Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rusza projektowanie odcinka obwodnicy

Ewa Tyrpa
Jacek Żmuda mówił o konieczności budowy wyjazdu ze strefy
Jacek Żmuda mówił o konieczności budowy wyjazdu ze strefy FOT. EWA TYRPA
Skawina. Przedsiębiorcy oczekują stworzenia wyjazdu na nową drogę ze strefy przemysłowej.

Budowana obecnie obwodnica miasta zakończy się przy ul. Energetyków. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ma koncepcję na odcinek łączący ją w Rzozowie z drogą wojewódzką 953.

Na wstępnych konsultacjach projektanci przedstawili trzy warianty przebiegu drogi o długości około 4,5 km. Wszystkie prowadzą obok Strefy Aktywności Gospodarczej w Kopance do drogi krajowej nr 44, gdzie powstanie rondo.

Warianty różnią się od siebie trasą wiodącą od niego do drogi 953. Inwestor preferuje najtańszy wariant I, z trasą obok dawnego składowiska odpadów (koszt 88,4 mln zł). Drogę w II wariancie wytyczono przez obszar z zabudową (89,1 mln zł), a III blisko strefy przemysłowej powstałej na terenach dawnej Huty Aluminium, wymagałby budowy 900–metrowej estakady (117 mln zł).

– To teren niezurbanizowany z liniami wysokiego napięcia, nie nadaje się więc do zabudowy, a spora część stanowi własność gminy – tak Krzysztof Pach z firmy projektowej IVIA z Bielska–Białej, uzasadniał preferowanie wariantu I. Wstępne konsultacje nie zgromadziły wielu właścicieli działek, zwłaszcza z Rzozowa przez które wytyczono najdłuższy odcinek. Sołtys Grzegorz Klimas i radny Andrzej Wrzoszczyk obiecali powiadomić ludzi i zachęcić ich do udziału w kolejnym spotkaniu.

Na ich wniosek Andrzeja Morawy z sąsiedniego Borku Szlacheckiego, odbędzie się ono 9 maja o godz. 18 w remizie. Gdy Andrzej Morawa kupował dom, drogę planowano w wariancie II, oddalonym od jego posesji. Preferowany wariant I zbliża się do niej i obawia się on wpływu ruchu kołowego na jakość życia. Mirosław Kubas z Rzozowa dopytywał o organizację budowy, która będzie dla mieszkańców uciążliwa, m.in. poprzez wyłączenia energii czy wody. Andrzej Wrzoszczyk zaznaczał, że ludzie na spotkaniu będą też pytać o odszkodowania.

Norbert Rzepisko, radny z Kopanki, zwrócił uwagę na konieczność budowy ekranów akustycznych. Mieszkańcom tej miejscowości, po zbudowaniu odcinka obwodnicy przebiegającego przez SOG, przeszkadza hałas jeżdżących tirów. Marta Kozynacka z ZDW wyjaśniała, że na razieekrany nie są planowane, a nawierzchnia będzie budowana w „cichej” technologii.

Witold Grabiec, radny z Woli Radziszowskiej zachęcał rzo-zowian do zorganizowania się w sprawie budowy obwodnicy, aby jej przebieg był jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców. Wspomniał, że dzięki pospolitemu ruszeniu wolan i założeniu przez nich stowarzyszenia, odstąpiono od przebiegu przez wioskę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.

Marta Kozynacka i Krzysztof Pach, zachęcali ludzi do zgłaszania uwag. Zapewniali, że będą one uwzględnianie przy projektowaniu, tak jak wniosek Jacka Żmudy z jednej z 72 firm położonych w strefie przemysłowej. – Każdy samochód chcący wjechać na obwodnicę musi do ronda dotrzeć odcinkiem drogi krajowej. Konieczne jest zbudowanie jakiegoś bezpośredniego dostępu do obwodnicy – przekonuje przedsiębiorca.

Wnioski zainteresowanych osób będą przyjmowane do 7 maja, ale będzie je można też złożyć na spotkaniu 9 maja w Rzozowie. Należy je kierować do: ZDW, Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie oraz firmy projektowe „IVI”.

Napisz do autora:
[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski