Jeden na drogę, drugi w teren. Dwa podobne do siebie, ale różne sceniki stają dzisiaj w szranki.
Kilka miesięcy temu scenic doczekał się modernizacji istniejącego już modelu oraz nowej, występującej pod nazwą RX4 wersji terenowej. Na pozór są to takie same auta, w praktyce jednak dzieli je nie tylko odmienna linia stylizacyjna, ale także ukryte pod blachami karoserii rozwiązania techniczne.
Bardzo łatwo odróżnić oba samochody po wyglądzie zewnętrznym (znacznie trudniej po wewnętrznym). W związku ze swoim przeznaczeniem (pokonywanie trudniejszego terenu) RX4 wyposażony został w biegnącą wokół całego nadwozia, grubą listwę ochronną ("cywilny" scenic pozbawiony jest tego charakterystycznego elementu na korzyść wąskich listew drzwiowych). Diametralnie różne są tylne drzwi scenika i scenika RX4. Te w wersji "cywilnej" otwierają się do góry (możliwość osobnego otwierania szyby), te w wersji czteronapędowej podzielono na dwie części, z których dolna otwierana jest klasycznie "na bok". Dodatkowo na zewnętrznej stronie klapy scenika RX4 umieszczono pojemnik z kołem zapasowym (może być w kolorze nadwozia lub przezroczysty).
To, co w wyglądzie obu samochodów rzuca się natychmiast w oczy to fakt, iż terenówka jest od swojej wersji drogowej znacznie wyższa (o 60 mm). Wymusiła to nie tylko specyficzna konstrukcja układu przeniesienia napędu, ale także charakterystyka pojazdu terenowego (chodzi o wyższy, eliminujący częsty kontakt podłogi samochodu z podłożem prześwit).
Wreszcie różnica, ktorą dostrzeże tylko sokole oko: odmienne gabaryty karoserii obu aut. Scenic w wersji normalnej (a więc RT, RXE, RXT) to bryła o wymiarach: 4169/1698/1675 mm, zaś RX4 o wymiarach: 4424/1775/1720 mm.
Wnętrza sceników oraz ich seryjne wyposażenie (także w elektroniczne systemy ułatwiające jazdę: ABS, EBV czy SRP) bez względu na model i wersję pakietową to subtelne różnice. Ważniejszy jest fakt, że w każdym przypadku jest to kokpit bardzo wygodny i funkcjonalny, posiadający całe mnóstwo różnego rodzaju podręcznych skrytek i schowków, mogący ulec dowolnemu przeobrażeniu (przesuwane fotele) oraz dający poczucie bezpieczeństwa. Design wnętrza scenika i scenika RX4 różni się naprawdę niewiele.
Najważniejsze różnice dzielące oba samochody tkwią głęboko pod ich nadwoziami. Mamy tu na myśli sposób przeniesienia napędu oraz związane z tym faktem różnice w konstrukcji zawieszeń. To, czego nie posiada scenic "cywilny", a posiada RX4, to stały napęd na wszystkie koła. Urządzenie skonstruowane zostało przez austriacką firmę Steyr Puch i składa się ze specjalnej skrzyni biegów, sprzęgła hydraulicznego, tylnego mostu i dwóch dodatkowych wałów napędowych. System stale kontroluje i dostosowuje rozłożenie napędu na przednią i tylną oś, i posiada zapobiegającą poślizgowi kół elektronikę.
Oczywiście taki sposób przeniesienia napędu wymusił na projektantach RX4 odmienną konstrukcję zawieszenia. Przednie jest takie samo jak w sceniku, tyle że odpowiednio wzmocnione. Tylnemu nadano zupełnie inny kształt. Czterodrążkowa oś zastąpiona została wahaczami wleczonymi, sprężynami i amortyzatorami. Wszystko zaś zamocowano do specjalnej, stanowiącej specyficzny element zawieszenia, ramy.
W zakresie montowanych pod maskami obu aut silników pewną przewagę nad rywalem wykazuje wersja "cywilna". Tutaj znajdziemy bowiem trzy jednostki napędowe (1.9 Tdi, 2.0 i 1.6 16V), gdy tymczasem RX4 oferuje tylko dwa rodzaje silnikow: 2.0 16V i 1.9 dCi (common rail).
MH
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?