Studenci AGH budują łódź zasilaną słońcem

Iwona Krzywda
Iwona Krzywda
Studenci samodzielnie pracowali nad wszystkimi elementami łodzi
Studenci samodzielnie pracowali nad wszystkimi elementami łodzi Fot. Dawid Bała, KSAF AGH
Wynalazki. AGH Solar Boat w lipcu wystartuje w międzynarodowych zawodach w Monako.

Przy budowaniu łodzi napędzanej energią słoneczną pracują studenci z dwóch organizacji: koła naukowego Eko-Energia oraz Akademickiego Klubu Żeglarskiego, działającego przy Akademii Górniczo-Hutniczej. Łącznie w innowacyjny projekt jest zaangażowanych blisko 50 osób, zainteresowanych żeglarstwem i alternatywnymi źródłami energii.

- Zaczęliśmy półtora roku temu. Najwięcej czasu zajęła nam faza projektowa, która trwała niemal rok i __była prawdziwą burzą mózgów - opowiada Agata Halińska, studentka Wydziału Energetyki i Paliw oraz Wydziału Zarządzania AGH i jedna z koordynatorek projektu. - Nasz zespół jest tak liczny, bo przy tego rodzaju projekcie trzeba poświęcić uwagę bardzo wielu kwestiom. Kluczowe są rozwiązania konstruktorskie, materiałowe czy systemy związane z wykorzystaniem energii i __sterowaniem - wskazuje.

Tajemnicze hydroskrzydła

Konstrukcja jednoosobowej łodzi solarnej powstaje w stoczni w Ropczycach. Wsparcia finansowego studentom udzieliła uczelnia oraz pozyskani sponsorzy, ale wszystkie elementy jednostki młodzi ludzi wykonali zupełnie samodzielnie.

Wodowanie gotowej łodzi zaplanowano na początek czerwca. W lipcu załoga wystartuje zaś w międzynarodowych zawodach łodzi solarnych, które odbędą się w Monako. Do rywalizacji jednostek zasilanych wyłącznie energią słońca zgłosiło się dziesięć załóg. Zespół z AGH będzie jedynym reprezentantem naszego kraju.

- Zależało nam żeby wiedzę, którą zdobywamy na studiach, móc wykorzystać w praktyce. Podczas zawodów w Monako odbędą się trzy konkurencje, w których sprawdzana jest zwrotność, szybkość oraz wytrzymałość - mówi Anna Popiołek, studentka Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska.

Receptą na sukces AGH Solar Boat w rywalizacji z zespołami z całego świata mają być hydroskrzydła. To rozwiązanie, które nie jest standardowo stosowane w tego rodzaju jednostkach. Hydroskrzydła, częściowo kontrolowane przez urządzenia pokładowe, mają za zadanie przy uzyskaniu odpowiedniej prędkości wynieść łódź ponad powierzchnię wody. Jest to możliwe dzięki różnicy ciśnień powietrza pod i nad tymi elementami. Innowacyjny system pozwoli jednostce osiągnąć prędkość około 20 węzłów, czyli 20 m/s.

Wsparcie Ericssona

Studentom AGH udało się zainteresować swoim projektem ekspertów z firmy Ericsson. Jej fachowcy doradzają młodym konstruktorom w zakresie zagadnień związanych z programowaniem skomplikowanych algorytmów potrzebnych do sterowania łodzią. Czuwają także nad prawidłowością rozwiązań przez nich wybieranych.

Dla studentów to nie tylko okazja, by skorzystać z doświadczenia ekspertów, ale również przetestować swoje pomysły w realiach rynkowych. W przyszłości rozwiązania stworzone przez zespół AGH Solar Boat mają bowiem szanse znaleźć zastosowanie na dużo większą skalę. - Transport wodny ma swoją przyszłość właśnie w __odnawialnych źródłach energii - przekonuje Agata Halińska.

WIDEO: Malują pokoje i ubarwiają życie krakowianom

Źródło: dziennikpolski24.pl

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie