Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stary Teatr

Redakcja
Tadeusz Bradecki postanowił na deskach Starego przedstawić sztukę Szekspira - "Miarka za miarkę", o której Peter Brook napisał, iż bardzo długo jej nie wystawiano, gdyż uczeni nie mogli się zdecydować, czy jest to komedia, czy tragedia. A przecież właśnie ta wieloznaczność czyni z niej jedno z najbardziej odkrywczych dzieł tego autora. Sztuka niemal we wzorowy sposób łączy dwa elementy: świętość i prymityw, które nie tylko się sobie przeciwstawiają, ale także ze sobą koegzystują. Obserwując grę prymitywu i świętości "Miarka za miarkę" okazuje się sztuką o sprawiedliwości, łasce, uczciwości, przebaczeniu, o cnocie i dziewictwie, o seksie i śmierci.

Teatr Słowackiego

William Szekspir MIARKA ZA MIARKĘ
Premiera: lipiec '98
Reżyseria: Tadeusz Bradecki, przekład: Maciej Słomczyński, scenografia: Urszula Kenar, muzyka: Stanisław Radwan. Grają m.in.: Krzysztof Globisz, Szymon Kuśmider, Marcin Sianko, Artur Dziurman, Ewa Kaim, Beata Fudalej, Anna Radwan.
Duża Scena, ul. Jagiellońska 1
czw., pt., sb., nd. - godz. 19.15
Bilety: 28 i 14 zł
\
Hermann Broch Lunatycy II
Po trzech latach od premiery spektaklu "Lunatycy - Esch, czyli anarchia" Krystian Lupa zdecydował się przedstawić drugą część, a raczej kontynuację tego przedstawienia, stworzonego na kanwie ostatniego tomu Brochowskiej trylogii. I tak powstał spektakl "Lunatycy II - Huguenau, czyli rzeczowość".
Hermann Broch w swojej wielkiej powieści przeprowadza wnikliwą analizę "rozpadu wartości", dekompozycji struktur duchowych, wchodzącego w XX wiek "europejskiego człowieka". Lunatycy II ukazują rzeczywistość tyłów I wojny - obcą i pozbawioną oparcia, wszystkiego tego, co zapewnia człowiekowi bezpieczeństwo i poczucie sensu. W tej rzeczywistości dojrzewa pospiesznie nowy gatunek człowieka - drapieżne indywiduum, odrzucające jako niepotrzebny balast wielowiekowe wartości.
Przekład: Sławomir Błaut, adaptacja, reżyseria i scenografia: Krystian Lupa, muzyka: Jacek Ostaszewski. Grają: Roman Gancarczyk, Jan Frycz, Alicja Bienicewicz, Jerzy Trela, Piotr Skiba, Agnieszka Mandat, Juliusz Grabowski, Izabela Olszewska i inni.
Premiera: październik '98
Scena Kameralna, ul. Starowiślna 21
czw., pt., sb., nd. - godz. 18
Bilety: 26 i 13 zł
Peter Handke Godzina...
Czyżby sztuka Petera Handke "Godzina, w której nie wiedzieliśmy nic o sobie nawzajem" była próbą poszukiwania przez autora nowego języka w teatrze? Może tak, bowiem jest to sztuka... bez słów. Mimo to jednak pełna treści. Widzowie siedzą i patrzą, coraz więcej obrazów, pełnych znaczeń, przesuwa się przed ich oczami. Postaci sceniczne i ich działania okazują się do tego stopnia otwarte, że widz sam może uruchomić własne skojarzenia. Historie oglądane na scenie mogą rozwijać się w myśl indywidualnych wyobrażeń widza. Tak więc ta sztuka bez słów okazuje się sztuką o języku i jego możliwościach, zawartych w wyobrażeniach.
Premiera: 11 marca.
Reżyseria: Piotr Cieślak, kostiumy: Irena Biegańska, muzyka: Krzysztof Szwajgier. Grają m.in.: Hanna Bieluszko, Agnieszka Schimscheiner, Ewa Worytkiewicz, Sebastian Domagała, Tadeusz Kwinta, Błażej Peszek, Błażej Wójcik, Tadeusz Zięba.
Teatr Słowackiego, pl. św. Ducha 1
*wt., śr., czw., pt., sb. - godz. 19

Bilety: 20 i 17 zł

Teatr Ludowy

William Szekspir MAKBET
Ta najsłynniejsza i najwspanialsza tragedia Szekspira w inscenizacji Jerzego Stuhra stała się bardzo oryginalną prezentacją dobrze znanego wszystkim literackiego arcydzieła. Historia o wielkich namiętnościach, krwawych żądzach, zbrodni, gwałceniu najświętszych praw moralnych, ujęta została w eksperymentalną formę. Nowatorstwo tej inscenizacji zdobyło uznanie nie tylko widzów, ale także krytyków. Spektakl otrzymał Nagrodę Fringe First '97 na Festiwalu w Edynburgu.
Premiera: grudzień '95
Reżyseria: Jerzy Stuhr, scenografia: Elżbieta Krywsza, muzyka: Adam Korzeniowski. Występują: Ewa Kaim, Rafał Dziwisz, Marta Bizoń, Agata Jakubik, Małgorzata Kochan, Beata Schimscheiner, Krzysztof Radkowski, Tomasz Schimscheiner.
Przedstawienie trwa 90 min bez przerw.
Duża scena os. Teatralne 34
wt., śr. - godz. 16
Bilety: 20 i 15 zł
\
Robin Hawdon WIECZÓR KAWALERSKI
Świetna, intrygująca i błyskotliwa sztuka angielskiego autora i aktora. Współczesna farsa erotyczna, iskrząca dowcipem sytuacji, napisana ze znakomitym wyczuciem prawideł sceny. Najlepszym dowodem na te słowa jest fakt, że Amerykanie wykupili już prawa do realizacji filmu. Ale zanim "Wieczór kawalerski" zdobędzie Hollywood, sztukę można obejrzeć na "Scenie pod Ratuszem" z udziałem najmłodszych aktorów Teatru Ludowego.
Premiera: grudzień '98
Przekład: Elżbieta Woźniak, reżyseria: Janusz Szydłowski, scenografia: Anna Sekuła. Grają: Katarzyna Galica, Andrzej Deskur, Tomasz Wysocki, Tamara Arciuch, Marta Bizoń, Krystyna Podlewska, Dariusz Gnatowski.
Scena pod Ratuszem, Rynek Główny 1
*wt., śr., czw., pt. - godz. 19.30

Bilety: 20 i 15 zł

Teatr Bagatela

Ray Cooney MAYDAY
Przez ponad cztery lata inscenizacja przygotowana przez zespół Teatru Bagatela cieszy się ogromnym zainteresowaniem widzów. Od pierwszego przedstawienia bilety na wszystkie spektakle "Mayday" sprzedane są z wielotygodniowym wyprzedzeniem. Na "Mayday" przyjeżdżają również widzowie spoza Krakowa. Całymi rodzinami oglądają po kilka przedstawień pod rząd. To zainteresowanie widowni doprowadziło do tego, że inscenizacja została nazwana megahitem, co teatr zawdzięcza nie tylko dobrej grze aktorów, ale także znakomitemu tekstowi komedii.
Bowiem "Mayday" jest przykładem wielkiego talentu komediopisarskiego Cooneya, autora najbardziej kasowych i najśmieszniejszych fars, jakie powstały w Wielkiej Brytanii w ciągu ostatnich lat. Farsy Cooneya szturmem podbiły teatry Europy Zachodniej i Brooadwayu. Widzowie niezależnie od rasy i narodowości śmieją się do rozpuku, uczestnicząc w przygodach Johna Smitha, który z pomocą przyjaciela próbuje wybrnąć z sytuacji demaskującej jego podwójne życie, z dwiema różnymi żonami.
Spektakl, będący historią wpadki bigamisty, cieszy się ogromnym zainteresowaniem publiczności. Od czasu premiery, w Bagateli, święci prawdziwe triumfy.
Premiera: maj '94
Reżyseria: Wojciech Pokora, scenografia: Józef Napiórkowski. Występują: Dorota Korbacz-Bochenek lub Katarzyna Litwin, Alina Kamińska, Krzysztof Bochenek, Łukasz Żurek, Bogdan Grzybowicz, Tadeusz Wieczorek, Wojciech Habela i Bogdan Gładkowski.
Przedstawienie trwa 2 godziny i 15 min
Scena Teatru Bagatela, ul. Karmelicka 6
sb., nd. - godz. 19.15
Bilety: od 18 do 9 zł

Scena STU

Werner Schwab Prezydentki
Najnowszy spektakl Sceny STU. Tym razem Grzegorz Wiśniewski zdecydował się sięgnąć po dramat Wernera Schwaba "Prezydentki" - przejmujące studium udręczonych i udręczających się nawzajem kobiet oraz studium marzeń, nadziei, tęsknot. Prowokacyjny język, jakim napisał swój dramat Schwab - nazwany "manierystą obrzydliwości" - idealnie pasuje do akcji, będącej rytuałem ludzkiej samotności.
Werner Schwab, pochodzący z austriackiego Grazu, w latach 90. zyskał dużą popularność. Jeszcze w 1989 roku odesłano mu z wiedeńskiego Burghteater rękopis "Prezydentek" jako niewart wystawienia. Jednak już dwa lata później dramaty Schwaba grano z ogromnym powodzeniem w całej Europie. Dziś weszły one na trwałe do repertuaru europejskiego teatru, a właściwy Schwabowi język określa się mianem jednego z niemieckich dialektów - Schwabdeutsch.
W Polsce Schwab jest znany głównie dzięki słynnej, nagrodzonej już realizacji dramatu pt. "Zagłada ludu", jaką w Szczecińskim Teatrze Współczesnym wyreżyserowała Anna Augustynowicz. Kojarzony z prowokacją, obscenicznym światem okrutnych ludzi, posługujących się wulgarnym językiem, Schwab zawarł w swojej twórczości bolesną diagnozę dzisiejszej "cywilizacji śmierci".
Premiera: marzec '99
Reżyseria: Grzegorz Wiśniewski, scenografia: Maciej Preyer, muzyka: Jakub Ostaszewski. Grają: Anna Tomaszewska, Bożena Adamek, Halina Wyrodek.
Scena STU, al. Krasińskiego 16
śr., czw. - godz. 19
Bilety: 18 zł

Teatr Groteska

Adolf Weltschek TRZY ŚWINKI
Czy można o poważnych sprawach opowiadać w sposób żartobliwy? Odpowiedź na to pytanie daje historia trzech świnek. Bowiem przygody głównych bohaterek są niezwykle poważną, choć przedstawioną żartobliwie, opowieścią o dojrzewaniu i dorastaniu. O problemach związanych z przekraczaniem progu dzieciństwa. "Trzy świnki" starają się odpowiedzieć na dręczące dzieci pytania - co będzie, kiedy stanę się dorosły i samodzielny.
Spektakl "Groteski" jest pełną uroku opowieścią o trzech świnkach, które dorastają i opuszczają mamę, aby rozpocząć dorosłe życie. Szeroki świat bardzo je kusi i wabi. Gospoda "Pod Żeberkiem", salon piękności i mody stają się niebezpiecznymi pokusami. Tym bardziej że wilk czai się, by je pożreć. Ratunkiem z tej trudnej sytuacji staje się inteligencja, mądrość i pracowitość jednej z nich.
Ten wesoły, pogodny spektakl przywraca wiarę w tradycyjne wartości. Przedstawienie przeznaczone jest dla dzieci młodszych.
Premiera: kwiecień '98 roku
Reżyseria: Adolf Weltschek, scenografia: Elżbieta Oyrzanowska, muzyka: Paweł Moszumański, plastyka ruchu: Jan Plewa. Grają: Ilona Buchner, Barbara Chmiel, Anna Kasprzyk, Urszula Starosta i Jan Plewa.
Teatr Groteska, ul. Skarbowa 2
wt., śr., czw. - godz. 10 i 12.15
Bilety: 8 i 9 zł

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski