport na temat działań spółki związanych z bezpieczeństwem.

Warto zauważyć, że według informacji gdyńskiego ratusza, na które powołuje się portal o2.pl chińska firma Hutchison, dzięki korzystnej umowie (roczny koszt to tylko 294 tys. zł), jaką zawarła w 2007 roku, ma zagwarantowaną dzierżawę terenu w polskim porcie aż do 2089 r.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: „Politico”: chińska firma zarządza kluczową częścią portu w Gdyni. Już raz nie udało się rozładować amerykańskiego ładunku. Co dalej? - Strefa Biznesu

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski