Budowana obecnie obwodnica miasta zakończy się przy ul. Energetyków. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ma koncepcję na odcinek łączący ją w Rzozowie z drogą wojewódzką 953.
Na wstępnych konsultacjach projektanci przedstawili trzy warianty przebiegu drogi o długości około 4,5 km. Wszystkie prowadzą obok Strefy Aktywności Gospodarczej w Kopance do drogi krajowej nr 44, gdzie powstanie rondo.
Warianty różnią się od siebie trasą wiodącą od niego do drogi 953. Inwestor preferuje najtańszy wariant I, z trasą obok dawnego składowiska odpadów (koszt 88,4 mln zł). Drogę w II wariancie wytyczono przez obszar z zabudową (89,1 mln zł), a III blisko strefy przemysłowej powstałej na terenach dawnej Huty Aluminium, wymagałby budowy 900–metrowej estakady (117 mln zł).
– To teren niezurbanizowany z liniami wysokiego napięcia, nie nadaje się więc do zabudowy, a spora część stanowi własność gminy – tak Krzysztof Pach z firmy projektowej IVIA z Bielska–Białej, uzasadniał preferowanie wariantu I. Wstępne konsultacje nie zgromadziły wielu właścicieli działek, zwłaszcza z Rzozowa przez które wytyczono najdłuższy odcinek. Sołtys Grzegorz Klimas i radny Andrzej Wrzoszczyk obiecali powiadomić ludzi i zachęcić ich do udziału w kolejnym spotkaniu.
Na ich wniosek Andrzeja Morawy z sąsiedniego Borku Szlacheckiego, odbędzie się ono 9 maja o godz. 18 w remizie. Gdy Andrzej Morawa kupował dom, drogę planowano w wariancie II, oddalonym od jego posesji. Preferowany wariant I zbliża się do niej i obawia się on wpływu ruchu kołowego na jakość życia. Mirosław Kubas z Rzozowa dopytywał o organizację budowy, która będzie dla mieszkańców uciążliwa, m.in. poprzez wyłączenia energii czy wody. Andrzej Wrzoszczyk zaznaczał, że ludzie na spotkaniu będą też pytać o odszkodowania.
Norbert Rzepisko, radny z Kopanki, zwrócił uwagę na konieczność budowy ekranów akustycznych. Mieszkańcom tej miejscowości, po zbudowaniu odcinka obwodnicy przebiegającego przez SOG, przeszkadza hałas jeżdżących tirów. Marta Kozynacka z ZDW wyjaśniała, że na razieekrany nie są planowane, a nawierzchnia będzie budowana w „cichej” technologii.
Witold Grabiec, radny z Woli Radziszowskiej zachęcał rzo-zowian do zorganizowania się w sprawie budowy obwodnicy, aby jej przebieg był jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców. Wspomniał, że dzięki pospolitemu ruszeniu wolan i założeniu przez nich stowarzyszenia, odstąpiono od przebiegu przez wioskę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.
Marta Kozynacka i Krzysztof Pach, zachęcali ludzi do zgłaszania uwag. Zapewniali, że będą one uwzględnianie przy projektowaniu, tak jak wniosek Jacka Żmudy z jednej z 72 firm położonych w strefie przemysłowej. – Każdy samochód chcący wjechać na obwodnicę musi do ronda dotrzeć odcinkiem drogi krajowej. Konieczne jest zbudowanie jakiegoś bezpośredniego dostępu do obwodnicy – przekonuje przedsiębiorca.
Wnioski zainteresowanych osób będą przyjmowane do 7 maja, ale będzie je można też złożyć na spotkaniu 9 maja w Rzozowie. Należy je kierować do: ZDW, Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie oraz firmy projektowe „IVI”.
Napisz do autora:
[email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?