Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Spór o rondo

BK
OŚWIĘCIM. Nie widać końca sporu miasta z krakowskim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie budowy ronda.

Ta druga odpiera zarzuty miasta, że GDDKiA nie wywiązuje się z przyjętych zobowiązań. - Budowa ronda w Oświęcimiu na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 44, tj. ulic Konarskiego, Nideckiego i Orląt Lwowskich wynika z konieczności prawidłowego podłączenia wybudowanej przez Miasto Oświęcim ul. Orląt Lwowskich. Zgodnie z treścią art. 25 ust. 2 ustawy o drogach publicznych - "Koszt budowy lub przebudowy skrzyżowania, o którym mowa w ust. 1, wraz z drogowymi urządzeniami bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanymi z funkcjonowaniem tego skrzyżowania ponosi zarządca drogi, który wystąpił z inicjatywą budowy lub przebudowy takiego skrzyżowania". Tak więc to Miasto Oświęcim powinno ponosić koszt budowy skrzyżowania - wyjaśnia Magdalena Chacaga, główny specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA Oddział w Krakowie.

Zaznacza przy tym, że od lat przygotowywana jest modernizacja drogi krajowej nr 44. Po ponad dwuletnim okresie oczekiwania - 7 czerwca ub. roku uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla rozbudowy 57-kilometrowego odcinka “44" od Oświęcimia do Krakowa. - Opracowana wstępna koncepcja rozbudowy dk 44 uwzględnia między innymi przebudowę istniejących skrzyżowań, również i przedmiotowego skrzyżowania, choć w dotychczasowych rozwiązaniach nie przewidziano ronda. W tej sytuacji GDDKiA, wychodząc naprzeciw potrzebom miasta podjęła próbę wprowadzenia do planu robót na najbliższe lata budowy samego ronda na skrzyżowaniu dk 44 z ul. Nideckiego i nową, tymczasowo podłączoną do drogi krajowej ul. Orląt Lwowskich. Dotychczas jednak nie podpisano żadnego porozumienia z władzami miasta, a tym bardziej z władzami województwa, które miałoby potwierdzać jakiekolwiek zobowiązania finansowe i rzeczowe ze strony GDDKiA w tej sprawie - zaznacza przedstawicielka GDDKiA.

Na koniec jednak dodaje, że ograniczenia finansowe budżetu państwa, nie pozwalają obecnie na zaciąganie przez zarządcę dróg krajowych jakichkolwiek zobowiązań na lata następne, tym bardziej w zakresie zadań, które ustawowo powinny znaleźć źródło finansowania w budżecie samorządowym. (BK)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski