MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Światowe to i owo

Redakcja
Oceniając poszczególnych kandydatów do tytułu Silnika Roku, szacowne jury brało pod uwagę takie kryteria, jak: nowatorstwo konstrukcji, zastosowane rozwiązania technologiczne, ilość zużywanego paliwa oraz czystość spalin.

MH

Wśród mnogości różnego rodzaju konkursów, rankingów i klasyfikacji nie mogło zabraknąć wyboru Silnika Roku. Jedno z brytyjskich pism fachowych wyszło z inicjatywą przeprowadzenia takiej właśnie akcji. Oprócz grona dziennikarzy, w skład wybierających weszli także fachowcy, czyli kadra inżynierska biorąca udział w procesach konstruowania jednostek napędowych na co dzień.
 Tytuł Silnika Roku 2000 zdobyła hybrydowa, spalinowo-elektryczna jednostka napędowa stosowana pod maską hondy insight. Konstrukcja ta pozostawiła w pobitym polu trzylitrowy silnik Tdi BMW (stosowany w modelach 330d, 530d i 730 d) oraz drugi z silników Hondy, montowany pod maską kabrioletu S2000.
 \\\
 Skoro o silnikach mowa, to francuski koncern samochodowy PSA opracował zupełnie nową, oznaczoną symbolem HPi jednostkę napędową. Jest to konstrukcja mająca za zadanie przedłużyć dobrą sławę silnika HDI. HPi _(High Pressure Injection) _to pierwszy w Europie benzynowy silnik z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim.
 Przy pracach nad HPi wykorzystano doświadczenia firmy Mitsubishi w zakresie budowy systemu GDI. W stworzonym przez siebie silniku Francuzi umieścili wtryskiwacz bezpośrednio w komorze spalania, pomiędzy dwoma przewodami dolotowymi, które ustawiono pod takim kątem, aby umożliwić wtrysk paliwa do komory spalania po przekątnej. Drugim nowatorskim rozwiązaniem zastosowanym w HPi jest wysokociśnieniowa pompa paliwowa, której ruchome części mechaniczne nie stykają się z benzyną, bowiem wszystkie zanurzono w oleju.
 \
\\
 W salonach samochodowych pojawił się z dawna zapowiadany i oczekiwany przez potencjalnych nabywców flagowy model Peugeota. Sprzedaż "607" opóźniła się nieco, bowiem luksusowy samochód wykazywał oznaki niestabilności. Wykryli ją podczas przeprowadzania pierwszych testów dziennikarze motoryzacyjni.
 W związku z wadami układu jezdnego do pracy natychmiast przystąpili inżynierowie Peugeota. Przeprowadzili oni dodatkową serię prób, na podstawie których flagowiec doczekał się kilku istotnych zmian konstrukcyjnych. Do najważniejszych z nich zaliczyć należy te, które wprowadzono do zawieszenia samochodu. Teraz "607" jest nieco twardsza, ale też bardziej stabilna. Stało się tak również za sprawą zastosowania większych kół. 16-calowe obręcze "obuto" w opony o rozmiarze: 225/55, zaś 17-calowe w ogumienie o rozmiarze: 225/50.
 \\\*
 O kłopotach finansowych wielkich koncernów produkujących samochody słyszymy coraz częściej. Ostatnio z problemami natury finansowej boryka się największy w Korei gigant motoryzacyjny - Hyundai. Fachowcy ekonomiści wyrażają opinię, jakoby tylko ta część firmy, która zajmuje się budownictwem. ma szansę przetrwania. Tymczasem restrukturyzacja gospodarczego molocha wymagałaby kolosalnych nakładów pieniężnych, na które Hyundaia obecnie po prostu nie stać (odbudowa jednej tylko z 25 spółek należących do Hyundaia miałaby pochłonąć około 40 milionów dolarów!). Najgorsze jest to, że wierzyciele Hyundaia domagają się szybkiej spłaty długów, warunkując możliwość realizacji tych zobowiązań wczesniejszą sprzedażą najbardziej dochodowych spółek firmy.
 \\\*
 Jeszcze w tym miesiącu zamknięta zostanie żerańska montowania Opla. W jej murach powstawał model vectry. Szefostwo firmy zapewniło pracowników montowni, że wszyscy oni zostaną zatrudnieni w gliwickiej fabryce.
 W Gliwicach produkcja samochodów marki Opel idzie pełną parą. Zatrudniający ponad 2 i pół tysiąca osób zakład zaczyna osiągać pełną moc produkcyjną. Z jego taśm w ciągu niecałych czterech miesięcy zjechało między innymi 8500 sztuk modelu agila. Dość powiedzieć, że z Gliwic samochody Opla trafiają na rynki 20 europejskich krajów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski