\\\*
Zbliża się kolejna edycja najbardziej prestiżowego w Europie konkursu Car of the Year. W tegorocznym plebiscycie do rywalizacji stanie kilkadziesiąt samochodów.
Początkowo auta wybierano w systemie jednoetapowym. 4 lata temu, ze względu na rosnącą liczbę modeli, wprowadzono 2 etapy konkursu. W pierwszym typowało się 5 samochodów i dopiero między te auta jurorzy rozdzielali punkty. Każdy z dziennikarzy może jednemu autu przyznać maksymalnie 10, a nie 15 punktów, jak było poprzednio. Bez zmian pozostała natomiast łączna pula, którą dysponuje każdy z członków jury, wynosząca 25 punktów.
Zasady konkursu nie dopuszczają równorzędnego 1 i 2 miejsca, czyli ex aequo. Uczestnictwo w jury plebiscytu Car of the Year zobowiązuje do wnikliwego poznania każdego ze zgłoszonych samochodów. Jurorzy czynią to w trakcie prezentacji organizowanych przez producentów, podczas jazd testowych, a także podczas zgrupowania, które tradycyjnie odbywa się we wrześniu na północy Danii, koło miasta Skagen. Tam właśnie wszystkie zainteresowane firmy dostarczają swoje auta, umożliwiając bezpośrednie ich porównanie w zróżnicowanych warunkach drogowych.
Oprócz cech konstrukcyjnych brane są pod uwagę właściwości samochodów, określane, czy odzwierciedlają one postęp i aktualne tendencje w motoryzacji. Liczą się także uwarunkowania ekonomiczne. Porównywane są auta na tej samej trasie - to pętla o długości ok. 50 km; składa się ona z równego asfaltu, pofalowanej i dziurawej nawierzchni, wybojów, a także, krętych odcinków szutrowych, na których auta przy dużej prędkości zachowują się, jak na lodzie.
Druga część testu odbywa się na pasie startowym lotniska z ustawionymi slalomami, które pokonuje się również obciążonym pojazdem. Śmiało można powiedzieć, że jedna z prób potocznie nazywana "testem łosia" zrobiła światową karierę.
Do walki o tytuł Car of the Year 2001 zgłoszonych zostało kilkadziesiąt samochodów. Począwszy od tegorocznych wyborów zmienia się jeden z punktów regulaminu. Otóż w pierwszym etapie konkursu wyłonionych zostanie 10, a nie jak dotychczas 5 pojazdów. Ponadto przestrzegana będzie minimalna liczba spodziewanej sprzedaży w krajach europejskich na poziomie 5 tys. Modyfikacje te ponownie wynikają z coraz większej liczby modeli zgłaszanych do konkursu Car of the Year. 9 października br. rozpocznie się selekcyjna runda wyborów, a 2 listopada końcowy ich etap, w wyniku którego 14 listopada wyłoniony zostanie Car of the Year 2001.
(SW)
Oto wstępna lista:
Alfa romeo 147,
Audi A2,
BMW X5,
Citroen xsara picasso,
Chrysler PT cruiser (na zdjęciu),
Daewoo tacuma/rezzo,
Ford mondeo,
Hyundai accent,
Hyundai lantra,
Hyundai santa fe,
Hyundai trajet,
Kia carens,
Kia joice,
Kia rio,
Mercedes C,
Mitsubishi pajero,
Nissan almera,
Nissan tino,
Nissan maxima,
Opel agila/suzuki wagon R+,
Opel corsa,
Peugeot 607,
Tata indica,
Toyota MR2,
Toyota previa,
Toyota RAV4,
Volvo V70
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?