Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polskie tiry opuszczają Rosję [WIDEO]

Zbigniew Biskupski
Od wczoraj polskie tiry nie mają wjazdu do Rosji
Od wczoraj polskie tiry nie mają wjazdu do Rosji fot. Karolina Misztal
Transport. Wczoraj w Warszawie zaczęły się polsko-rosyjskie negocjacje w sprawie nowych pozwoleń na przewozy międzynarodowe przez oba kraje.

Od poniedziałku 1 lutego polskie tiry nie mogą wjeżdżać do Rosji, a rosyjskie do Polski. Z ostatnim dniem stycznia wygasły dotychczasowe pozwolenia przewozowe.

Nowych nie ma, bo strona rosyjska jednostronnie zmieniła przepisy wykonawcze do dwustronnej umowy rządowej z 1996 r. Zgodnie z nimi limitowaniu podlegać mają też przewozy tranzytowe, o ile dotyczą towarów produkowanych w Polsce.

WIDEO: Polskie ciężarówki nie mogą wjechać do Rosji

Źródło: TVN24/x-news

Eksperci zajmujący się transportem międzynarodowym nie mają wątpliwości, że chodzi o politykę. Na nowym odcinku rosyjsko-polskiej wojny gospodarczej więcej do stracenia mają firmy rosyjskie. Jeśli nie przez Polskę, to w przewozach na Zachód muszą one korzystać z tranzytu przez inne kraje, z którymi Rosja jest w konflikcie: Ukrainę lub Turcję (i dalej państwa bałkańskie).

Brak porozumienia oczywiście grozi bankructwem kilkuset polskich firm przewozowych, które operują tylko na rynku rosyjskim. Dla ok. dwu tysięcy kolejnych może oznaczać utratę wpływów z frachtu. Z danych Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych wynika, że w sumie w Polsce jest zarejestrowanych 33 tys. firm transportowych. W 2015 r. przewozami do Rosji i przez nią zajmowało się ok. 2,6 tys. takich firm posiadających ok. 25 tys. ciężarówek. Rynek rosyjski stanowił w przewozach międzynarodowych polskich firm 5 proc. ogólnej wartości.

Polskie Ministerstwo Infrastruktury oświadczyło w piątek 29 stycznia, że jednostronne rozstrzygnięcia ze strony rosyjskiej są niezgodne z prawem międzynarodowym i nie są możliwe do przyjęcia przez stronę polską. Dzień wcześniej, 28 stycznia, w Gdańsku planowane było spotkanie komisji mieszanej w celu ustalenia zasad wykonywania przewozów drogowych na terenie obu krajów oraz ustalenia wysokości nowego kontyngentu zezwoleń, który dotyczyłby przewozów, w tym tranzytowych, od 1 lutego br. Ostatecznie do spotkania doszło wczoraj w Warszawie. Dziś okaże się, z jakim skutkiem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski