Kluczową rolę w kreowaniu popytu i tym samym tworzeniu sportowego PKB ogrywają gospodarstwa domowe. W 2019 roku ich wydatki na dobra bezpośrednio i pośrednio związane z sportem wyniosły ponad 30 miliardów złotych.
Wciąż gonimy zamożne kraje europejskie
Najwięcej tego typu indywidualnych wydatków dotyczy usług związanych ze sportem i poprawą kondycji fizycznej, jak również udziału w grach losowych. Dopiero na czwartym miejscu w zestawieniu indywidualnych wydatków sportowych znajdują się usługi organizatorów turystyki. Tylko te cztery kategorie wydatków odpowiadały aż za 90% wszystkich sportowych wydatków gospodarstw domowych.
Pomimo znaczącego wzrostu popytu na osobiste usługi sportowe ze strony gospodarstw domowych, Polacy uprawiają wciąż mniej sportu niż mieszkańcy innych krajów europejskich. Można jednak oczekiwać, że wraz ze zmianą struktury polskiej gospodarki, a także wzrostem zamożności i świadomości sportowej, w kolejnych latach popyt gospodarstw domowych na usługi aktywności ruchowej będzie się zwiększał, a tym samym będzie rosła rola sportu w tworzeniu PKB.
Sport poprawia relacje i pogłębia integrację
Gdyby Polacy zrezygnowali w ogóle z aktywności fizycznej przynajmniej w stopniu umiarkowanym, w Polsce pracowałoby 150 tysięcy osób mniej. Jest to ok. 0,9 procent wszystkich pracowników.