Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Radosna tacuma

Redakcja
Żaden liczący się w świecie producent samochodów nie może zlekceważyć niezwykle dynamicznie rozwijającego się w ostatnich latach rynku minivanów (samochody zbudowane na płycie podłogowej aut klasy niższej średniej, nie mylić z mikrovanami - zdjęcia opla agili obok - które oparte są na podwoziu aut segmentu sub B). Odpowiedzią Daewoo na szybko rosnące zainteresowanie takimi pojazdami, łączącymi nieosiągalną do niedawna funkcjonalność z komfortem prawdziwej limuzyny, jest tacuma.


     Słowo "tacuma" w języku Afrykanerów oznacza "radosny styl życia" i dobrze oddaje charakter nowego modelu Daewoo. Projektanci tego samochodu nie ukrywają, że od początku ich ambicją było dorównanie liderom segmentu minivanów, za których uznaje się renault scenic, a ostatnio citroena picasso. Czy udało się ten cel osiągnąć? Ocenią to użytkownicy auta. W każdym razie tacuma już od pierwszych przedpremierowych pokazów wzbudzała powszechne zainteresowanie.
     Na rynku europejskim - także polskim - pojawi się wkrótce podstawowy model tacumy oferowany, do wyboru, z dwiema czterocylindrowymi jednostkami napędowymi. Pierwsza z nich, to silnik typu SOHC o pojemności 1.8 litra, rozwijający maksymalną moc 100 KM przy 5200 obr./min, co zapewnia pojazdowi prędkość do 170 km/godz. i przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. w 12 sekund. Auto z mocniejszym - 127 KM przy 5600 obr./min - szesnastozaworowym silnikiem typu DOHC (z dwoma wałkami rozrządu) o pojemności 2.0 l rozpędza się do 100 km/godz. w 10,6 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 188 km/godz. Według zapewnień producenta, tak napędzana tacuma zużywa średnio nie więcej niż 9,7 litra paliwa na 100 km. W 2001 r. omówione wyżej silniki uzupełni 1.9-litrowy diesel.


     W zawieszeniu tacumy zastosowano kolumny McPhersona (z przodu) i układ wielowahaczowy (z tyłu). Konstruktorzy nie zapomnieli oczywiście o niczym, co zwiększa bezpieczeństwo podróżowania. Koreański minivan ma zatem odpowiednio zaprojektowane nadwozie, wentylowane tarcze hamulców, system ABS, pełnowymiarowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera itp.
     Tacuma liczy 4,35 m długości, 1,755 m szerokości i 1,58 m wysokości. Są to rozmiary, które - w połączeniu z niewielkim promieniem skrętu (tylko 5,26 m) - ułatwiają jazdę w gęstym ruchu miejskim i znalezienie miejsca na ciasnych parkingach. Jednocześnie przy niewielkich gabarytach tacuma zaskakuje przestronnością wnętrza, które swobodnie mieści 5 osób i 455 litrów bagażu. Konstrukcja tylnej kanapy, dzielonej w stosunku 50:50 lub - montowane alternatywnie zamiast niej - trzy oddzielne fotele, pozwalają zwiększyć przestrzeń bagażową do 1155 litrów.
     Na temat zewnętrznego wyglądu tacumy, wspólnego dzieła trzech ośrodków: Design Forum of Daewoo Motor, Pininfariny i Ital Design, nie będziemy się rozpisywać. Każdy może wyrobić sobie własne zdanie na podstawie zamieszczonych zdjęć.
     Daewoo zamierza produkować rocznie w swoich zakładach w Kunsan 100 000 egzemplarzy tacumy. Co trzeci samochód będzie przeznaczony na eksport. Wkrótce po europejskim debiucie koreański minivan pojawi się także w Polsce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski