Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekologiczny silnik spalinowy zasilany wodorem opracowali wynalazcy z Politechniki Krakowskiej

OPRAC.:
Małgorzata Mrowiec
Małgorzata Mrowiec
Politechnika Krakowska
Naukowcy Politechniki Krakowskiej przystosowali tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem. Jak podkreśla uczelnia, nad takimi rozwiązaniami pracują największe koncerny świata. Swoje innowacyjne rozwiązanie polscy naukowcy zaprezentują po raz pierwszy publicznie w poniedziałek (29 stycznia) na Wydziale Mechanicznym PK. Zaplanowano wykład m.in. o zastosowaniu wodoru jako paliwa przyszłości w motoryzacji, a także pokaz działania wynalazku.

Nad tym ekologicznym silnikiem spalinowym pracował zespół wynalazców z Katedry Pojazdów Samochodowych PK pod kierunkiem prof. Marka Brzeżańskiego.

- Jeżeli produkcja wodoru z odnawialnych źródeł ruszy pełną parą, to w okresie przejściowym ewolucji motoryzacyjnej można stosować wodór do tłokowych silników spalinowych. Największą zaletą tego rozwiązania są korzyści dla zdrowia ludzi i środowiska - brak emisji toksycznych składników spalin oraz brak emisji dwutlenku węgla - podkreśla prof. Marek Brzeżański, kierownik Katedry Pojazdów Samochodowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej.

Wynalazek z PK jest odpowiedzią badaczy na pytanie - jak rozwiązać problem zatruwających powietrze samochodów. Swoje innowacyjne rozwiązanie naukowcy zaprezentują 29 stycznia. Prezentacja rozpocznie się o godz. 11.30 w sali audytoryjnej (G18) budynku G Wydziału Mechanicznego PK (kampus, przy al. Jana Pawła II, dojazd od ul. Życzkowskiego) od mini-wykładu prof. Brzeżańskiego na temat zastosowania wodoru jako paliwa przyszłości w motoryzacji oraz prac, które w tym obszarze prowadzą naukowcy PK. Następnie w laboratorium Katedry Pojazdów Samochodowych Politechniki Krakowskiej odbędzie się pokaz działania tłokowego silnika spalinowego przystosowanego do zasilania wodorem. Po prezentacji opracowanego na PK silnika zasilanego wodorem będzie możliwość dyskusji na temat istniejących problemów badawczo-rozwojowych i możliwych kierunków rozwoju aplikacji opartych na silnikach typu ICE-H2.

W celach badawczych naukowcy PK poddali adaptacji do zasilania wodorem 5-cylindrowy, przemysłowy silnik Scania.

- Politechnika Krakowska ma największe w Polsce doświadczenie w badaniach nad zastosowaniem wodoru do tłokowych silników spalinowych. Pierwsze prace poświęcone takim rozwiązaniom były prowadzone w naszym zespole już w latach 80. XX wieku – mówi prof. Marek Brzeżański. - Te doświadczenia zostały sprawdzone w trakcie realizacji projektu badawczego pt. "Wykorzystanie odpadowego wodoru do celów energetycznych", realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w latach 2012-2018. Opracowaliśmy trzy silniki przemysłowe, zasilane odpadowym wodorem z przemysłu chemicznego. W ostatnich pięciu latach prowadziliśmy badania eksploatacyjne tych silników. Opracowane rozwiązania - przemysłowych silników zasilanych wodorem, przeznaczonych do współpracy z generatorami prądu - są już gotowe technologicznie, wykorzystywane w praktyce. Zastosowanie wodoru w silnikach pojazdów samochodowych stanowi następny krok w naszych pracach.

Jak wyjaśnia naukowiec z PK, przystosowanie spalinowego silnika tłokowego do zasilania wodorem to duże wyzwania techniczne. - W porównaniu do stosowanych dotąd paliw ciekłych i gazowych, wodór ma całkowicie inne właściwości, które należy dopasować do wymagań silnika tłokowego. Stąd wyzwania związane przede wszystkim z charakterem wydzielania ciepła w procesie spalania. M.in. z związku z nimi należy wprowadzić w silniku spalinowym takie zmiany, aby ciepło ze spalanego wodoru można było zamienić na pracę mechaniczną - wyjaśnia prof. Marek Brzeżański.

Rozwój technologii wodorowych to od wielu lat na Politechnice Krakowskiej obszar badań naukowych, ale też współpracy uczelni z koncernami branży motoryzacyjnej. Wydział Mechaniczny PK blisko kooperuje z Toyotą. W 2018 r. naukowcy z Politechniki wzięli udział w badaniach drogowych i eksploatacyjnych samochodu Toyota Mirai, wyposażonego w ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Testy wykonano w Berlinie. W 2019 r. w komorze termoklimatycznej Laboratorium Badań Technoklimatycznych i Maszyn Roboczych przeprowadzono badania eksploatacyjne samochodu Toyota Mirai I generacji. Badania eksploatacyjne Toyoty Mirai II generacji przeprowadzono z kolei w 2022 roku.

Od 2020 r. w Katedrze Pojazdów Samochodowych WM PK trwają prace rozwojowe wtryskowego układu zasilania wodorem tłokowych silników spalinowych oraz systemu sterowania i systemów bezpieczeństwa (rozwój elektronicznie sterowanych systemów mieszalnikowego i wtryskowego systemu zasilania silników wodorem). Te działania odbywają się w ramach projektu "Adaptacja nowoczesnego silnika o zapłonie samoczynnym do zasilania wodorem" we współpracy z firmą HORUS-Energia.

Dlaczego pory roku wpływają na nasz nastrój?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Ekologiczny silnik spalinowy zasilany wodorem opracowali wynalazcy z Politechniki Krakowskiej - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski