Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skrojone na miarę Szymborskiej

Łukasz Gazur
Tak prezentują się litery kroju Szymborska
Tak prezentują się litery kroju Szymborska Fot. Materiały organizatorów
Projektowanie. Laureatem międzynarodowego konkursu na krój literniczy, upamiętniający noblistkę, został Polak, Radosław Łukaszewicz.

Zwykle krój pisma ma imię jego twórcy, jak Giambattista Bodoni. Żaden pisarz przed Miłoszem nie doczekał się swojej litery. Teraz przyszedł czas na upamiętnienie kolejnej wielkiej postaci polskiej literatury - Wisławy Szymborskiej. W sobotę rozstrzygnięto konkurs na krój pisma inspirowany twórczością i postacią noblistki.

- Litery Szymborskiej muszą być jak dama, z inteligentnym poczuciem humoru, błyskiem w oku, ale i z pazurem- tak o oczekiwaniach wobec rywalizujących typografów opowiadała Olga Brzezińska, prezes Fundacji Miasto Literatury, która z Fundacją Wisławy Szymborskiej, a także Krakowskim Biurem Festiwalowym i Fundacją Sztuki Nowej "ZNACZY SIĘ" przygotowały Międzynarodowy konkurs na krój literniczy upamiętniający polską noblistkę.

Jury obradujące w minioną sobotę pod przewodnictwem wybitnej typografki, Ewy Sataleckiej za najlepszy projekt uznało propozycję Radosława Łukasiewicza. To on otrzymał nagrodę w wysokości 10 tys. zł.

Oceniający, wśród których - obok Sataleckiej - znaleźli się Pilar Cano, Verena Gerlach, Martin Majoor i Robert Oleś, podkreślali, że zwycięski projekt ma w sobie "ducha Szymborskiej, czyli jest nieprzegadany". Do tego jest propozycją odkrywającą urok prostoty i zwykłości.

- Konkurs zwraca uwagę młodych twórców, ale i międzynarodowego środowiska typografów na dziedzictwo kulturowe i współczesne projektowanie w Polsce. Zachęca do poznania twórczości wybitnych autorów i kontaktu z tłumaczeniami polskiej literatury nie tylko filologów, ale i projektantów, uczy szacunku dla specyficznych reguł polskiego zapisu alfabetu łacińskiego - mówi Olga Brzezińska.

Podkreśla, że pomysł konkursu wpisuje się także w długofalową strategię rozwoju Krakowa jako Miasta Literatury UNESCO.

- To sposób, aby w świeży i nowoczesny sposób kształtować dziedzictwo kulturowe, upamiętniać wybitne postaci literatury polskiej, promować ich twórczość - tłumaczy Olga Brzezińska.

Przypomina też, że konkurs popularyzuje typografię jako sztukę graficzną, ale i promuje twórczość Wisławy Szymborskiej poza środowiskiem literackim, wśród artystów grafików, typografów i projektantów książek.

Co więcej, pomysł ten ma wymiar praktyczny - krój literniczy może zostać wykorzystany do publikacji tekstów poetyckich i prozy, na stronach internetowych poświęconych twórczości samej noblistki, jak i innych twórców. Już wiadomo, że przygotowywane przez krakowską oficynę "Znak" wznowienia kolejnych tomików noblistki prawdopodobnie wydawane będą właśnie z użyciem kroju liter Szymborska.

Do udziału w konkursie zarejestrowało się 39 uczestników z 9 krajów. Wpłynęły jednak - co w swoim oświadczeniu podkreślili członkowie jury - tylko dwie kompletne prace konkursowe. "Wartościowa idea wspierania młodych projektantów przekonała Jury, że pomimo niewielkiej liczby zgłoszeń, konkurs powinien zostać rozstrzygnięty, by wspierać podobne inicjatywy w przyszłości" - czytamy w oświadczeniu podsumowującym obrady.

Krój pisma Szymborska, autorstwa laureata konkursu, jest dostosowany do tradycyjnego druku, jak i czytania na nośnikach elektronicznych. Będzie też dostępny w domenie publicznej.

Więcej informacji znaleźć można w internecie na stronie www.typeszymborska.pl

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski