Stare auta trują prawie tak jak węglowe piece

Zbigniew BartuśZaktualizowano 
FOT. ANNA KACZMARZ
FOT. ANNA KACZMARZ
Rankiem na największych krakowskich osiedlach-sypialniach nie ma czym oddychać. Z powodu palenia węglem? Głównie tak. Ale wywołujący alergie, nowotwory i inne choroby smog osacza i atakuje mieszkańców również latem, poza sezonem grzewczym. Skąd się bierze?

FOT. ANNA KACZMARZ

EKOLOGIA. Kraków jest jednym z kilku miast w Polsce, w których skutki zatrucia powietrza przez ruch komunikacyjny są - dosłownie - śmiertelne

Według obliczeń Krakowskiego Alarmu Smogowego (na podstawie danych zaczerpniętych z "Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego") za emisję kilkunastu procent pyłów oraz powstawanie ponad połowy niezwykle groźnego dla zdrowia dwutlenku azotu odpowiadają samochody. - Tak jak bez eliminacji pieców węglowych nie pozbędziemy się rakotwórczego ben-zopirenu, tak dwutlenek azotu będzie nas zatruwać, dopóki nie weźmiemy się za samochody - mówi Andrzej Guła z KAS, zwracając uwagę, że Kraków, obok kilku miast aglomeracji śląskiej, należy do ścisłej czołówki ośrodków, gdzie skutki zatrucia powietrza przez ruch komunikacyjny są - dosłownie - śmiertelne.

PRZECZYTAJ NASZ KOMENTARZ: Porozmawiajmy o (trujących) samochodach >>

Każdego dnia na ulice stolicy Małopolski wyrusza kilkaset tysięcy aut. To krytyczny moment. - Zimny rozruch silnika i faza jego nagrzewania generują nawet kilkadziesiąt razy większą emisję węglowodorów i tlenku węgla niż praca nagrzanego silnika - wyjaśnia prof. Marek Brzeżański, dyrektor Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych Politechniki Krakowskiej (PK). Dodaje, że katalizatory zaczynają poprawnie pracować dopiero po nagrzaniu do temperatury 250-300 stopni Celsjusza, co trwa około półtorej minuty, czasem nawet dwie - im zimniej na zewnątrz, tym dłużej.

W efekcie mamy do czynienia z kumulacją zanieczyszczeń, zwłaszcza w ściśle zabudowanym centrum oraz na źle zaprojektowanych pod względem przewietrzania osiedlach. Po niespełna dwóch godzinach emitowany przez startujące auta tlenek azotu w reakcji z tlenem zmienia się w silnie trujący dwutlenek azotu, czyli brązową chmurę nad miastem. Efektem porannej emisji zanieczyszczeń jest też powstanie znacznych ilości ozonu i całej masy związków rakotwórczych, wywołujących także podrażnienia dróg oddechowych i oczu oraz alergie.

Teoretycznie po porannym rozruchu powinno być lepiej - w nagrzanych silnikach zaczynają działać katalizatory. Zgodnie z prawem winny być zamontowane w każdym aucie zarejestrowanym po 1 lipca 1995 roku. Ale... - W internecie można znaleźć ogłoszenia warsztatów oferujących całkowite wycięcie katalizatora. Korzystają z tego często posiadacze bardzo starych aut o dużym przebiegu, żeby poprawić ich osiągi - mówi Andrzej Guła.

Prof. Brzeżański oburza się, że działalność taka jest w Polsce zupełnie bezkarna.

- Usunięcie reaktora katalitycznego lub filtra cząstek stałych z układu oczyszczania spalin jest prawnie niedopuszczalne, ponieważ taki pojazd nie spełnia wymagań zawartych w homologacji. Ta działalność powinna być ścigana z mocy prawa! - podkreśla profesor. Czy ktoś to ściga? Formalnie przeróbki powinny wykryć stacje diagnostyczne podczas okresowych badań technicznych. Sprzętem badawczym dysponuje też Inspekcja Transportu Drogowego, która ma prawo unieruchomić każdego "kopciucha". - Kontrole takie są jednak przeprowadzane sporadycznie i z małymi efektami. Tymczasem ja bym wiele pojazdów zatrzymał nawet na nos - mówi prof. Brzeżański.
Poprosiliśmy referat ewidencji pojazdów krakowskiego magistratu o dane wszystkich aut zarejestrowanych w mieście od 2010 roku. Z ich analizy wynika, że wśród samochodów jeżdżących pod Wawelem wielką grupę stanowią sprowadzone z Zachodu graty. W zeszłym roku spośród 31 600 aut osobowych aż 9 tysięcy miało w chwili rejestracji ponad 10 lat. Samochodów młodszych niż 5 lat było niespełna 8 tys., a zupełnie nowych - 4139. Ten rok zapowiada się nieco lepiej - kupiliśmy już 5 tysięcy nowych aut. Ale ponad 10-letnich sprowadzamy nadal dwa razy więcej... Na papierze spełniają przynajmniej normę emisji Euro 1 lub 2, czyli powinny truć dwa razy mniej niż auta bez katalizatorów.

- Stacje kontroli podczas obowiązkowych okresowych badań pojazdów zobowiązane są do sprawdzenia stężenia toksycznych składników spalin. W praktyce ta część badań jest często traktowana bardzo ulgowo, a w przypadku pojazdów wyposażonych w silniki wysokoprężne nawet pomijana. Zupełnie odwrotnie jest w krajach o większych tradycjach motoryzacyjnych, jak Niemcy, Austria, Szwajcaria, gdzie badania kontrolne emisji są przeprowadzane niezwykle skrupulatnie i rygorystycznie egzekwowane - akcentuje prof. Marek Brzeżański.

Wbrew powszechnemu przekonaniu masowe montowanie przez Polaków instalacji LPG wcale nie ogranicza emisji spalin. Z badań prowadzonych przez studentów PK w stacjach diagnostycznych wynika, że takie przerobione auta zatruwają powietrze bardziej niż oryginały jeżdżące na benzynie. Instalacje LPG wymagają bowiem fachowej regulacji, a w Polsce montuje się je powszechnie w starych i tanich autach - po najniższych kosztach.

zbigniew.bartus@dziennik.krakow.pl

polecane: FLESZ: Wybory do Parlamentu Europejskiego. To musisz wiedzieć.

Wideo

Materiał oryginalny: Stare auta trują prawie tak jak węglowe piece - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 37

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
t
tlenu!

w masce chyba.

zgłoś
m
miotla

kto kiedykolwiek widzial ludzi sprzatajacych miasto? ja przez 10 lat tylko polewaczki kilka razy, ktore nic nie daja.

zgłoś
z
za darmo. z podatkow

jak w Tallinie. A w Polsce obciac polowe administracji i 3/4 rzadu, a napewno wystarczy na nowe pociagi za darmo.

zgłoś
T
Tadeusz

Najlepszym rozwiązaniem tego problemu - smogu jest radykalna podwyżka pensji o 300% całej administracji państwowej. Zapytacie się, a co to ma do smogu ? A no ma i to jak wiemy już że zadowolony biurokrata jest jak aniołek, łagodny, pogodny, uśmiechnięty i nie mający wyrzutów sumienia że coś źle robi czy myśli-zamierza zrobić. Będzie jeździł elektrycznym autkiem i tylko do granic miasta. Dalej pójdzie do swojego biura pieszo. Po mieście będą jeździć autobusy napędzane sprężonym czystym powietrzem. Sprężonym na wsi po za tak wielkim miastem jak Kraków, Warszawa, Gdańsk i inne. Najlepiej pobranym z polskich puszcz. Ogrzewanie mieszkań będzie przez potężne piece na biogaz odzyskanym z miejskich kanalizacji. Zostanie wprowadzony zakaz latania samolotom po polskim niebie, ewentualnie tylko nad głębokimi wioskami. Tak a pro-po, czy zadał sobie ktoś trud i policzył ile wyrzucają groźnych spalin przelatujące i latające samoloty przez i po terytorium Polski ? WIEMY WSZYSCY ŻE SAMOLOTY SPALAJĄ TYSIĄCE TON PALIWA I WYRZUCAJĄ NA NASZE GŁOWY TRUCIZNĘ O WIELE GORSZĄ NIŻ TO CO NAM WMAWIAJĄ I TO BEZ UŻYWANIA KATALIZATORÓW, TŁUMIKÓW TYLKO BEZPOŚREDNIO W PRZESTRZEŃ POWIETRZNĄ POLSKI, NA NASZE GŁOWY !!!

zgłoś
K
Kaja

trzeba ludziom dac szanse korzystania w komunikacji miejskiej a nie wzystkiego zakazywac:( Wprowadzcie bezpłatna komunikacje miejska a chetnie przesiade sie na tramwaj!

zgłoś
G
Gosia

Proszę sobie przypomnieć alarmujące doniesienia o smogu w miesiącach wakacyjnych (kiedy nikt nie pali węglem). Trzeba pamiętać, że węglem palili ludzie od stuleci, a zanieczyszczenie powietrza nie było tak wysokie jak teraz. Bezrobocie w małych miejscowościach wpłynęło na migrację ludności do miast (wszyscy dojeżdżają z okolicy do Krakowa do pracy). Z monitoringu ustawionego na alejach jasno wynika, że poziom tlenku azotu, siarki oraz PM10 jest wyższy w godzinach szczytu, gdy jest najwięcej samochodów. Zresztą wystaczy w lecie przejść się alejami, koło ronda Matecznego (można się udusić i bez pieców)!

zgłoś
h
huop

do tego jeszcze słabiutka infrastruktura rowerowa, a na południu Krakowa wręcz nieistniejąca!!! Jak więc można poruszać sie po tym mieście. Poza tym komunikacja publiczna oparta tylko o tramwaje jest niewydolna i wszędzie jest naokoło. Nic tylko kupować 10-letniego kopciucha smroda diesla i pierdziu!!!

zgłoś
W
Własnie!

O to chodzi, żeby każdy woźnica sprzątał po swoich stu koniach mechanicznych. A wielu nie sprząta, tylko zostawia te kupy pozawieszane w powietrzu. Fuj!

zgłoś
o
obserwe

wcisk!wciska sie Ludziom na zywca glupote!!!!Dym weglowy jest *tlusty*spaliny samochodowe przekkraczaja setki razy siarczany w powietrzu -stad pluca sa na /agrafce/

zgłoś
o
obserwator

CUd!proste -sprawdza sie "papiery",nie motory.

zgłoś
n
nickt

Proponuje byśmy wrócili do zaprzęgów konnych (ale każdy wożnica sprząta po swym koniu).

zgłoś
l
los

WRESZCIE ,NARESZCIE KTOS ZASKOCZYL I PO TYLU DEBATACH I STRACONYM CZASIE DOSZLO DO WAS ZE SA DWIE PRZYCZYNY SMOGU,PALENIE W PIECACH I JESZCZE WIEKSZY WROG SPALINY ZE STARYCH MASZYN,KOPAREK,AUTOBUSOW,CIEZAROWEK,SAMOCHODOW cZYZBY O TYM PAN PREZYDENT I SWITA ZAPOMNIALA?WYBORY IDA,ROZUMIE,BYDELKO NIECH SIE MECZY DALEJ I CHORUJE.

zgłoś
L
LOS

PIESZO,najlepiej dla zdrowia i przyrody,naprawde namawiam

zgłoś
C
Czemu dajcie?

Samemu sobie daj. Jak ponad milion przedsiębiorców (Onych). A tak poważnie - przecież w tekście jest wyraźnie napisane, że nie chodzi o wiek tych samochodów, tylko ich STAN TECHNICZNY, który tak naprawdę nikogo nie obchodzi i którego - wbrew przepisom - nie sprawdzamy. A dopuszczając trucicieli - pozawalamy się zatruwać. Siebie i swoich bliskich. I to jest naukowo potwierdzony FAKT.

zgłoś
Z
Zakurzony

I jeszcze kurz na ulicach.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3