reklama

Poziom liceów gorszy niż gimnazjów

AGNIESZKA MAJ TAMARA MARCZEWSKAZaktualizowano 
Na szczęście nie wszystkie krakowskie licea przeżywają głęboki kryzys FOT. GRZEGORZ DEMBIŃSKI
Na szczęście nie wszystkie krakowskie licea przeżywają głęboki kryzys FOT. GRZEGORZ DEMBIŃSKI
Ponad połowa krakowskich liceów i techników ma tzw. ujemną edukacyjną wartość dodaną (EWD). Oznacza to, że poziom uczniów spadł w ciągu trzech lat nauki w tych szkołach. Egzamin na zakończenie liceum czy technikum zdali gorzej niż na koniec gimnazjum.

Na szczęście nie wszystkie krakowskie licea przeżywają głęboki kryzys FOT. GRZEGORZ DEMBIŃSKI

EDUKACJA. Wyniki nauczania szkół ponadgimnazjalnych są rozczarowujące. Placówki z najgorszymi ocenami muszą liczyć się z tym, że zostaną zlikwidowane. Ale dopiero w 2015 r.

Na 50 liceów aż 33 ma ujemne EWD, a spośród 26 techników - 17 osiągnęło wyniki poniżej zera. Rezultaty, które po raz pierwszy udostępnił władzom Krakowa rządowy Instytut Badań Edukacyjnych pokazują, że szkoły średnie mają jeszcze większe problemy z nauczaniem niż gimnazja, z których połowa ma ujemną edukacyjną wartość dodaną.

Tadeusz Matusz, wiceprezydent Krakowa ds. edukacji zapowiada, że planuje spotkania z przedstawicielami tych szkół średnich, które mają najniższe wyniki. Będą one musiały przedstawić program naprawczy. O tym, jakie wobec szkoły zostaną postawione wymagania, dowiedzą się też rodzice. Podobne działania zostały także podjęte wobec gimnazjów i szkół podstawowych z najniższymi wynikami. Na poprawę mają rok. Po tym czasie opublikowany zostanie nowy wskaźnik EWD, który pokaże, czy szkoła poprawiła się, czy pogorszyła.

- Pomiędzy publikacjami wskaźnika szkoły same mogą organizować własne, wewnętrzne próbne matury - wielu nauczycieli od dawna tak robi - i sprawdzać, jak wypada ich prywatny wskaźnik EWD. Jeśli tylko zechcą, to będzie dla nich okazja, żeby się częściej przyglądać wynikom własnej pracy - mówi wiceprezydent Tadeusz Matusz.

Nie wszyscy jednak uważają, że publikowanie wyników pracy szkół jest potrzebne. - Wskaźnik EWD nie mówi o szkole całej prawdy. W Krakowie pracują wspaniali nauczyciele, nie wszyscy jednak mają do czynienia z dobrą, zmotywowaną młodzieżą - mówi Maria Stalmach- -Krzyworzeka ze Związku Nauczycielstwa Polskiego w Krakowie. Podobnie myślą dyrektorzy szkół z ujemnym wskaźnikiem. Ich zdaniem wynik szkoły to wina uczniów, którzy nie są zupełnie zainteresowani nauką. - U nas chłopcy chcą grać w piłkę, a nie studiować. Mają bardzo dobre wyniki w sporcie i zdarza się, że zaniedbują naukę. To pojedyncze przypadki, ale zaniżają wynik całej szkoły - mówi Mirosław Gilarski, dyrektor Szkoły Mistrzostwa Sportowego.

Nie zgadza się z tym prof. Jerzy Waligóra, prorektor ds. kształcenia Uniwersytetu Pedagogicznego. Jego zdaniem to nie uczniowie są odpowiedzialni za wskaźnik szkoły, ale przede wszystkim kadra.- Jeśli szkoła pracuje właściwie, to wskaźnik EWD nie powinien być ujemny - mówi.

Opublikowanie przez "Dziennik Polski" wskaźników EWD dla gimnazjów wywołało spore zamieszanie. Część dyrektorów szkół z niskim rezultatem uważa, że nie powinno się ich publikować. Popiera ich Elżbieta Lęcznarowicz, była wiceprezydent Krakowa ds. edukacji. - Jestem wrogiem publikowania takich stygmatyzujących rankingów - mówi Elżbieta Lęczna-rowicz.

Według Tadeusza Matusza upowszechnianie danych o poziomie szkół wyjdzie im tylko na dobre. - Jeśli nauczyciele uważają, że wyniki są dla nich krzywdzące - powinno być to dla nich powodem do refleksji nad efektami ich pracy - mówi wiceprezydent Matusz.

Władze miasta nie będą na razie wykorzystywać wskaźnika EWD do likwidacji szkół. Będzie to możliwe dopiero w 2015 roku, jeśli okaże się, że po tym okresie nie udało się poprawić poziomu.

Pełny ranking liceów i techników opublikujemy jutro.

agnieszka,maj@dziennik.krakow.pl

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

w
wilmax

tak jest dyscyplina , to jest klucz do sukcesu...

b
bez dyscypliny

wszelkie pomoce naukowe sa zbedne . Nauczyciel musi miec tez autorytet i budzic respekyt.

m
maja

Są szkoły elitarne, w których zbiera się samą "śmietankę", ustalając np. próg rekrutacji na 175 punktów i reszta,gdzie uczą się nawet ci ledwie czytający i piszący. Ze zdolnymi uczniami w tzw. najlepszych liceach łatwiej pracować, bo z góry są nastawieni na zdobywanie wiedzy. Gdyby znakomitych nauczycieli tych elitarnych szkół postawić za biurkiem w takich szkołach, gdzie absolwenci gimnazjum zdobyli 30- 40 punktów na egzaminie gimnazjalnym, uciekliby po pierwszym dniu pracy z krzykiem. A zwłaszcza, gdyby mieli do dyspozycji tablicę i kredę, bo na pomoce organ prowadzący szkoły pieniędzy nie ma. Ocenia się łatwo, ale tak naprawdę w bardzo wielu szkołach nie ma pomocy naukowych i samym gadaniem do nauki nie da się zmotywować, zwłaszcza uczniów słabych. Czy nauczyciele mają za własne pieniądze wyposażać sale lekcyjne? Wielu dokłada na materiały dla uczniów, ale ile można żądać? Moim zdaniem winę ponosi system edukacji, ale o tym trzeba by napisać książkę.

u
ubawiony igrzyskami

Co można zrobić w ciągu 45 minut z grupą 30-35 nastolatków którym obowiązująca politpoprawność zapewnia bezkarność i wmawia że wolno im wszystko?

n
na kelnerow , zmywaki

i uslugi wyzszy poziom nie jest potrzebny .

t
tabi

wreszcie! to co sie dzieje w niektorych szkolach to masakra. i pewnie, ze sa trudni uczniowie, trudne przypadki. ale wiekszosc jest po prostu przecietna i wtedy wszystko zalezy od nauczyciela. z doswiadczenia wiem, ze wiekszosci "pedagogow" mozna bardzo wiele zarzucic. co to w ogole za podejscie, ze jesli wyniki sa zle to nie nalezy ich publikowac?! a jak mlodziez jest "dobra i zmotywowana" to i przy beznadziejnym nauczycielu cos bedzie wiedziala. ale to rowniez sa przypadki sporadyczne.

Z
Zbigi

Za wyniki jest odpowiedzialna nie tylko kadra, ale i rekrutacja. Trudno, by do Liceum Ogólnokształcącego pchał się "słabeusz", który normalnie ukońcyzłby najwyżej Zasadniszą Szkołę Zawodową. Obecnie do liceów idą ci, który za socjalizmu szliby do zasadniczych szkół zawodowych i potem mamy także spadek poziomu studiów, gdyż maturę może dostać nawet zupełnie niezdolny, nie ma egzaminów wstępnych na uczelnie i ... studia są dla tumanów. Liceów ogólnokształcących jest stanowczo zbyt dużo i np. w Krakowie nieprzekraczalną graniczą liczby liceów powinno być 20 szkół.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3