MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Samochód 2001 roku

Redakcja
Europejski plebiscyt Car of the Year zorganizowany został w latach 60. przez 7 pism z 7 krajów, co upamiętniają flagi tych państw na charakterystycznym znaku, będącym symbolem konkursu. W gronie jurorów jest teraz 56 dziennikarzy motoryzacyjnych z 21 krajów. Francja, Hiszpania, Niemcy, Wielka Brytania i Włochy mają po sześciu reprezentantów. Austria, Holandia i Szwajcaria po trzech. Belgia, Portugalia i Szwecja po dwóch, po jednym zaś Czechy, Dania, Finlandia, Grecja, Norwegia, Irlandia, Polska, Rosja, Słowenia i Węgry.

\\\*

Zbliża się kolejna edycja najbardziej prestiżowego w Europie konkursu Car of the Year. W tegorocznym plebiscycie do rywalizacji stanie kilkadziesiąt samochodów.
 Początkowo auta wybierano w systemie jednoetapowym. 4 lata temu, ze względu na rosnącą liczbę modeli, wprowadzono 2 etapy konkursu. W pierwszym typowało się 5 samochodów i dopiero między te auta jurorzy rozdzielali punkty. Każdy z dziennikarzy może jednemu autu przyznać maksymalnie 10, a nie 15 punktów, jak było poprzednio. Bez zmian pozostała natomiast łączna pula, którą dysponuje każdy z członków jury, wynosząca 25 punktów.
 Zasady konkursu nie dopuszczają równorzędnego 1 i 2 miejsca, czyli ex aequo. Uczestnictwo w jury plebiscytu Car of the Year zobowiązuje do wnikliwego poznania każdego ze zgłoszonych samochodów. Jurorzy czynią to w trakcie prezentacji organizowanych przez producentów, podczas jazd testowych, a także podczas zgrupowania, które tradycyjnie odbywa się we wrześniu na północy Danii, koło miasta Skagen. Tam właśnie wszystkie zainteresowane firmy dostarczają swoje auta, umożliwiając bezpośrednie ich porównanie w zróżnicowanych warunkach drogowych.
 Oprócz cech konstrukcyjnych brane są pod uwagę właściwości samochodów, określane, czy odzwierciedlają one postęp i aktualne tendencje w motoryzacji. Liczą się także uwarunkowania ekonomiczne. Porównywane są auta na tej samej trasie - to pętla o długości ok. 50 km; składa się ona z równego asfaltu, pofalowanej i dziurawej nawierzchni, wybojów, a także, krętych odcinków szutrowych, na których auta przy dużej prędkości zachowują się, jak na lodzie.
 Druga część testu odbywa się na pasie startowym lotniska z ustawionymi slalomami, które pokonuje się również obciążonym pojazdem. Śmiało można powiedzieć, że jedna z prób potocznie nazywana "testem łosia" zrobiła światową karierę.
 Do walki o tytuł Car of the Year 2001 zgłoszonych zostało kilkadziesiąt samochodów. Począwszy od tegorocznych wyborów zmienia się jeden z punktów regulaminu. Otóż w pierwszym etapie konkursu wyłonionych zostanie 10, a nie jak dotychczas 5 pojazdów. Ponadto przestrzegana będzie minimalna liczba spodziewanej sprzedaży w krajach europejskich na poziomie 5 tys. Modyfikacje te ponownie wynikają z coraz większej liczby modeli zgłaszanych do konkursu Car of the Year. 9 października br. rozpocznie się selekcyjna runda wyborów, a 2 listopada końcowy ich etap, w wyniku którego 14 listopada wyłoniony zostanie Car of the Year 2001.

(SW)

Oto wstępna lista:

 Alfa romeo 147,
 Audi A2,
 BMW X5,
 Citroen xsara picasso,
 Chrysler PT cruiser (na zdjęciu),
 Daewoo tacuma/rezzo,
 Ford mondeo,
 Hyundai accent,
 Hyundai lantra,
 Hyundai santa fe,
 Hyundai trajet,
 Kia carens,
 Kia joice,
 Kia rio,
 Mercedes C,
 Mitsubishi pajero,
 Nissan almera,
 Nissan tino,
 Nissan maxima,
 Opel agila/suzuki wagon R+,
 Opel corsa,
 Peugeot 607,
 Tata indica,
 Toyota MR2,
 Toyota previa,
 Toyota RAV4,
 Volvo V70

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski