Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Siostra siostrę maluje. Rozrzutność w miejskiej telewizji internetowej

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Urząd zapłacił prawie 30 tys. zł za makijaż siostrze prezenterki w internetowej telewizji miejskiej, finansowanej przez podatników
Urząd zapłacił prawie 30 tys. zł za makijaż siostrze prezenterki w internetowej telewizji miejskiej, finansowanej przez podatników Fot. www.krakow.pl
Kontrowersje. Tylko za wykonanie makijaży krakowski magistrat zapłacił 30 tys. zł. W Katowicach prezenterka miejskiej TV pudruje się sama.

Krakowski urząd lekką ręką wydaje pieniądze na internetowe programy i nie widzi w tym rozrzutności. W zeszłym roku magistrat przeznaczył 228 tys. zł na funkcjonowanie internetowej telewizji. Dla porównania Katowice na podobny miejski serwis informacyjny wydały 54 tys. zł.

W Krakowie prezenterka informacji Małgorzata Broszewska-Palenik zarobiła 12,9 tys. zł. Jej siostra Magdalena Broszewska, zatrudniona do wykonywania makijażu i doboru strojów, podpisała umowy na prawie 30 tysięcy złotych!

- Taki wydatek na makijaże to astronomiczna kwota jak na miejską telewizję - zaszokowany jest Łukasz Gibała, lider Stowarzyszenia Logiczna Alternatywa.

ZOBACZ Wykaz umów zawartych przez Gminę Miejską Kraków - Urząd Miasta Krakowa w I, II i III kwartale 2016 roku >>

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Wszyscy płacimy za monitorowanie nazwiska prezydenta

Wśród miejskich wydatków (ich listę prezentujemy na naszej stronie www.dziennikpolski24.pl) znalazł inne przykłady budzące wątpliwości, m.in. 1,2 mln zł na catering, 30 tys. zł na parking dla radnych. W czwartek pisaliśmy, że Gibała zarzuca prezydentowi i jego urzędnikom rozrzutność. Zwraca uwagę, że z publicznych pieniędzy prezydent Jacek Majchrowski robi sobie reklamę przed kolejnymi wyborami.

Sprawdziliśmy, jak jest w innych miastach. W Katowicach też działa oficjalny internetowy serwis miejski i tam nawet nikomu na myśl nie przyszło, aby podpisywać umowy na kosztowne makijaże. - Prezenterka sama potrafi zadbać o swój makijaż i stroje. Rocznie kupujemy kosmetyki za 200, 300 złotych. To wystarczy - wyjaśnia Michał Rutkowski, redaktor naczelny miejskiej TV w Katowicach.

W Warszawie nie ma magistrackiej telewizji. Jeżeli jest potrzeba nagrania internetowego materiału wideo, to robią to wyznaczeni pracownicy urzędu.

Krakowscy urzędnicy wyjaśniają, że niecałe 30 tys. zł to kwota na roczne wynagrodzenie osoby, która wykonuje makijaże (przede wszystkim dwóm dziennikarkom telewizji), a także fryzury. Osoba, z którą podpisano umowę, dostarcza też kosmetyki oraz wypożycza ubiory dla prezenterki informacji (52 sztuki na rok). - Telewizja produkuje nawet po kilka materiałów dziennie. Wymagają one ciągłego, profesjonalnego przygotowania dziennikarek i gości przed występem przed kamerą - wyjaśnia Jan Machowski z biura prasowego krakowskiego magistratu.

W ubiegłym roku wiele kontrowersji wzbudziła seria ośmiu filmów „Jak zmienia się Kraków” za 72,8 tysięcy zł. Małgorzata Broszewska-Palenik opowiada w nich, jak zmienił się Kraków przez ostatnie 14 lat, a więc od czasu kiedy rządzi nim prezydent Majchrowski. - To kampania wyborcza za publiczne pieniądze. Ta telewizja pełni funkcję propagandową. Mamy w Krakowie dobre, niezależne media i nie ma potrzeby, aby magistrat prowadził swoją telewizję - komentuje Łukasz Gibała.

Wśród krakowskich radnych zdania na ten temat są podzielone. - Każda forma dostarczania mieszkańcom informacji jest dobra. Trzeba się jedynie zastanowić, czy da się to zrobić taniej - mówi Andrzej Hawranek, szef klubu PO w Radzie Miasta Krakowa będącego w koalicji z prezydentem. Kwota 30 tys. zł za makijaże (przy budżecie niespełna 5 mld zł) go nie szokuje. To zbędny wydatek według Włodzimierza Pietrusa, szefa klubu PiS w RMK: - Na telewizję można przeznaczać pieniądze, ale jeżeli będzie w niej misja społeczna, a nie propaganda - zaznacza.

W telewizja.krakow.pl pracuje sześć osób. W 2016 r. zrealizowała prawie 600 materiałów wideo, m.in. serwis informacyjny, relacje z miejskich wydarzeń, reportaże. Ostatnio wyemitowano program z poradami, jak dobrać makijaż i fryzurę na sylwestra. Materiał przy okazji był reklamą salonu piękności, w którym go nagrano.

Telewizyjne wydatki 2016

29 800 zł - makijaż TV; dwie umowy (jedna na 27 tys. zł ) z Magdaleną Broszewską;
12 900 zł - wywiady, materiały filmowe, prowadzenie magazynu informacyjnego; umowa z Małgorzatą Broszewską-Palenik
51 062 zł - nagrywanie i montaż filmów, obsługa www.telewizjakrakow.pl; dwie umowy z Wojciechem Szatanem;
8 400 zł - nagrywanie i montaż filmów na potrzeby www.telewizja.pl; umowa z Kolwalski Film Production;
48 742 zł - przygotowanie i montaż materiałów; 3 umowy z Maciejem Mikołajskim;
213 500 zł- kampania „Krakowskim Targiem”; pięć umów z TVP oddział Kraków;
147 600 zł - promocja miasta przez audycję „Dzień dobry wakacje”; TVN Media.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski