Rowery przeżywają w Krakowie renesans

Rozmawiał Marcin Warszawski
Archiwum
Rozmowa kroniki. Jakub Stępak ze Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów o szóstej edycji Święta Cyklicznego oraz o polityce rowerowej pod Wawelem

- W tym roku rowerzyści mają co świętować?

- Bez wątpienia. Przecież w referendum największe poparcie krakowianie wyrazili właśnie dla rozbudowy sieci ścieżek rowerowych w naszym mieście - na "tak" było aż 85 proc. krakowian.

- Spowoduje to zmiany w polityce rowerowej władz miasta?

- Pierwsze efekty tej decyzji już widać. W Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu oficer rowerowy awansował i jego stanowisko zyskało kompetencje kierownicze, a sekcja rowerowa będzie wyżej w strukturze jednostki miejskiej. Jest szansa, że dzięki temu realizacja inwestycji rowerowych nie będzie marginalizowana. Ponadto radni są obecnie bardziej otwarci na dialog w sprawie jednośladów.

- Ale prezydent Krakowa nadal z dystansem mówi do rowerach.

- Rzeczywiście, prezydent nie był wielkim miłośnikiem jednośladów. W budżetach, które konstruował, środki na inwestycje rowerowe były niemal zerowe. Zobaczymy, jak zachowa się w tym roku. Musimy pamiętać, że jesteśmy jednym z największych miast w Polsce, dawniej uznawanym za rowerową stolicę, ale przez niezadowalające tempo prac i nieudolność urzędników ten tytuł straciło.

- Ile pieniędzy rocznie należy więc przeznaczać na ścieżki, abyśmy mogli próbować doganiać inne miasta i wprowadzać europejskie standardy?

- Myślę, że ok. 10 mln zł na przyszły rok to absolutne minimum, by móc realizować politykę rowerową pod Wawelem. To nie bynajmniej nieoczekiwane żądania, ale tak stanowią zapisy podjętej już w ubiegłym roku uchwały kierunkowej dotyczącej wysokości środków na infrastrukturę rowerową.

- Inne miasta na inwestycje rowerowe wydają jeszcze więcej.

- Rzeczywiście. Wystarczy spojrzeć na Łódź czy Gdańsk - tam pieniędzy na ścieżki nie brakuje od lat, przez co po tych miastach jeździ się nieporównywalnie lepiej. W kolejnych latach kwota wydawana na infrastrukturę rowerową powinna wzrosnąć nawet do ok. 50 mln zł - dzięki czemu będzie możliwe utworzenie sieci ścieżek rowerowych w całym mieście w niedalekiej przyszłości. Trzeba pamiętać, że jest szansa na pokrycie części tej kwoty ze źródeł zewnętrznych.

- Ale czy jest szansa, by do 2020 roku wywiązać się z zobowiązań podpisanej przez władze Krakowa karty brukselskiej?

- Aby rowerzyści za sześć lat stanowili 15 procent ruchu w Krakowie, musielibyśmy się nieźle postarać, ale nie jest to niemożliwe do osiągnięcia. Jeśli w mieście będzie spójna sieć ścieżek do jazdy rowerem, nie trzeba będzie nikogo specjalnie zachęcać.

- Także do jazdy miejskim jednośladem?

- Po różnych perypetiach udało się wreszcie uruchomić system i zainteresowanie, jakim cieszą się miejskie jednoślady, przeszło chyba wszystkie oczekiwania. Widać, że rowery są wyeksploatowane. Na razie największym minusem jest jednak ich ograniczony zasięg z powodu niewielkiej liczby wypożyczalni.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3