Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przedszkolna szkoła życia

Ewa Tyrpa
W skawińskim przedszkolu są też dzieci wymagające specjalnej terapii
W skawińskim przedszkolu są też dzieci wymagające specjalnej terapii FOT. EWA TYRPA
Edukacja. Rośnie zapotrzebowanie na miejsca w przedszkolach dla dzieci niepełnosprawnych. Takich placówek jest wciąż za mało, a kontakt ze zdrowymi rówieśnikami oraz systematyczna terapia potrafią zdziałać cuda.

– Za tę placówkę jestem wdzięczna Bogu i losowi. Tu z wnuczkiem uczyniono cuda. Nauczono go samodzielnego jedzenia i wyraźniejszej mowy. Ani synowa, ani ja nie potrafimy wykonywać takich ćwiczeń, a na prywatną terapię nas nie stać – mówi babcia niepełnosprawnego 5-latka.

W powiecie krakowskim przedszkola integracyjne są w Krze­szowicach, Przegini Duchownej (gm. Czernichów), Skawinie, Waganowicach (gm. Słomniki) oraz w Zabierzowie. W oddziałach, gdzie dzieci niepełnosprawne przebywają razem ze zdrowymi, wychowawca ma pod opieką nie więcej niż 20 maluchów, w tym 3-5 z orzeczeniem o niepełnos­prawności. Oprócz wychowawcy zajmuje się nimi dodatkowy nauczyciel.

W Skawinie, w Przedszkolu nr 2, na 10 oddziałów trzy mają charakter integracyjny. Powstały też trzy specjalne grupy z dziećmi wymagającymi indywidualnej terapii. – To dzieci z cięższymi stanami, na przykład z autyzmem – mówi dyrektorka przedszkola Anna Borowska.

Na co dzień pracują z nimi oligoterapeuta, rehabilitant, logopeda i psycholog. – Czas ćwiczeń uzależniony od wytrzymałości dziecka i jego możliwości. Średnio trwają one 15 -20 minut – mówi logopeda Anna Żywot. Wszystkie sale zajęć z dziećmi mają weneckie lustra. Rodzice mogą obserwować, jak przebiegają zajęcia i jak zachowują się ich dzieci.

Anna Borowska zaznacza, że u każdego dziecka widać postęp w rozwoju. U niektórych jest tak duży, że ze specjalnej grupy trafiają do oddziału integracyjnego. W wielu przypadkach przebywanie z dziećmi zdrowymi czyni terapię jeszcze bardziej skuteczną.

Dyrektor Borowska podkreśla, że rośnie zapotrzebowanie na miejsca tak w oddziałach integracyjnych, jak i specjalnych. Ale gmina na razie nie przewiduje zwiększenia ich liczby.

W Waganowicach funkcjonuje jntegracyjna „zerówka”. Ale dzieci mogą kontynuować naukę do 24. roku życia – w szkole podstawowej, gimnazjum i w szkole zawodowej, powstałej z inicjatywy rodziców. – Zapewniamy uczniom ciągłość edukacji w tym samym miejscu. Ale najważniejsza dla nich jest szkoła życia. Jeśli nawet nie nauczą się pisać i czytać, to potrafią funkcjonować w społeczeństwie, kontaktować się z ludźmi czy iść na zakupy – mówi Urszula Piwek, dyrektorka Zespołu Szkół.

W Zabierzowie w br. funkcjonuje jeden oddział z pięciorgiem dzieci. Agnieszka Wróbel, wicedyrektorka przedszkola mówi, że istnieje możliwość otwarcia drugiego oddziału. Teraz wnioski o przyjęcie do niego dzieci opiniują psycholodzy.

Niepełnosprawnych przedszkolaków będzie więcej także w Prze­gini Duchownej. W przed­szkolu są dwa odziały integracyjne. Od września powstanie trzeci.– Obser­wu­jemy, jak dzieci szybko i świetnie adaptują się w przedszkolu – mówi dyrektorka Ewelina Tomska.

W Krzeszowicach, w br. nie było oddziału integracyjnego. – Ale są już wnioski rodziców i od września planujemy otwarcie takiego oddziału – zapowiada dyrektorka Anna Warzecha.

Napisz do autora:
[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski